GroenLinks
Leerlingenvervoer moet aan minimumeisen voldoen
Opnieuw is er alarm geslagen over de kwaliteit van het
leerlingenvervoer. GroenLinks wil dat er eindelijk werk wordt gemaakt
van wettelijke minimumeisen voor het doelgroepenvervoer. GroenLinks, SP
en PVV stelden dit in 2009 voor.
Al jaren zijn er berichten dat de kwaliteit van het vervoer van
leerlingen die naar het speciaal onderwijs gaan, tekort schiet. Sommige
kinderen zitten veel te lang in de taxi. Ook de kwaliteit van het
vervoer van andere specifieke groepen, zoals ouderen, chronisch zieken
en gehandicapten, is onder de maat. Het is een taak van gemeenten om
het gemeenschappelijk vervoer voor deze doelgroepen in te kopen. Zij
doen dit via aanbestedingen. Veel te vaak is de prijs daarbij leidend,
terwijl het gaat om kwetsbare mensen.
Tweede Kamerlid Linda Voortman: "Gemeenten willen voor een dubbeltje op
de eerste rang zitten. Chauffeurs zijn van goede wil, maar moeten
zoveel kinderen ophalen dat sommige kinderen heel lang onderweg zijn.
Ook hebben de chauffeurs onvoldoende kennis hoe om te gaan met kinderen
die beperkingen als ADHD of autisme hebben. Bovendien worden chauffeurs
onderbetaald. Maar al te vaak verdienen zij minder dan het
minimumloon."
Schriftelijke vragen van de Kamerleden Voortman en Van Gent (beiden
GroenLinks) over de beroerde kwaliteit van het leerlingenvervoer:
1. Heeft u kennis genomen van het bericht `Kwaliteit leerlingenvervoer
ver onder de maat' (23 augustus, www.nos.nl)?
2. Maakt u zich ook zorgen over de aanhoudende berichten van de
tekortschietende kwaliteit van het contractvervoer? Zo ja, wat gaat
u doen om de kwaliteit te verbeteren?
3. Bent u het met ons eens dat het van belang is dat chauffeurs van
kinderen met gedragsproblemen kennis hebben over hoe om te gaan met
die kinderen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u er voor zorgen
dat chauffeurs die kennis krijgen?
4. Bent u met ons van mening dat we na dit zoveelste bericht dat de
kwaliteit tekort schiet de vrijblijvendheid van handboeken en
overleggen voorbij zijn? Zo nee, waarom niet?
5. Bent u bereid om decentrale overheden te verplichten om
minimumeisen op te nemen in de bestekken van de aanbesteding? Zo
nee, waarom niet?
6. Bent u met ons van mening dat het goed zou zijn als de
arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren? Hoe kijkt u in dat
kader aan tegen de mogelijkheid om bijvoorbeeld een baan als
chauffeur in het leerlingenvervoer te combineren met een baan als
medewerker in de tussenschoolse opvang? Bent u bereid gemeenten te
stimuleren om dergelijke combibanen te creëren? Zo nee, waarom
niet?