GroenLinks

Leerlingenvervoer moet aan minimumeisen voldoen


Opnieuw is er alarm geslagen over de kwaliteit van het leerlingenvervoer. GroenLinks wil dat er eindelijk werk wordt gemaakt van wettelijke minimumeisen voor het doelgroepenvervoer. GroenLinks, SP en PVV stelden dit in 2009 voor.

Al jaren zijn er berichten dat de kwaliteit van het vervoer van leerlingen die naar het speciaal onderwijs gaan, tekort schiet. Sommige kinderen zitten veel te lang in de taxi. Ook de kwaliteit van het vervoer van andere specifieke groepen, zoals ouderen, chronisch zieken en gehandicapten, is onder de maat. Het is een taak van gemeenten om het gemeenschappelijk vervoer voor deze doelgroepen in te kopen. Zij doen dit via aanbestedingen. Veel te vaak is de prijs daarbij leidend, terwijl het gaat om kwetsbare mensen.

Tweede Kamerlid Linda Voortman: "Gemeenten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Chauffeurs zijn van goede wil, maar moeten zoveel kinderen ophalen dat sommige kinderen heel lang onderweg zijn. Ook hebben de chauffeurs onvoldoende kennis hoe om te gaan met kinderen die beperkingen als ADHD of autisme hebben. Bovendien worden chauffeurs onderbetaald. Maar al te vaak verdienen zij minder dan het minimumloon."

Schriftelijke vragen van de Kamerleden Voortman en Van Gent (beiden GroenLinks) over de beroerde kwaliteit van het leerlingenvervoer:
1. Heeft u kennis genomen van het bericht `Kwaliteit leerlingenvervoer ver onder de maat' (23 augustus, www.nos.nl)?
2. Maakt u zich ook zorgen over de aanhoudende berichten van de tekortschietende kwaliteit van het contractvervoer? Zo ja, wat gaat u doen om de kwaliteit te verbeteren?

3. Bent u het met ons eens dat het van belang is dat chauffeurs van kinderen met gedragsproblemen kennis hebben over hoe om te gaan met die kinderen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u er voor zorgen dat chauffeurs die kennis krijgen?

4. Bent u met ons van mening dat we na dit zoveelste bericht dat de kwaliteit tekort schiet de vrijblijvendheid van handboeken en overleggen voorbij zijn? Zo nee, waarom niet?
5. Bent u bereid om decentrale overheden te verplichten om minimumeisen op te nemen in de bestekken van de aanbesteding? Zo nee, waarom niet?

6. Bent u met ons van mening dat het goed zou zijn als de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren? Hoe kijkt u in dat kader aan tegen de mogelijkheid om bijvoorbeeld een baan als chauffeur in het leerlingenvervoer te combineren met een baan als medewerker in de tussenschoolse opvang? Bent u bereid gemeenten te stimuleren om dergelijke combibanen te creëren? Zo nee, waarom niet?