Socialistische Partij
SP
'Misleidende verkoop schaadt vertrouwen in goede doelen'
18-08-2010 * Bedrijven die stellen dat zij goede doelen steunen maar
het geld vooral in eigen zak steken moeten hard worden aangepakt.
SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil dat minister van Justitie Hirsch
Ballin ingrijpt. Gesthuizen: "Deze week nog hebben enkele bedrijven
huis aan huis setjes kaarten verkocht met de vermelding dat de
opbrengst naar de bestrijding van kinderziektes gaat. Achteraf blijkt
dat het bedrijf maar een heel klein deel aan goede doelen uitkeert en
de rest als winst opstrijkt. Dat is op z'n minst misleidend, misschien
zelfs oplichting. Hirsch Ballin moet ingrijpen, het vertrouwen van
mensen in goede doelen mag niet beschaamd worden."
Sharon Gesthuizen Eerder stelde oud-Kamerlid Arda Gerkens al
Kamervragen over dergelijke verkooppraktijken. De antwoorden van de
minister bevallen Sharon Gesthuizen maar ten dele: "Hirsch Ballin zegt
dat 75 procent van de opbrengst aan het goede doel moet worden
uitgekeerd, maar hij grijpt niet in als dat niet gebeurt. Er is niemand
die zo'n bedrijf controleert. De minister is veel te passief, hij moet
ingrijpen als bedrijven geld verdienen over de rug van goede doelen."
Gesthuizen wil dat bedrijven die zeggen goede doelen te steunen (met
bijvoorbeeld opbrengsten van verkoopactiviteiten) verplicht zijn te
melden welke goede doelen dat zijn en welk deel van de opbrengst
daadwerkelijk naar de goede doelen gaat. Het toezicht hierop moet
beter. Ook dringt Gesthuizen er bij minister Hirsch Ballin op aan dat
onderzocht wordt of er sprake is van strafbare feiten wanneer bedrijven
suggereren dat zij goede doelen steunen, maar deze belofte niet of
nauwelijks waar maken.