Gemeente Coevorden gaat Wmo-klant meer en beter ondersteunen
dinsdag 24 augustus 2010
De gemeente Coevorden gaat Wmo-klanten die een aanvraag willen indienen
voor een voorziening meer en beter ondersteunen. Dit doet de gemeente
door eerst een uitgebreid gesprek met de klant aan te gaan waarin
duidelijk wordt wat er aan de hand is. Er wordt pas een aanvraag voor
een individuele voorziening ingediend als duidelijk is wat er gaande is
en er geen andere (collectieve) oplossing is. De rol van de gemeente
verandert van verstrekker in ondersteuner. Dit komt te staan in de
nieuwe Verordening Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning 2011.
Hierover is overleg geweest met de Wmo-raad die in oprichting is.
De huidige Wmo-verordening wordt aangepast omdat de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG) is gestart met het project `De Kanteling'.
Doel van `De Kanteling' is het stimuleren van een nieuwe manier van
werken die mensen met een beperking betere kansen biedt om volwaardig
mee te doen aan de samenleving.
Vier punten
Tot nu toe was het zo dat de gemeente haar inwoners op vier punten
moest compenseren als inwoners op die terreinen beperkingen
ondervonden: -het voeren van een huishouding; -het verplaatsen in en om
de woning; -het lokaal verplaatsen per vervoermiddel; -ontmoeten van
medemensen en sociale verbanden aangaan.
Acht punten
De VNG heeft deze punten geconcretiseerd in acht punten waarop de
gemeente haar inwoners moet compenseren als er beperkingen ontstaan:
-het leven in een schoon en leefbaar huis; -het beschikken over
goederen voor primaire levensbehoeften; -het beschikken over schone
draagbare en doelmatige kleding; -het thuis kunnen zorgen voor gezonde
kinderen die tot het gezin behoren; -het wonen in een geschikt huis;
-het zich verplaatsen in en om en nabij de woning; -het zich lokaal
verplaatsen per vervoermiddel; -het hebben van de mogelijkheid om
contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve,
maatschappelijke of religieuze activiteiten.
Ondersteuner
Bij `De Kanteling' wordt meer dan voorheen uitgegaan van wat de klant
zelf nog kan en wat familie, vrienden en buren voor ondersteuning
kunnen bieden. De gemeente wordt steeds meer een ondersteuner voor de
klant in plaats van een verstrekker van individuele voorzieningen. De
ondersteuning kan zo breed mogelijk zijn en is niet direct een
individuele voorziening.
Dit vergt van gemeenten en klanten een nieuwe benadering: -Gemeenten
zullen meer tijd moeten nemen in het eerste gesprek met de klant. Het
gesprek wordt meer vraagverhelderend, minder beoordelend. -Klanten
moeten afstappen van het zogenaamde claimdenken en alle mogelijkheden
verkennen om hun probleem op te lossen.
Het Gesprek
In de nieuwe Wmo-verordening staat de werkwijze beschreven. Zo gaat
hoofdstuk 2 van de verordening over Het Gesprek. Voor elke aanvraag
gaat een gesprek, bij voorkeur bij de klant thuis, aan vooraf. Daarin
kan de klant zijn hele verhaal kwijt. Het begint dus niet met het
toekennen van een rolstoel, maar met het begrijpen van wat er gaande is
met de klant. Het kan straks niet meer zo zijn dat de klant een
rolstoel krijgt toegekend, maar nog steeds in de problemen zit. De
gemeente werkt vraaggericht in plaats van aanbodgericht. Er wordt pas
een aanvraag gedaan voor een individuele voorziening als duidelijk is
wat er aan de hand is en alle mogelijke niet-individuele voorzieningen
zijn beoordeeld. Voor de gemeente moet duidelijk zijn dat er geen
andere oplossing is dan een individuele oplossing.
Ter inzage
De nieuwe Wmo-verordening ligt van 26 augustus 2010 tot en met 6
oktober 2010 ter inzage bij het loket Maatschappelijke Ondersteuning in
het gemeentehuis in Coevorden en op de website:
www.coevorden.nl/terinzage. Iedereen heeft de mogelijkheid om uiterlijk
op 6 oktober 2010 een zienswijze in te dienen. Dit kan door een brief
te sturen naar: Gemeente Coevorden, Loket Maatschappelijke
Ondersteuning, Postbus 2, 7740 AA Coevorden of per e-mail:
wmoloket@coevorden.nl.
Gemeente Coevorden