Gemeente Coevorden


Gemeente Coevorden gaat Wmo-klant meer en beter ondersteunen

dinsdag 24 augustus 2010

De gemeente Coevorden gaat Wmo-klanten die een aanvraag willen indienen voor een voorziening meer en beter ondersteunen. Dit doet de gemeente door eerst een uitgebreid gesprek met de klant aan te gaan waarin duidelijk wordt wat er aan de hand is. Er wordt pas een aanvraag voor een individuele voorziening ingediend als duidelijk is wat er gaande is en er geen andere (collectieve) oplossing is. De rol van de gemeente verandert van verstrekker in ondersteuner. Dit komt te staan in de nieuwe Verordening Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning 2011. Hierover is overleg geweest met de Wmo-raad die in oprichting is.

De huidige Wmo-verordening wordt aangepast omdat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is gestart met het project `De Kanteling'. Doel van `De Kanteling' is het stimuleren van een nieuwe manier van werken die mensen met een beperking betere kansen biedt om volwaardig mee te doen aan de samenleving.

Vier punten
Tot nu toe was het zo dat de gemeente haar inwoners op vier punten moest compenseren als inwoners op die terreinen beperkingen ondervonden: -het voeren van een huishouding; -het verplaatsen in en om de woning; -het lokaal verplaatsen per vervoermiddel; -ontmoeten van medemensen en sociale verbanden aangaan.

Acht punten
De VNG heeft deze punten geconcretiseerd in acht punten waarop de gemeente haar inwoners moet compenseren als er beperkingen ontstaan: -het leven in een schoon en leefbaar huis; -het beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften; -het beschikken over schone draagbare en doelmatige kleding; -het thuis kunnen zorgen voor gezonde kinderen die tot het gezin behoren; -het wonen in een geschikt huis; -het zich verplaatsen in en om en nabij de woning; -het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel; -het hebben van de mogelijkheid om contacten te hebben met medemensen en deel te nemen aan recreatieve, maatschappelijke of religieuze activiteiten.

Ondersteuner
Bij `De Kanteling' wordt meer dan voorheen uitgegaan van wat de klant zelf nog kan en wat familie, vrienden en buren voor ondersteuning kunnen bieden. De gemeente wordt steeds meer een ondersteuner voor de klant in plaats van een verstrekker van individuele voorzieningen. De ondersteuning kan zo breed mogelijk zijn en is niet direct een individuele voorziening.

Dit vergt van gemeenten en klanten een nieuwe benadering: -Gemeenten zullen meer tijd moeten nemen in het eerste gesprek met de klant. Het gesprek wordt meer vraagverhelderend, minder beoordelend. -Klanten moeten afstappen van het zogenaamde claimdenken en alle mogelijkheden verkennen om hun probleem op te lossen.

Het Gesprek
In de nieuwe Wmo-verordening staat de werkwijze beschreven. Zo gaat hoofdstuk 2 van de verordening over Het Gesprek. Voor elke aanvraag gaat een gesprek, bij voorkeur bij de klant thuis, aan vooraf. Daarin kan de klant zijn hele verhaal kwijt. Het begint dus niet met het toekennen van een rolstoel, maar met het begrijpen van wat er gaande is met de klant. Het kan straks niet meer zo zijn dat de klant een rolstoel krijgt toegekend, maar nog steeds in de problemen zit. De gemeente werkt vraaggericht in plaats van aanbodgericht. Er wordt pas een aanvraag gedaan voor een individuele voorziening als duidelijk is wat er aan de hand is en alle mogelijke niet-individuele voorzieningen zijn beoordeeld. Voor de gemeente moet duidelijk zijn dat er geen andere oplossing is dan een individuele oplossing.

Ter inzage
De nieuwe Wmo-verordening ligt van 26 augustus 2010 tot en met 6 oktober 2010 ter inzage bij het loket Maatschappelijke Ondersteuning in het gemeentehuis in Coevorden en op de website: www.coevorden.nl/terinzage. Iedereen heeft de mogelijkheid om uiterlijk op 6 oktober 2010 een zienswijze in te dienen. Dit kan door een brief te sturen naar: Gemeente Coevorden, Loket Maatschappelijke Ondersteuning, Postbus 2, 7740 AA Coevorden of per e-mail: wmoloket@coevorden.nl.