Ingezonden persbericht


Persbericht ROVER
24 augustus 2010

"Vervoerders maken het moeilijk geld terug te vragen"

ROVER wil ingrijpen miljoenenverspilling OV-chipkaart

ROVER wil landelijke voorschriften voor restitutie wanneer de reiziger vergeet uit te checken met de OV-chipkaart. Dit bespreekt de reizigersvereniging woensdag in een overleg met het Ministerie van V&W. Uit onderzoek van het Nederlands Dagblad bleek maandag dat er miljoenen euro's worden verspilt doordat reizigers vergeten uit te checken met de chipkaart en vaak geen restitutie aanvragen. Volgens ROVER ligt een deel van de schuld echter bij de vervoersbedrijven: deze maken het moeilijk om geld terug te vragen.

De afgelopen maanden bereikte ROVER honderden klachten van reizigers die probeerden hun teveel betaalde geld terug te krijgen nadat zij vergaten uit te checken of dit niet konden vanwege een technische storing. Het feit dat iedere vervoerder een eigen methode voor restitutie-aanvraag hanteert roept veel verwarring op. "Afhankelijk van de situatie en vervoerder moet de reiziger de klantenservice bellen, een formulier downloaden of een uitstapkaart aan de chauffeur vragen", legt ROVER uit, "en bij sommige vervoerders kun je helemaal geen geld terugkrijgen".

Maar ook vervoerders die wel "coulance" verlenen werken niet altijd mee: er zijn lange wachttijden voordat de restitutie is afgehandeld, klantenservices zijn vaak onbereikbaar en mails van reizigers blijven regelmatig onbeantwoord. "Ook bij technische fouten kost het de reiziger bovendien geld, hij moet een duur 0900-nummer bellen of zelf een postzegel plakken en vaak nog tijden achter zijn geld aanzitten", aldus ROVER, "veel mensen vinden dit de moeite niet waard".

Reizigers klagen omdat de rekening van problemen rond de invoering van de chipkaart bij hen wordt neergelegd. Ook ROVER is niet te spreken over de gang van zaken: "er zijn totaal geen regels voor restitutie, vervoerders kunnen dus gewoon betalende klanten hun geld niet teruggeven of een eeuwigheid laten wachten en dit gebeurt dan ook". ROVER wil dat de vervoerders landelijke regels krijgen opgelegd waarin procedure en afhandeltijd voor restitutie worden vastgelegd. Woensdag bespreekt de reizigersvereniging dit tijdens een overleg met V&W.