Ingezonden persbericht


Persbericht

Spraakherkenning bij landelijk politienummer 0900 8844

Besparend concept met betere publieksservice

Vianen, 24 augustus 2010 - Newtel Essence heeft in samenwerking met Telecats een spraakherkenningssysteem ingevoerd bij het callcenter 0900-8844 van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen. Het systeem zorgt ervoor dat een mobiele beller door middel van een spraakcomputer direct wordt doorverbonden met het politiebureau waarmee hij contact zoekt. Wordt de door de mobiele beller ingesproken plaatsnaam door de software niet herkend, dan zorgt een medewerker van het KLPD in Driebergen alsnog voor een verbinding met de gevraagde regio. De spraakherkenningsoplossing betekent voor de burger dat deze sneller met het juiste politiebureau wordt doorverbonden. Voor de Nederlandse politie levert deze service een operationele besparing op van 8 ton op jaarbasis.

Tot 2010 kwamen alle mobiele telefoontjes voor het Landelijk Telefoonnummer Politie eerst binnen bij het KLPD omdat het niet mogelijk was om op basis van kengetal informatie de telefoontjes automatisch door te routeren naar de juiste regio, Gezien het beperkte aantal mobiele bellers was dat geen probleem maar dat aantal is inmiddels flink toegenomen. In 2009 kwamen ruim 2,4 miljoen mobiele meldingen bij het KLPD binnen met lange wachtrijen tot gevolg en oplopende telefoniekosten voor het callcenter van het KLPD.

Oplossing
voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN), de ICT-leverancier van de politie, is in opdracht van de politie op zoek gegaan naar een oplossing en heeft begin dit jaar gekozen voor de invoering van een spraakherkenningssysteem; een gecombineerde oplossing van Telecats en Newtel Essence waarbij Newtel Essence het 0900 servicenummer heeft geleverd en zorg draagt voor de juiste routering van mobiel naar regio. Telecats heeft de spraakherkenningsoftware en consultancy voor haar rekening genomen.

Implementatie
Vanwege de totaaloplossing (spraakherkenning, servicenummer en routering) die Telecats en Newtel Essence gezamenlijk hebben geleverd, is voor deze twee partijen gekozen. Marcel Reuvers, algemeen directeur Newtel Essence: 'We werken vaker samen met Telecats en vullen elkaar goed aan. Het voortraject is soepel verlopen en binnen een half jaar vond zowel de testfase als de implementatie plaats. En als dan blijkt dat de politie meer dan tevreden is met de door ons geboden oplossing, dan kunnen we alleen maar dik tevreden zijn.'

Burgerpanel
Roland van Veen, domeinmanager bij vtsPN, deelt deze mening. 'Het is allemaal heel voortvarend verlopen. De eerste tekenen van succes waren er overigens al heel vroeg. Gedurende de Proof of Concept, waaraan alle politiekorpsen en een burgerpanel deelnamen, bleek dat spraakherkenning een goede keuze is. Sinds de invoering is de politie onverdeeld van mening dat spraakherkenning aan de beide wensen voldoet: verbetering van de dienstverlening aan de burger en kostenbesparing voor de Nederlandse politie.'

Telecats
'Telecats is marktleider in het toepassen van Spraakherkenning applicaties. Wij hebben de kennis en ervaring in huis op het gebied van taal- en spraaktechnologie die voor deze opdracht nodig was', aldus Martin Spitholt, directeur Telecats.

+++

Newtel Essence
Newtel Essence, 100% onderdeel van KPN, richt zich in de Benelux op organisaties die hun kennis over en communicatie met hun klanten en/of zakenpartners willen optimaliseren. Newtel Essence combineert in haar (online) klantcontact managementoplossingen zowel data- als telecommunicatietechnologie. Service speelt hierbij een belangrijke rol. Daarnaast levert Newtel Essence de servicenummers 0800/0900/088/1400 als toegang tot contact centers. Zie voor meer informatie: www.newtelessence.com

Telecats is aanbieder van innovatieve voice response en spraakherkenning-toepassingen ten behoeve van het automatiseren van telefoongesprekken, zie voor meer informatie: www.telecats.nl.