GroenLinks
`OV-bedrijven horen niet te verdienen aan wennende reizigers' Grote
tekst
`OV-bedrijven horen niet te verdienen aan wennende reizigers'
Maandag 23 augustus 2010, 13:46u - Ineke van Gent
* Kamervragen
* openbaar vervoer
* ov-chipkaart
Vandaag is in de media dat OV-reizigers miljoenen euro's duurder uit
zijn doordat ze vergeten uit te checken met hun OV-chipkaart. Slechts
één op de tien reizigers die vergeet uit te checken, vraagt te veel
betaald geld terug. GroenLinks vraagt aan demissionair minister
Eurlings van Verkeer en Waterstaat hoeveel de openbaar vervoerbedrijven
verdienen aan reizigers die vergeten uit te checken doordat ze nog
moeten wennen aan de OV-chipkaart.
GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent: "Wij hebben al eerder aan de orde
gesteld dat het niet uitchecken van de OV-chipkaart problemen oplevert
en de reiziger geld kost." In mei 2010 is een GroenLinks-motie
aangenomen die stelt dat vergeetachtige reizigers een e-mail of brief
moeten krijgen bij een onvolledige transactie. Van Gent: "De
OV-chipkaart is ingesteld om het reisgemak te vergroten, niet om de
reiziger op kosten te jagen en het openbaar vervoer duurder te maken.
Ik geloof het niet dat de OV-bedrijven zeggen dat ze niets verdienen
aan de niet-uitcheckers. Dan maken ze wel hele hoge kosten. Ik wil
graag van de minister weten hoeveel de OV-bedrijven verdienen en wat
hij tot dusver met onze motie gedaan heeft. Wij zouden het ook een goed
plan vinden als Eurlings een nieuwe campagne start: Check of je bent
uitgecheckt!"
Schriftelijke vragen van het Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks) aan
demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat over het
bericht dat de OV-reiziger miljoenen euro's te duur uit is:
1. Kent u het bericht `OV-reiziger miljoenen te duur uit' van 23
augustus 2010?*
2. Bij hoeveel procent van de ritten met een ov-chipkaart wordt
vergeten uit te checken?
3. Hoeveel geld is er sinds de introductie van de ov-chipkaart door
vervoersbedrijven verdiend aan onvolledige transacties?
4. Klopt het, zoals het Nederlands Dagblad stelt, dat slechts een op
de tien reizigers die zijn vergeten uit te checken hun geld
terugvragen?
5. Hebt u, zoals gesteld in de aangenomen motie Van Gent van 19 mei
2010, TLS en vervoerders de wens van de Tweede Kamer overgebracht
een applicatie te ontwikkelen waarmee zo veel mogelijk reizigers
die dat op prijs stellen, een waarschuwingsmail of -brief krijgen
als zij niet hebben uitgecheckt met hun OV-chipkaart? Zo ja, zijn
TLS en de vervoerders voornemens een dergelijke applicatie te
ontwikkelen en wanneer is die operationeel?
6. Hoeveel kosten maken de vervoersbedrijven om te veel betaald geld
terug te betalen?
7. Wat is het verschil tussen het bedrag dat verdiend wordt door
vervoersbedrijven vanwege incomplete transacties en de kosten die
gemaakt worden om door reizigers teveel betaald geld terug te
vragen?
* in het Nederlands Dagblad van 23 augustus 2010