Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
84 Vragen van de heer P.E.J. Werensteijn
(ingekomen 8 juli 2010
en antwoorden door het college verzonden op 24 augustus 2010)


In het AD UN van dinsdag 6 juli 2010 stond te lezen dat meerdere evenementen last hebben van de regels die door de gemeente gehanteerd worden. Zo valt te verwachtten dat we dit jaar voor het laatst de intocht van sinterklaas hebben. Ook het vieren van het 5 meifeest in Lombok en de boekenmarkt op het lepelenburg staat onder druk. Het aanvragen van schermen voor het bekijken van het WK kent een soort zelfde probleem. Allen komen ze niet door het doolhof van regels heen, ook zijn er regels die het niet mogelijk maken om een rendabel evenement te draaien, zoals het niet toestaan van een tap en het gebruiken van zeer beperkte tijden voor een evenement. Aldus het algemeen dagblad van afgelopen dinsdag. In het krantenartikel worden diverse onderwerpen aangekaart die bij het aanvragen van een vergunning gevraagd worden. Toen Trots op Nederland vandaag zelf een fictieve aanvraag deed, een aanvraag die overigens niet verzonden is kwamen wij nog meer van dit soort vragen tegen:

- Gaat u vlaggenmasten plaatsen, zo ja hoeveel.
- Wat is de breedte de hoogte en de lengte van de verkooppunten.
- Gebruikt u aggregraten.
- Wilt u ballonen op laten.
- Welke muziekgenre gaat u draaien.
- Maakt u reclame voor het evenement.

Voor Trots op Nederland zijn dit vragen die totaal overbodig zijn waarom moet de gemeente weten of er vlaggenmasten geplaatst worden, dat er balonnen opgelaten worden en welk soort muziekgenre er gedraaid word.

Wij zijn wel blij dat de regels die er zijn gehandhaafd worden. Trots denkt echter dat de regels en vragen die nu gesteld worden bij aanvragen voor vergunningen doorgeschoten zijn. Een discussie over de regels en een aanpassing van de regels is wat ons betreft dan ook nodig. Ook valt voor ons op dat er niet uitgegaan word van vertrouwen richting ondernemers, stichtingen of vrijwilligers om een evenement goed weg te zetten. Daarom willen wij mede in de landelijke ambitie van deregulering onderstaande vragen stellen:

1. Is het college bekend met de hierboven genoemde problematiek zoals deze onder andere door het Algemeen Dagblad geschetst word? zo ja sinds wanneer?


Ja.Het is van alle tijden dat organisatoren van evenementen in meer of mindere mate moeite hebben met de door de overheid gestelde veiligheidseisen. In het afgelopen decennium zijn de publieke opvattingen over de veiligheid van evenementen sterk veranderd. Van organisatoren, vergunningverleners en toezichthouders wordt bijna een absolute garantie op veiligheid verwacht. Zo'n garantie is niet te geven, maar er wordt wel gestreefd naar zo veilig mogelijke evenementen. Zowel voor de bezoekers als voor personeel van de organisatoren en de hulpverleningsdiensten. De hierboven genoemde vragen lijken overbodig, maar hebben alle tot doel om inzicht te krijgen in , cq een organisator te laten nadenken over aspecten die bij een evenement een cruciale rol kunnen spelen, zoals de inrichting van een evenemententerrein, karakter en sfeer van het evenement en het te verwachten aantal deelnemers .

2. Is het college bereid om de regeldruk die door ondernemers, stichtingen en vrijwilligers met betrekking tot evenementen ervaren word aan te pakken en maatwerk toe te passen, zo ja gebeurd dit nu ook al?


Ja. Wij bestrijden weliswaar dat er sprake is van "een doolhof van regels", maar erkennen dat organisatoren soms regeldruk ervaren. Het is bestaande praktijk dat de medewerkers van de gemeente die met de vergunningverlening voor evenementen zijn belast in nauw overleg met de organisator van een evenement tot maatwerk komen. Daarbij is het uitgangspunt om samen met organisatoren te kijken hoe zaken wél kunnen. In het laagseizoen worden evenementen samen met organisatoren geëvalueerd. Dit om de veiligheid verder te vergroten en om het vergunningentraject voor het volgende evenement te vergemakkelijken. Stadspromotie organiseert regelmatig bijeenkomsten waaraan zowel organisatoren van evenementen als vergunningverleners en adviserende hulpdiensten als politie, brandweer en GHOR deelnemen. Ook dit jaar viel Utrecht weer in de prijzen bij de uitreiking van de Nationale Evenementenprijzen en werd de stad tweede achter Den Haag in de categorie "evenementenstad van het jaar".

3. Is het college bereid om wederom met de bovengenoemde partijen in gesprek te gaan en te kijken naar eventuele structuele oplossingen die het voortbestaan van deze evenementen kunnen garanderen?


Ja, wij gaan met deze partijen in gesprek. Er worden echter geen consessies gedaan ten aanzien de veiligheid van de betreffende evenementen. Een evenement als de intocht van Sinterklaas is een risicovol evenement. Ouders en hun kinderen mogen van de organisator en van de vergunningverlener verwachten dat een dergelijk evenement aan de huidige inzichten en eisen qua evenementenveiligheid voldoet.


4. Zijn er nog meer ondernemers, stichtingen of organisatoren van evenementen bekend bij de gemeente die tegen bovengenoemde problematiek aanlopen?


Ja dergelijke signalen komen soms ook uit Oranjeverenigingen.


5. Is het college bereid om de regels voor specifieke evenementen opnieuw te bekijken en sommige van de regels aan te passen of te schrappen?


Neen. Wij vinden dat de veiligheidseisen voor alle evenementen gelijk moeten zijn. Binnen dat algemene en principiële uitgangspunt bestaat de mogelijkheid om maatwerk te verrichten. Echter zonder consessies te doen aan de veiligheid van het evenement.


6. Is het college bereid om te kijken naar een andere vorm van vergunningverlening en hierover in discussie te gaan met de commissie?


Het onderwerp evenementenvergunningenbeleid kan desgewenst geagendeerd worden voor de raadscommissie.


7. Welke maatregelen zijn er de afgelopen jaren op het terrein van vergunningverlening voor evenementen genomen om regeldruk te verminderen?


De afgelopen jaren is het aanvraagformulier gedigitaliseerd en zijn er formats ontwikkeld voor veiligheids- en calamiteitenplannen. Voor de meeste evenementenlokaties zijn plattegronden gemaakt. Daarop kunnen organisatoren direct zien hoe de lokatie het best kan worden ingericht met het oog op crowdcontrol,het maximale aantal toe te laten bezoekers, de bereikbaarheid voor hulpdiensten en dergelijke.


8. Klopt het dat sinds het trapincident er vanuit de gemeente meer eisen gesteld worden aan organisatoren van evenementen? zo ja waarom?


Ja. Het trapongeval is onderzocht door de commissie Schutte. Deze commissie heeft diverse aanbevelingen gedaan, onder andere ten aanzien van evenementenvergunningen. Deze aanbevelingen zijn door de Gemeenteraad overgenomen en uitgewerkt in de notitie "Utrecht veilige evenementenstad" d.d.20 februari 2007. Een van de aanbevelingen was om de verantwoordelijkheid van de organisator scherper te definiëren, evenals de eisen die de gemeente aan organisatoren stelt. Soms lijkt het overigens alsof de gemeente steeds strengere eisen stelt, terwijl aanpassingen door organisatoren zelf worden doorgevoerd. Een voorbeeld hiervan het is omhekken van park Transwijk bij het Bevrijdingsfestival.


---- --