Hoger opgeleide kiest voor de 'menselijke maat'

24/08/2010 10:23

Werken bij Merken B.V.

Uit de Employer Brand Monitor van werkenbijmerken.nl blijkt dat er onder hogeropgeleiden een duidelijke voorkeur bestaat voor organisaties en bedrijven, waarbij de groeistrategie is gebaseerd op de groei van mensen en teams en waar samenwerken voorop staat. 'Meer dan 3.000 hogeropgeleiden die actief zijn op werkenbijmerken.nl hebben dit aangegeven tijdens het maken van een matchtest tussen zichzelf en die van werkgevers', aldus Bjorn Veenstra, oprichter van werkenbijmerken.nl

Voorkeur van hogeropgeleiden bij de gehanteerde groeistrategie:


1. 33% groei van mensen en teams, samenwerken


2. 27% innovatie, vernieuwing, eigen visie


3. 20% de beste willen zijn, resultaat gedreven


4. 20% beheersbare groei

De Employer Brand Monitor maakt verder gebruik van een 8-tal werkgeverstyperingen op basis waarvan hogeropgeleiden een voorkeur aan kunnen geven. De typering van de 'Avontuurlijke werkgever' blijkt hier wederom aan de leiding te gaan.

Voorkeur van hogeropgeleiden voor werkgeverstypering:


1. 16% Avontuurlijke werkgever


2. 14% Glorieuze werkgever


3. 14% Helpende werkgever


4. 12,5% Ondersteunende werkgever


5. 12,5% Rebelse werkgever


6. 11% Vrolijke werkgever


7. 10% Perfectionistische werkgever


8. 10% Leidende werkgever

Kernwaarden van de Avontuurlijke werkgever:


1. innovatief


2. ondernemend


3. pionier


4. visionair


5. zelfstandig

Employer Brand Monitor

Het onderzoek is gebaseerd op de Employer Brand Monitor van werkenbijmerken.nl en heeft betrekking op een deel (3.000) van de ingeschreven hogeropgeleiden en meer dan 50 grote deelnemende werkgevers in Nederland, zoals Rabobank Nederland, Deloitte en Ahold. De Employer Brand Monitor brengt de werkgeverspositie in kaart aan de hand van de voorkeuren van hoger opgeleiden. Hierbij staan meerdere thema's centraal, zoals: Groeistrategie, Managementstijl, Beloning, Waarden en Onderlinge omgang.

Kenmerken van de hogeropgeleiden:


1. 54% vrouw en 46% man;


2. 56% heeft een HBO achtergrond en 44% heeft een WO-achtergrond;


3. 55% heeft meer dan 1 jaar werkervaring, 20% is starter en 25% bevindt zich in de laatste studiefase.

Over werkenbijmerken.nl

Werkenbijmerken.nl verbindt werkgevers en hoger opgeleiden (student, starter en professional) online met elkaar aan de hand van gedeelde waarden en drijfveren. Werkgevers presenteren zich op werkenbijmerken.nl en laten zien hoe zij zich karakteriseren op basis van de Employer Brand Scan op cultuur en werkgeverstypering. Werkzoekenden krijgen de beschikking over een online Hey Profiler-account waarin zij zien met welke werkgevers, bedrijfscultuur en werkgeverstyperingen zij matchen.

De Employer Brand Monitor betreft een periodieke managementrapportage voor alle deelnemende werkgevers, waarin zij inzicht krijgen in het orientatiegedrag van hogeropgeleiden. Daarnaast ziet de werkgever direct hoe zijn werkgeversmerk presteert ten opzichte van de voorkeuren van de hogeropgeleiden.

Maak je als werkzoekende een Hey Profiler-account aan op werkenbijmerken.nl dan zie je direct met welke werkgever je bent gematcht en welke werkgeverstypering het beste bij jou past. Het bijzondere is verder dat je profiel direct wordt toegevoegd aan de online Talentpool van de werkgever waarmee je bent gematcht. Deze kan de kandidaat direct benaderen bij interesse, gratis en zonder verdere tussenkomst van derden.





http://www.werkenbijmerken.nl