Hogeschool INHolland richt vizier op de toekomst

25/08/2010 09:12

Hogeschool INHOLLAND

Tweejarig veranderprogramma succesvol afgerond. Nieuw Instellingsplan legt accent op vakbekwaamheid met introductie docentenregister

Onderzoek Commissie-Leers belangrijk voor gegarandeerde kwaliteit opleidingen

Trendwatcher Adjiedj Bakas opent op maandag 30 augustus in Rotterdam het nieuwe Collegejaar: wie niet digidenkt heeft geen toekomst

Hogeschool INHolland heeft deze zomer met succes zijn ambitieuze verander- en verbeterprogramma 'De Tweede fase van INHolland' (2008-2010) afgerond. Om de start van de nieuwe fase te markeren presenteert de Hogeschool bij de opening van het nieuwe Collegejaar op 30 augustus bij INHolland Rotterdam zijn nieuwe Instellingsplan 2010-2014 'Professioneel maatwerk'. Als eerste hoger onderwijsinstelling wil INHolland door periodieke certificering en aanleg van een docentenregister de vakbekwaamheid van docenten garanderen. Trendwatcher Adjiedj Bakas is de gastspreker. Hij zal duidelijk maken wat de razendsnelle wereldwijde digitale ontwikkelingen de komende decennia betekenen voor het hoger onderwijs. "Wie niet digidenkt heeft geen toekomst", aldus Bakas.

Van eerste naar tweede fase van INHolland: kwantiteit volgt kwaliteit

De eerste fase van INHolland (na de fusie in 2002 van vier hogescholen) stond in het teken van de introductie van het competentiegerichte onderwijs en de major-minor structuur. De snelle opeenvolging van grote veranderingen, na een ingrijpend fusieproces, had nadelige gevolgen voor het behoud en de verdere verbetering van kwaliteit. Dat heeft INHollands reputatie geschaad. Aanzienlijk verlies van studentenaantallen was het gevolg.

In 2007 en 2008 heeft een intensieve probleemanalyse en toekomstverkenning geleid tot een breed gedragen verbeterprogramma. Deze 'Bestuurlijke Agenda: de Tweede Fase van INHolland' bevatte 48 concreet geformuleerde actiepunten die INHolland in twee jaar tijd terug moesten brengen in de voorhoede van de hogescholen in Nederland. Motto van het veranderproces was: 'kwantiteit volgt kwaliteit'.

Studenttevredenheid stijgt

Medio 2010 waren alle punten gerealiseerd, enkele maanden eerder dan verwacht. Daaronder een sterke verbetering van de resultaten op de periodieke accreditaties van opleidingen. Veel aandacht is gegeven aan een verbetering van de tijdigheid en juistheid van studieroosters, de bekendmaking en administratie van cijfers voor toetsen en examens en het realiseren van het toegezegde aantal contacturen. Tal van maatregelen zijn ingezet om de binding van studenten met de opleiding te versterken en meer structuur en begeleiding te bieden. Als eerste hogeschool startte INHolland in 2008 met intake-gesprekken voor nieuwe studenten. In 2009 had INHolland de primeur van het 'INHolland-convenant' dat door alle eerstejaars wordt ondertekend.

Dat de veranderingen aanslaan bij de studenten blijkt uit een substantiële verbetering van de scores op het jaarlijkse studenttevredenheidsonderzoek (STO). Het STO van 2009 liet op 81 van de 86 indicatoren een, dikwijls sterke, verbetering van de scores van 2007 zien. Inmiddels kent INHolland een opvallende groei van de instroom van nieuwe studenten. De bijna 13.000 inschrijvingen in het studiejaar 2009-2010 betekenden een groei van 23% ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze trend heeft zich voor het komende studiejaar voortgezet.

INHolland divers en internationaal

In de curricula van de opleidingen profileert INHolland zich als een hogeschool waar ondernemerschap, maatschappelijke betrokkenheid, diversiteit en internationalisering kenmerkend zijn. Op zijn vestigingen in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag kent INHolland een studentenpopulatie waarvan resp. 60%, 50% en 40% van niet-Nederlandse komaf is. INHollands ambitie is om de 'nr. 1 Hoger Onderwijsinstelling' te zijn op het gebied van omgang met vraagstukken van diversiteit. Daartoe zal o.a. worden samengewerkt met DePaul University in Chicago, een trendsetter op dit gebied in de VS.

De ambities op het gebied van internationalisering van de hogeschool hebben een impuls gekregen met de introductie van op specifieke landen gerichte 'minors'. Een groep van 120 studenten van INHolland studeerde dit jaar in China, waarmee INHolland een leidende positie verwierf in de hoger onderwijsrelaties met dat land. De tweede ronde is in voorbereiding, evenals vergelijkbare minors voor andere landen, waaronder Brazilië. INHolland Suriname breidde zich verder uit tot ca. 800 studenten en neemt dezer dagen zijn intrek in een nieuw gebouw in de binnenstad van Paramaribo.

Nijenrode afgestoten; nieuwbouw op VU-campus

INHolland heeft zijn investering in Nijenrode Business Universiteit teruggetrokken, de 50% aandelen verkocht en de samenwerkingsovereenkomst beëindigd. Deze leverde onvoldoende meerwaarde op. De samenwerking met de Vrije Universiteit in Amsterdam wordt daarentegen versterkt, o.a. door de beslissing om alle vestigingen in Amsterdam en de directe omgeving te concentreren op de VU-campus. De nieuwbouw moet in 2014 gereed zijn.

Dales: 'INHolland staat weer als een huis, maar aandacht mag nooit verslappen'

Geert Dales, sinds 2007 bestuursvoorzitter van INHolland, is tevreden met de bereikte resultaten, maar waarschuwt voor zelfgenoegzaamheid. "Uiteraard is het fantastisch dat INHolland na de magere jaren nu weer staat als een huis. Dat studenten ons weer in groten getale weten te vinden en mooie scores geven, is het beste bewijs voor herstel van kwaliteit en vertrouwen. Maar tevreden achteroverleunen is er niet bij. De recente berichtgeving over mogelijke misstanden bij diplomaverstrekking aan studenten Media & Entertainment Management in Haarlem laat zien dat we nog steeds kwetsbaar zijn voor discussie over onze kwaliteit. Die moet boven iedere twijfel verheven zijn. Permanente aandacht is geboden. Het onderzoek van de Commissie-Leers zal daarbij een grote rol spelen. Het zet druk op de ketel. Wat er ook uitkomt, we kunnen er alleen maar van leren en er beter van worden".

Hogeschool INHolland is gevestigd in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Diemen, Haarlem, Delft, Alkmaar, Amstelveen, Hoofddorp, Dordrecht en Paramaribo, Suriname. Met 34.000 studenten en ca. 3000 medewerkers is INHolland een van de grootste onderwijsinstellingen van Nederland.

/////////////// einde persbericht //////////////





http://www.inholland.nl