Videoreportage langste viaduct in aanbouw
23 augustus 2010, 14:11
Rijkswaterstaat zal maandagnacht tussen het knooppunt Raasdorp en de
A10 een enorme dwarsligger gaan plaatsen. Deze enorme klus is nodig
voor de bouw van het langste landviaduct van Nederland.
De dwarsligger, een soort steunbalk, is 27 meter lang en heeft een
gewicht van 1 miljoen kilo. Met een speciale kraan (Launcher Gantry)
worden de liggers aangebracht. Het viaduct dat in de Westrandweg (A5)
komt te liggen is 3,3 kilometer en daarmee het langste landviaduct in
Nederland.
Unieke werkzaamheden voor Nederland
Maandagnacht wordt in ongeveer twee uur tijd de dwarsligger over het
spoortracé Amsterdam-Sloterdijk/Zaandam geplaatst. Een kolompijler met
daarop de dwarsligger draait in zijn geheel 60 graden over het
spoortracé. Het indraaien van de pijler met dwarsligger is op deze
schaal nog niet eerder uitgevoerd. Het viaduct wordt deels boven de
bestaande Basisweg in Amsterdam aangelegd.
Aanleg Tweede Coentunnel/Westrandweg (A5)
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5)
zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke
Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van
Amsterdam. De A10 West wordt verbreed om een goede doorstroming te
bevorderen van en naar de Coentunnel. Daarnaast wordt de A8 verbreed en
wordt het Coenplein aangepast. Nadat de Tweede Coentunnel en de
Westrandweg in 2012 gereed zijn, wordt de huidige Coentunnel
gerenoveerd. Eind 2013 wordt het volledige tracé opengesteld.
Videoreportage van de plaatsing in het Verkeersjournaal
De VID is maandagnacht aanwezig bij de plaatsing van de dwarsligger.
Een videoverslag en meer informatie over de Westrandweg (A5) is dinsdag
te zien in het Verkeersjournaal van de VID. Het journaal is links te
vinden op de website boven de nieuwsitems. Het Verkeersjournaal is
dinsdag vanaf het middaguur te bekijken.
VerkeersInformatieDienst