Gemeente Waterland
23 augustus 2010
Innovatie dienstverlening
Onze dienstverlening gaat veranderen. Dit gebeurt in het kader van
nieuw landelijk beleid waarbij gemeentes digitaal gaan werken en de
inwoners meer centraal komen te staan. Daarom heeft de gemeente een
overeenkomst ondertekend met Dimpact - het bedrijf dat ons gaat helpen
met de implementatie. Dat gaat natuurlijk niet van de één op de andere
dag. Geleidelijk aan voeren wij de veranderingen door. Het streven is
om in de loop van 2012 de laatste stappen te zetten.
Wat verandert er aan de dienstverlening? Hieronder een korte
toekomstschets.
Altijd en overal
24 Uur per dag, 7 dagen in de week uw zaken met de gemeenten regelen.
Dat kan al voor een aantal gemeentelijke producten op onze website. In
het Digitaal loket van de gemeente kunt u straks ook terecht voor
informatie van andere overheden. Dit geldt voor zowel burgers als
bedrijven. Alle overheidsinformatie is dan toegankelijk vanuit één
plek: de website van uw eigen gemeente Waterland.
Online afspraak maken
Voor sommige zaken, zoals het ophalen van uw paspoort, moet u ook in de
toekomst naar het gemeentehuis komen. Daarvoor kunt u straks echter wel
alvast online een afspraak maken, direct in de agenda van de gemeente.
Zo hoeft u nooit meer te wachten in het gemeentehuis. Dat is zeker
prettig als u wat verder weg woont en bij drukte niet zo gemakkelijk op
een ander moment kunt terugkomen.
Persoonlijk loket
Uw persoonlijke gemeenteloket? Dat kan straks ook op internet. In
`Mijn Waterland' vindt u straks alle informatie over al uw contacten en
zaken met de gemeente. U ziet wat u heeft (aan)gevraagd en ziet tevens
de status van de aanvraag. U weet dan bijvoorbeeld in welke fase de
aanvraag van uw bouwvergunning zich bevindt. Ook kunt u informatie op
maat aanvragen voor meldingen over relevante gebeurtenissen uit uw
omgeving.
Niet meer van het kastje naar de muur
Overheidsdienstverlening wordt vaak geassocieerd met de `van het kastje
naar de muur worden gestuurd'. Dat wordt aangepakt, ook in Waterland.
Straks heeft de ambtenaar die u spreekt of aan de telefoon krijgt alle
informatie over uw contacten / zaken paraat. Dit betekent dat u sneller
en beter geholpen kunt worden aan de balie of telefoon.
Slim samenwerken in Dimpact
Het is een ingrijpende operatie voor gemeente Waterland en daarom heeft
ze samenwerking gezocht met twintig andere gemeenten. Alle Nederlandse
gemeenten moeten hun dienstverlening innoveren. Daarom kiest gemeente
Waterland ervoor om dit samen met andere gemeenten op te pakken in het
samenwerkingsverband Dimpact. Dat scheelt tijd en geld. Niet elke
gemeente hoeft zo het wiel opnieuw uit te vinden. Een paspoort
aanvragen of een telefoongesprek registreren, is in Waterland immers
hetzelfde als in bijvoorbeeld Zwolle of Helmond.
Toekomst
Zoals gezegd: het duurt nog even voor al deze mogelijkheden beschikbaar
zijn. Houd de website in de gaten. Zodra wij meer nieuws kunnen melden,
leest u dat hier.
---