RTL Group

Groei bij alle mediatypen voor RTL Nederland

Een keur aan keus, dat brengt RTL Nederland de kijker dit nieuwe seizoen. Met vier zenders die elk een eigen kijkerspubliek bedienen, drie radiostations, een digitaal kanaal, een dynamische nieuwsorganisatie en snel groeiende digitale activiteiten is er voor ieder wat wils. Dat is de basis waar RTL op verder bouwt komend seizoen.

In de eerste zes maanden van dit jaar lieten de zenders van RTL Nederland goede resultaten zien ondanks de sterke concurrentie van de Olympische Winterspelen en het WK Voetbal. RTL realiseert een televisiemarktaandeel in de doelgroep boodschappers 20 49 jaar van 32,7%. RTL 4 blijft ijzersterk met 17,3% in boodschappers 20 tot 49 jaar en piekt in de maanden april (+9% t.o.v. 2009) en mei (+6% t.o.v. 2009). Zowel op de werkdagen als het weekend is RTL 4 op koers met programmas als Bonje met Buren, X FACTOR, Echt Waar en Ik Hou Van Holland. RTL 5 scoort onder kijkers 20-34 jaar het beste ten opzichte van concurrenten als Net 5, Veronica en Nederland 3. De eerste helft van 2010 is glansrijk voor de mannenzender RTL 7 met als een van de hoogtepunten het succes van VI Oranje. Het station groeit van 6,6% in de eerste helft van 2009 naar 7,0% in de eerste zes maanden van 2010. Vrouwenzender RTL 8 blijft stabiel en selectief met uitschieters als The Tudors en de vrouwelijke films die door de doelgroep zijn omarmd. Het digitale kanaal RTL Lounge, dat in oktober een jaar bestaat, trekt op zijn hoogtepunt 1,3 miljoen unieke kijkers per maand. De GTST preview oogst veel succes onder de vrouwelijke kijkers en ook de events waar RTL Lounge zich aan verbindt, zoals de Amsterdam International Fashion Week en de Adidas Ladiesrun, dragen bij aan het succes. De drie radiostations RADIO 538, RTL Lounge Radio en Radio 10 Gold staan garant voor een breed luisterpubliek met RADIO 538 onverminderd sterk aan kop in het Nederlandse radiolandschap.

Bert Habets: Onze zenders floreren dankzij de inzet van creativiteit, expertise en vooral het maken van heldere keuzes. Dat hebben we onder andere laten zien door de wijze waarop RTL Nieuws de verkiezingen heeft verslagen, RTL 7 heeft ingespeeld op het WK Voetbal en door in de zomer op de vrijdagavond een grote familieshow te lanceren bij RTL 4. Digitaal zijn we ook op de goede weg. RTL Gemist blijft groeien en we hebben ons gemist aanbod beschikbaar gemaakt voor Net TV en voor de mobiele telefoon. Dat zie ik als een bevestiging dat RTL als allround mediabedrijf een goed product neer kan zetten binnen elk mediatype dat voor de consument van belang is.

Op digitaal gebied zet de forse ontwikkeling van 2009 door. Het aantal unieke bezoekers van het RTL netwerk is de eerste zes maanden van 2010 toegenomen met 8% wat betekent dat gemiddeld 4,6 miljoen unieke bezoekers de verzamelde sites van RTL bezochten. Het aantal pageviews kwam uit op 624 miljoen, een groei van 20%. De videoviews stegen naar 110,6 miljoen (87,2 miljoen in 2009).

Over de toekomst zegt Bert Habets: We zijn heel trots op de resultaten die we hebben geboekt afgelopen jaar, maar blijven altijd vooruit kijken. We werken hard aan de toekomst van ons bedrijf en het vergroten en verbeteren van het aanbod voor de consument. Dat doen we niet alleen door onze positie op de radio- en televisiemarkt uit te breiden, maar vooral ook door nieuwe activiteiten te starten op markten waar de consument actief is en waar wij als RTL toegevoegde waarde kunnen bieden. Dat betekent onder andere dat de consument ons de komende tijd steeds vaker tegen zal komen in de theaters, op de concertpodia en ook in de bioscoop. Onze ambitie is om onze entertainmentactiviteiten sterk uit te bouwen en het meest vooraanstaande media en entertainment bedrijf van Nederland te zijn. Die ambitie brengt de plicht met zich mee dat we een kwalitatief aanbod blijven bieden van bestaande en innovatieve producten, die voldoen aan de behoefte van ons publiek.
---