Vlaamse Overheid
Leuven-Brussel
Start fase 4 vernieuwing E40 Leuven-Brussel
Vlaamse overheid
dinsdag 17 augustus 2010
Op maandag 23 augustus start het Agentschap Wegen en Verkeer met de
asfalteringsfases op de E40 Sterrebeek en Bertem. Het verkeer richting
Leuven en Brussel zal afwisselend via een doorsteek in de middenberm
naar de andere kant van de rijweg geleid worden. De opritten en
afritten van Sterrebeek en Bertem zullen gedurende enkele dagen
afgesloten worden tijdens fase 4. Het verkeer wordt omgeleid worden via
de op- en afrit Kraainem en de op- en afrit Boudewijnlaan (E314).
Tegelijkertijd worden de definitieve herstellingen uitgevoerd aan de
betonverharding van de E40 in beide rijrichtingen waardoor de einddatum
van de werken opschuift van 13 september tot 6 oktober.
Dynamische werfinrichting
Op dit moment worden op de E40 de pechstrook en de trage rijstrook in
de richting van Leuven heraangelegd. Volgens de huidige planning zal
fase 3 beëindigd zijn op 20 augustus, en wordt de E40 over de hele
breedte geasfalteerd. Eerst wordt de E40 in de richting van Leuven
aangepakt, daarna in de richting van Brussel.
Vernieuwing wegdek
Het wegdek van de E40 tussen Sterrebeek en Bertem wordt over de hele
breedte vernieuwd. De asfaltlaag die wordt aangebracht, zal niet alleen
de levensduur van het wegdek verlengen maar ook de geluidshinder
verminderen. Dit zal gebeuren in 4 fasen, waarbij telkens enkele op -
en afritten op de E40 afgesloten worden en het verkeer via doorsteken
in de andere rijrichting wordt gezet. Tegelijkertijd worden de
definitieve herstellingen uitgevoerd aan de betonverharding, ten
gevolge van de opstuwing van 11 juli.
De oorzaak van de opstuwing van 11 juli
Opstuwingen kunnen zich voordoen ter hoogte van bepaalde `zwakke
plekken' in een betonnen wegdek. De spanning in het beton `zoekt' bij
hoge temperaturen naar de zwakste plek in het wegdek om uit te breken.
De experts van AWV hebben vastgesteld dat de zwakke plek van de
opstuwing in Kortenberg van 11 juli een locatie was die zich tussen een
`onderbrug' van de E40 (onderbrug nr. 17) en een 'eindedagvoeg' bevond.
Zowel ter hoogte van de onderbrug als de eindedagvoeg, bevonden zich
twee potentiële zwakke plekken in wegen in doorlopend gewapend beton.
Een onderbrug is een locatie waar een autosnelweg over een andere weg
gaat. Een eindedagvoeg werd vroeger aangebracht bij doorlopend gewapend
beton op het einde van een werkdag.
Op de plek van de opstuwing is bovendien een kleine verzakking van het
wegdek vastgesteld. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de zwakke plek
het begeven heeft onder de hitte en daardoor omhooggestuwd is.
Een investering in de toekomst
Het wegdek van de E40 tussen Brussel en Leuven doet al ongeveer veertig
jaar dienst. Hoewel er sinds de aanleg ervan geen groot onderhoud heeft
plaatsgevonden en er iedere dag gemiddeld meer dan honderdduizend
voertuigen over rijden, verkeert het nog in vrij goede staat. Toch zijn
er hier en daar gebreken: scheurtjes en plekken waar het beton los
komt. Door die gebreken te herstellen en door het wegdek in de beide
rijrichtingen een nieuwe asfaltlaag te geven, investeert het Agentschap
Wegen en Verkeer in de toekomst van deze belangrijke verkeersas.
Preventieve ingrepen
In juli hebben de wegentoezichters van AWV bijkomende oneffenheden
vastgesteld ter hoogte van een tweede en derde onderbrug (onderbrug nr.
18 en nr. 19), en dit in beide rijrichtingen. Om te vermijden dat zich
ook daar een opstuwing voordoet, zal de aannemer op die locaties over
de hele breedte van de weg een strook beton verwijderen en er opnieuw
gewapend beton in aanbrengen, dat verankerd wordt met de rest van de
verharding in doorlopend gewapend beton. Omdat de (onvoorziene)
definitieve herstellingen gebeuren in beton, die meerdere dagen
uithardingstijd nodig heeft om verkeer te dragen, zullen de werken
langer duren dan gepland.
Hinder
Tijdens de gehele duur van de werken zijn er steeds drie versmalde
rijstroken beschikbaar in de beide rijrichtingen.
Tijdens fase 4A en 4D worden afwisselend de oprit Sterrebeek richting
Luik, de afrit Sterrebeek richting Brussel en de op- en afritten Bertem
(in beide richtingen) afgesloten.
* De oprit Sterrebeek richting Luik is momenteel afgesloten en blijft
afgesloten tot en met vrijdag 27 augustus.
* De afrit Bertem richting Luik wordt afgesloten vanaf maandag 23
augustus en blijft afgesloten tot en met vrijdag 27 augustus
* De afrit Sterrebeek richting Brussel wordt afgesloten vanaf maandag
27 september tot en met zondag 3 oktober.
* De afrit Bertem richting Brussel en de oprit Bertem richting
Brussel wordt afgesloten vanaf woensdag 22 september tot en met
donderdag 23 september en vanaf dinsdag 28 september tot en met
donderdag 30 september.
Tussen de verschillende fasewissels wordt het verkeer 's nachts op 2
versmalde rijstroken in elke richting gezet. Het Vlaams Verkeerscentrum
verwacht dat de fasewissel en de doorsteekbeweging van het verkeer
vooral tijdens de eerste dagen extra hinder zal veroorzaken. Het
verwacht wachttijden van maximum vijftien minuten bovenop de
structurele hinder.
Ten gevolge van de extra betonherstellingen, noodzakelijk om
toekomstige opstuwingen als deze van 11 juli te vermijden, wordt de
einddatum van de werken opgeschoven van 13 september tot 6 oktober.
Asfalteringswerken zijn sterk weersafhankelijk. De timing is een
voorlopige planning en kan wijzigen onder invloed van de
weersomstandigheden