Persbericht

23 augustus, 2010

Mogelijkheden sociale netwerken vaak onbekend bij management Onderzoek wijst uit dat hoger management in Nederland voordelen van samenwerkingstools niet inzien

Bijna de helft van de Nederlandse managers (46%) ziet niet veel voordelen met betrekking tot het inzetten van sociale netwerken bij medewerkers en klanten. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten. Toch geeft 23 procent aan dat ze sociale netwerken wel in willen zetten om niet achter te blijven op de concurrentie, en dan met name op het gebied van het aantrekken van hoog opgeleid personeel. Verder denkt 12 procent dat sociale netwerken alleen geschikt zijn voor jongeren en privégebruik. Hiermee lopen Nederlandse managers achter ten opzichte van de rest van de wereld.

Toch zien CIO's en CFO's ook voordelen in de inzet van samenwerkingstools en sociale netwerken. Ze geven aan dat er door middel van video conferencing en telefonische vergaderingen betere samenwerking is tussen de afdelingen. Bij deze organisaties mogen LinkedIn en Instant Messaging gebruikt worden door medewerkers, omdat deze netwerken worden gezien als handige samenwerkingstools. Daarentegen geeft 46 procent van de ondervraagden aan nooit Twitter of Yammer te gebruiken.

In Nederland heeft 46 procent van de organisaties geen instrument om de voordelen van communicatie- en samenwerkingstools te meten. 23 procent geeft aan dat de voordelen van de tools overduidelijk zijn en dat deze dus niet gemeten hoeven te worden. Daarnaast zegt 31 procent van de respondenten dat kostenbesparing gemeten moet worden om de voordelen van deze tools aan te tonen. Onder de organisaties die kostenbesparing meten geeft 65 procent aan dat ze besparen op reiskosten. Slechts 10 procent zegt dat ze dankzij deze tools extra business hebben binnengehaald.

Belangrijkste redenen voor het inzetten van communicatie- en samenwerkingstools in Nederland:
* Verhogen van de productiviteit (65%)

* Kostenbesparing (65%)

* Tijdsbesparing (46%)

* Minder reistijd (42%)

* Medewerkers verwachten het van de organisatie (met 35% het hoogste percentage ter wereld)
* Klanten verwachten het (19%)

Grootste struikelblokken als het gaat om communicatie- en samenwerkingstools:
* Moeilijk om de waarde voor de business te meten (42%)
* Mist menselijk aspect (38%)

* Beveiligingsproblemen (35%)

* Kosten (27%)

* Medewerkers verspillen veel tijd (met 23% het hoogste percentage ter wereld)

"Samenwerkingstechnologieën veranderen de bedrijfscultuur", zegt Aram Smith, CTO bij Avanade Nederland. "Zakelijk succes hangt binnen bedrijven steeds vaker af van goede samenwerkingstools die het voor medewerkers mogelijk maken om real-time informatie te delen. Avanade ziet collaboration-software en -diensten als essentieel onderdeel van de toekomstige werkplek. De tools maken het voor organisaties mogelijk om op nieuwe manieren met medewerkers, partners en klanten in contact te komen en zo de bedrijfsprestaties te verhogen."

(438 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE