De trends van Gamescom: gamen wordt bewegen
23/08/2010 14:21
FUN BELGIUM NV
De multimedia-inkopers van Vrijetijdsketen Fun bezochten de beurs Gamescom in Keulen. Gamescom is de belangrijkste Europese beurs voor videogames en kon vorige week op een massale belangstelling rekenen van professionelen en liefhebbers. Fun merkte er een aantal opvallende trends op. Gamen wordt bewegen is ongetwijfeld de belangrijkste, op de voet gevolgd door creatieve games zoals tekenen en schilderen.
Bewegen
De wereldwijd succesvolle Nintendo Wii krijgt dit najaar te duchten concurrentie. PlayStation pakt uit met de PS3 Move. De speler stuurt de game met een bewegingsgevoelig controller.
Microsoft gaat nog een stapje verder door de controller achterwege te laten. De X-Box 360 Kinect registreert de beweging van de speler zelf. Je bent dus als het ware zelf de controller.
De toevloed aan bewegingsgevoelige consoles heeft ook de spelontwikkelaars aan het nadenken gezet. Er is een ware tsunami van dans- en bewegingsgames in aantocht. Ubisoft laat je dansen als Michael Jackson of combineer zingen met dansen bij SingStar + Dance.
Creatief gamen
Ook Nintendo introduceert een belangrijke nieuwe trend met creatieve games als NDS Art Academy en NDS Super Scribblenauts. Centraal in deze games staat het tekenen en schrijven. Je ontwerpt als het ware zelf je game of je creëert echte kunstwerken. Volgend jaar zal Nintendo op deze trend verder bouwen.
Vaste waarden
Het is opvallend dat bekende gamereeksen nog steeds zeer veel aandacht krijgen. Nieuwe titels van klassiekers als Fifa, Need for Speed, Call of Duty en Assassin's Creed mochten op zeer veel belangstelling rekenen van het grote publiek.
Bart Coeman, voorzitter van Fun: "De gamebranche is duidelijk op zoek naar nieuwe doelgroepen met de introductie van nieuwe technologieën. Het belooft een boeiend najaar te worden voor de gameliefhebber."
*****
Over FUN
Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.
In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.
Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.
Fun telt momenteel 31 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 80 miljoen euro.
Fun, daar begint de pret.