Solide halfjaarresultaten voor 2010
25/08/2010 16:12
Edenred Belgium
Solide halfjaarresultaten voor 2010 binnen een economische context die sterke contrasten vertoont
1. Mooi resultaat in het licht van de economische context
- Een uitgiftevolume dat met +7,8% is gestegen bij vergelijkbare gegevens, dankzij het dynamisme van Latijns-Amerika
- Mooie stijging van de operationele omzet: +4,2% bij vergelijkbare gegevens; financiële omzet afgestraft door het zwakke niveau van de rentevoeten
- Courant bedrijfsresultaat: +7,9% bij vergelijkbare gegevens
2. Een model dat cashflow genereert en een solide financiële positie
3. Jaarlijkse doelstelling inzake courant exploitatieresultaat: 300 tot 330 miljoen euro
Het eerste semester van 2010 werd gekenmerkt door de geboorte van Edenred naar aanleiding van de opsplitsing van de Accor Groep, die werd goedgekeurd tijdens de Algemene Vergadering van 29 juni 2010.
Edenred, wereldwijd marktleider in voorafbetaalde dienstentitels, biedt oplossingen aan die zowel individueel welzijn als de prestaties van de organisaties beogen. Zo ontwikkelt de Groep twee productfamilies: enerzijds, voordelen voor werknemers en burgers (producten met betrekking tot voeding of de levenskwaliteit); anderzijds, prestatiebevorderende oplossingen (beheer van beroepskosten, aanmoedigings- en beloningsproducten en nieuwe voorafbetaalde elektronische producten. Edenred, dat aanwezig is in 40 landen, richt zich tot 500.000 klanten uit het bedrijfsleven en de institutionele sector, 33 miljoen gebruikers en 1,2 miljoen aangesloten dienstverleners.
In de loop van deze eerste zes maanden werd rond een nieuwe Raad van Bestuur en een nieuw leidinggevend team, een bedrijfsidentiteit alsook een bedrijfsgovernance opgebouwd. De eerste notering van de vennootschap op de beurs vond plaats op 2 juli 2010.
Edenred heeft zich een strategie op middellange termijn aangemeten die haar in staat zal stellen een jaarlijkse normatieve organische groei van het uitgiftevolume te realiseren van 6% tot 14%, evenals een normatieve groei van de cashflow van meer dan 10%.
Deze strategie is gebaseerd op de volgende vijf groeihefbomen:
* versterking van de penetratiegraad
* creatie van nieuwe producten en implementatie van bestaande producten
* uitbreiding van de geografische dekking
* verhoging van de nominale waarde van de dienstentitels
* doelgerichte overnames
Om deze uitdaging tot een goed einde te brengen, heeft de Groep in de loop van het eerste semester een eenmakend bedrijfsproject gelanceerd onder de naam EDEN (letterwoord voor het Franse "Entreprendre Différement Ensemble", ofwel "samen anders ondernemen"), dat tot doel heeft de kwaliteit van de diensten die aan haar klanten worden geleverd, te verhogen en de ondernemingszin van haar 6000 medewerkers dynamischer te maken.
Tijdens haar vergadering van 24 augustus 2010 heeft de Raad van Bestuur de geconsolideerde rekeningen , afgesloten per 30 juni 2010, goedgekeurd, met als belangrijkste aggregaten:
UITGIFTEVOLUME: GESTEGEN MET +7,8% BIJ VERGELIJKBARE GEGEVENS IN HET EERSTE SEMESTER
Het uitgiftevolume voor het eerste semester van 2010 bedraagt 615 miljoen euro, wat een stijging is van +7,8% bij vergelijkbare gegevens en van +7,5% bij gepubliceerde gegevens, aangezien de wisselkoerseffecten een impact hebben van slechts -0,9% over de periode. Deze evolutie weerspiegelt de verbeterde penetratiegraad in de meest dynamische zones, zoals Latijns-Amerika, met het Ticket Restaurant en het Ticket Alimentation, maar ook in Europa met betrekking tot producten zoals de Childcare Voucher in het Verenigd Koninkrijk, evenals het toenemende belang van nieuwe producten zoals de EcoCheque in België of de invoering van het Ticket Car in Chili.
De groei van het uitgiftevolume tijdens het eerste semester, die kadert binnen een economische context die nog steeds niet gestabiliseerd is, blijft evenwel in lijn met de jaarlijkse normatieve groeidoelstelling op middellange termijn van +6% tot +14%, die door de Groep werd bepaald.
TOTALE OMZET: STIJGING VAN +0,7% BIJ VERGELIJKBARE GEGEVENS IN HET EERSTE SEMESTER
De totale omzet, die 461 miljoen euro bedraagt, vertoont een stijging van +3,8% bij gepubliceerde gegevens, en van +0,7% bij constante perimeter en wisselkoersen, rekening houdend:
* met een operationele omzet van 422 miljoen euro, wat een stijging is van +4,2% bij
constante perimeter en wisselkoersen. De sterke stijging van de bedrijfsactiviteit in
Latijns-Amerika compenseert een nog steeds moeilijke economisch klimaat in
Europa.
* met een financiële omzet van 39 miljoen euro, wat een daling is van -25,3% bij
vergelijkbare gegevens (daling van ongeveer 150 basispunten van de gemiddelde
rentevoet die door de Groep werd geregistreerd en die verband houdt met het lage
niveau van de rentevoeten in de wereld).
* met een positief wisselkoerseffect van +0,4% (versterking van alle valuta's gezien de
zwakheid van de euro, in het bijzonder de Braziliaanse real, met uitzondering van de
bolivar in Venezuela die begin 2010 in waarde is gedaald).
COURANT EXPLOITATIERESULTAAT: DALING VAN -2,4% BIJ VERGELIJKBARE GEGEVENS IN HET EERSTE SEMESTER
Het courant exploitatieresultaat per 30 juni 2010 bedraagt 155 miljoen euro, tegenover 166 miljoen euro op 30 juni 2009, ofwel een daling van 7,1% bij gepubliceerde gegevens en van 2,4% bij vergelijkbare gegevens. Deze terugval is vooral te wijten aan de daling van de rentevoeten die een impact heeft op de financiële omzet, alsook aan het effect van de devaluatie van de bolivar.
Het courant operationeel exploitatieresultaat, exclusief de financiële omzet, laat op zich een stijging optekenen van +1,3% bij gepubliceerde gegevens en van +7,9% bij vergelijkbare gegevens en bedraagt voor het eerste semester 116 miljoen euro. De exploitatiekosten zijn bij vergelijkbare gegevens gestegen met +2,6%, waarvan +0,6% in Europa (inclusief Frankrijk), wat erop wijst dat de teams goed gereageerd hebben op de moeilijke economische context, en waarvan +8,4% in Latijns-Amerika, een stijging die de sterkere inflatie in deze landen vertaalt. Binnen deze context bedraagt de omzettingsvoet 55% in het eerste semester, wat hoger is dan de jaarlijkse doelstelling van 40 tot 50% die door de Groep werd bepaald. De operationele marge, exclusief financiële omzet, blijft vrijwel stabiel op 1,8% voor het eerste semester van 2010, tegenover 1,9% voor dezelfde periode vorig jaar.
In Frankrijk bedraagt het courant exploitatieresultaat 24 miljoen euro voor het eerste semester van 2010, wat een stijging is van +3,5% bij gepubliceerde gegevens en van +10,6% bij vergelijkbare gegevens. De operationele marge, exclusief financiële omzet, stijgt met +0,4 punten tot 1,2%, met name dankzij een betere operationele doeltreffendheid.
Europa, exclusief Frankrijk, laat een courant exploitatieresultaat optekenen van 61 miljoen euro, wat een daling is van -12,2% bij gepubliceerde gegevens en van -13,5% bij vergelijkbare gegevens. Het courant exploitatieresultaat daalt met -9 miljoen euro, vooral als gevolg van de moeilijke economische omstandigheden in Italië (-5 miljoen euro) en in Roemenië (-5 miljoen euro). Binnen deze context daalt de operationele marge, exclusief financiële omzet, met -0,4 punten tot 2,0%.
In Latijns-Amerika profiteert het courant exploitatieresultaat van de goede prestaties van de activiteit in Brazilië. Deze bedraagt 79 miljoen euro, wat een stijging is van +3,8% bij vergelijkbare gegevens en een daling van -4,7% bij gepubliceerde gegevens. Het resultaat werd ten belope van 18 miljoen euro afgestraft door de devaluatie van de bolivar. De operationele marge, exclusief financiële omzet, is vrijwel stabiel gebleven op 2,4%.
COURANT RESULTAAT NA BELASTINGEN: STIJGING VAN +2,9% IN HET EERSTE SEMESTER
Het financieel resultaat per 30 juni 2010 is stabiel in vergelijking met het eerste semester van 2009 (-41 miljoen euro).
Het courant resultaat na belastingen stijgt met +2,9% voor het eerste semester bij gepubliceerde gegevens tot 72 miljoen euro.
Na rekening te hebben gehouden met de uitzonderlijke lasten, die vooral verband houden met de opsplitsing (-35 miljoen euro), met de belastingen (-40 miljoen euro) en de minderheidsbelangen (-2 miljoen euro), bedraagt het nettoresultaat, aandeel van de Groep, 37 miljoen euro voor het eerste semester van 2010, tegenover 65 miljoen euro in juni 2009 pro forma.
KASSTROOM
De bruto zelffinancieringsmarge vóór niet-recurrente elementen (FFO) per 30 juni 2010 bedraagt 89 miljoen euro, tegenover 94 miljoen euro voor de eerste zes maanden van 2009, wat een stijging is van +4,0% bij constante perimeter en wisselkoersen.
De unlevered free cash flow die gegenereerd werd tijdens de 12 laatste maanden, bedraagt 267 miljoen euro eind juni 2010.
De float (netto behoefte aan werkkapitaal) bedraagt 1.976 miljoen euro per 30 juni 2010, tegenover 1.858 miljoen euro per 30 juni 2009, ofwel een stijging met 118 miljoen euro.
De netto schuldenlast per 30 juni 2010 bedraagt 320 miljoen euro, tegenover 303 miljoen euro eind december 2009.
VOORUITZICHTEN VOOR 2010
In het tweede semester zou de groei van het uitgiftevolume nog beïnvloed moeten worden door de stijgende werkloosheid in Europa. Bovendien zou, binnen een context van dalende rentevoeten, de financiële omzet van de Groep een daling moeten vertonen van ongeveer 10 tot 20% voor het tweede semester van 2010.
Daarentegen zal Edenred profijt halen uit haar aanwezigheid ten belope van meer dan 50% in de opkomende landen, waar de groeivooruitzichten voor de economie bijzonder positief zijn, en dan vooral in Brazilië.
Binnen deze context, en rekening houdend met een verwachte omzettingsvoet tussen 40 en 50% voor het jaar 2010, heeft Edenred zich tot doel gesteld een jaarlijks courant exploitatieresultaat te behalen tussen 300 en 330 miljoen euro.
De financiële last van de Groep wordt verwacht tussen 70 en 75 miljoen euro voor het jaar 2010, waarvan 41 miljoen euro voor het eerste semester.
VOLGENDE AFSPRAAK: Kwartaalinformatie op 19 oktober 2010.
Edenred, wereldwijd marktleider in voorafbetaalde dienstentitels, biedt oplossingen aan die zowel individueel welzijn als de prestaties van de organisaties beogen. Edenred is in 40 landen aanwezig met 6.000 medewerkers, bijna 500.000 klanten uit het bedrijfsleven en de institutionele sector, 33 miljoen gebruikers en 1,2 miljoen aangesloten dienstverleners. Edenred ontwikkelt twee categorieën van producten:
* Voordelen voor werknemers en burgers met betrekking tot voeding (Ticket Restaurant, Ticket
Alimentation) of de levenskwaliteit (Ticket CESU, Childcare Vouchers-)
* Prestatiebevorderende oplossingen: beheer van beroepskosten (Ticket Car, -),
aanmoedigings- en beloningsproducten (Ticket Compliments, Kadeos, -) en nieuwe
voorafbetaalde elektronische producten
In 2009 realiseerde Edenred een uitgiftevolume van 12,4 miljard euro, waarvan meer dan 50% in de opkomende landen.
De volledige informatie over de halfjaarresultaten voor 2010 zijn beschikbaar op de website van Edenred: www.edenred.com
CONTACTEN
Eliane Rouyer-Chevalier, Algemeen Directeur Communicatie - Tel.: +33 (0)1 74 31 86 26 - eliane.rouyer@edenred.com
PERSBETREKKINGEN
Anne-Sophie Sibout, Directeur Persbetrekkingen - Tel.: +33 (0)1 74 31 86 11 - anne-sophie.sibout@edenred.com
Nuno Afonso, Persattaché - Tel.: +33 (0)1 74 31 86 27 - nuno.afonso@edenred.com
Marie Cordiez, PR & Communication Manager - Tel. : + 32 (0)2 678 28 46 - marie.cordiez@edenred.com
INVESTEERDERSRELATIES
Solène Zammito, Directeur Financiële Communicatie - Tel.: + 33 (0)1 74 31 86 18 - solene.zammito@edenred.com
Virginie Monier, Investeerdersrelaties - Tel.: + 33 (0)1 74 31 86 16 - virginie.monier@edenred.com
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel