A5 Westrandweg: Unieke werkzaamheden voor Nederland
24 augustus 2010, 10:55
Tussen het knooppunt Raasdorp en de A10 is maandagnacht een uniek
project uitgevoerd. Over het spoor tussen Amsterdam Sloterdijk en
Zaandam werd een enorme dwarsligger geplaatst. Deze soort van steunbalk
is nodig voor het viaduct van de Westrandweg, de toekomstige A5. In
totaal worden ruim tachtig van deze steunpunten geplaatst.
Bekijk de videoreportage in het VerkeersJournaal...
Dit steunpunt is extra bijzonder, het werd de afgelopen maanden naast
het spoor opgebouwd. De dwarsligger is 27 meter lang en heeft een
gewicht van 1 miljoen kilo. De kolompijler met daarop de dwarsligger
werd in zijn geheel 60 graden over het spoor gedraaid. Het indraaien
van de pijler met dwarsligger is op deze schaal nog niet eerder
uitgevoerd. Kortom uniek voor Nederland.
Het draaien werd gedaan tussen 01:00 en 02:30 uur 's nachts. Het
viaduct dat in de Westrandweg A5 komt te liggen wordt 3,3 kilometer
lang en is daarmee het langste landviaduct in Nederland. De toekomstige
A5 is belangrijk voor de bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad.
Nadat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg in 2012 gereed zijn, wordt
de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 wordt het volledige tracé
opengesteld. Voor meer informatie over de toekomstige A5 kunt u ook een
bezoek brengen aan het informatiecentrum. Het centrum is iedere
woensdag- en vrijdagmiddag geopend van 12:30 uur tot 16:30 uur en is te
vinden aan de Westpoortweg 22 in Amsterdam.
Foto: (c) VID
VerkeersInformatieDienst