Nederlandse Vereniging van Journalisten
Mobiliteitscentrum moet de startpagina worden
dinsdag 24 augustus 2010 | Het nieuwe mobiliteitscentrum Publieke
Omroepen moet de startpagina worden voor elke personeelsfunctionaris en
elke eindredacteur op zoek naar mensen die een nieuwe uitdaging zoeken.
Voor het einde van het jaar gaat de website van dit nieuwe centrum de
lucht in. De NVJ heeft zich in het afgelopen jaar sterk gemaakt voor de
invulling hiervan, met een andere kijk op mobiliteit.
Volgens de jongste omroep-CAO wordt structureel 2 miljoen euro
vrijgemaakt voor werkzekerheid en mobiliteit. Elke medewerker krijgt
het recht tenminste een keer in de vijf jaar een loopbaantraject te
volgen op kosten van de werkgever. Daarnaast wordt een
mobiliteitscentrum opgericht waar werknemers die als gevolg van
reorganisaties buiten de boot vallen kunnen aankloppen voor een andere
baan. Maar het mag vooral geen klassiek mobiliteitscentrum worden met
het imago van een `kneuzenbank', waarin overtollig personeel wordt
geplaatst. Omroepsecretaris Marc Visch: `Waar we naar toe willen is een
mobiliteitscentrum waar je naar toe kunt als je je baan dreigt te
verliezen, maar ook als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging.' Het
mobiliteitscentrum wordt daarom geen stoffig kantoortje met een bak
vacatures. `Daar hoort een zeer actieve manager die een goede feeling
heeft met het werkveld met daaraan een digitaal platform gekoppeld.
Daarbij zoeken we aansluiting bij de bestaande community op het
mediapark, maar het moet wel hip en fris blijven.'
Adviesbureau Comenius Consult deed onderzoek naar de mogelijkheden van
een mobiliteitscentrum en kwam met het advies voor een digitaal
platform. Dit bestaat uit een algemene informatie- en vacaturesite, een
persoonlijke portal met onder meer testen en assessments en social
media faciliteiten en een zogenoemde draaischijf externe diensten
waarin een aanbod van geselecteerde bureaus, op maat coaching en op
maat loopbaantrajecten.
Mensen die via het mobiliteitscentrum aan de slag worden geholpen,
behoren tot de crème de la crème. Dat zijn mensen die openstaan voor
nieuwe uitdagingen, aldus Visch. Er is dan ook een andere kijk op
mobiliteit gekomen. `Voorheen ging je bij een omroep aan het werk en
bleef daar zitten. Nu zoek je geen baan meer op het moment dat je
huidige baan ophoudt, maar omdat je na zoveel tijd iets anders wilt. Nu
nog gebeurt het dat mensen met een vaste aanstelling blijven zitten
waar ze zitten omdat ze elders hooguit een jaarcontract krijgen. Op het
moment dat je mensen meer zekerheden biedt, zijn ze eerder bereid om
over te stappen. Daar speelt het mobiliteitscentrum op in.'
In het kader van werkzekerheid en mobiliteit is ook de afspraak gemaakt
dat elke medewerker eens in de vijf jaar een loopbaangesprek krijgt.
Marc Visch: `We willen mensen er toe aanzetten dat ze in discussie gaan
over hun loopbaan. Dat ze scherp in het vizier houden waar ze naar toe
willen groeien. Ook als hun baan niet wordt bedreigd.'