VerkeersInformatieDienst

Videoreportage langste viaduct in aanbouw

23 augustus 2010, 14:11
Rijkswaterstaat zal maandagnacht tussen het knooppunt Raasdorp en de A10 een enorme dwarsligger gaan plaatsen. Deze enorme klus is nodig voor de bouw van het langste landviaduct van Nederland.

De dwarsligger, een soort steunbalk, is 27 meter lang en heeft een gewicht van 1 miljoen kilo. Met een speciale kraan (Launcher Gantry) worden de liggers aangebracht. Het viaduct dat in de Westrandweg (A5) komt te liggen is 3,3 kilometer en daarmee het langste landviaduct in Nederland.

Unieke werkzaamheden voor Nederland
Maandagnacht wordt in ongeveer twee uur tijd de dwarsligger over het spoortracé Amsterdam-Sloterdijk/Zaandam geplaatst. Een kolompijler met daarop de dwarsligger draait in zijn geheel 60 graden over het spoortracé. Het indraaien van de pijler met dwarsligger is op deze schaal nog niet eerder uitgevoerd. Het viaduct wordt deels boven de bestaande Basisweg in Amsterdam aangelegd.

Aanleg Tweede Coentunnel/Westrandweg (A5)
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5) zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van Amsterdam. De A10 West wordt verbreed om een goede doorstroming te bevorderen van en naar de Coentunnel. Daarnaast wordt de A8 verbreed en wordt het Coenplein aangepast. Nadat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg in 2012 gereed zijn, wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 wordt het volledige tracé opengesteld.

Videoreportage van de plaatsing in het Verkeersjournaal De VID is maandagnacht aanwezig bij de plaatsing van de dwarsligger. Een videoverslag en meer informatie over de Westrandweg (A5) is dinsdag te zien in het Verkeersjournaal van de VID. Het journaal is links te vinden op de website boven de nieuwsitems. Het Verkeersjournaal is dinsdag vanaf het middaguur te bekijken.