---
PERSBERICHT
Nummer: 192 TR
Datum: 20 augustus
Fryslân zoekt meer fans
De veelzijdigheid van Fryslân moet bij meer mensen bekend worden. Bedrijven, technologische ontwikkelingen en cultuur in Fryslân zijn buiten de provincie nauwelijks bekend. De provincie wil in samenspraak met bedrijven, instanties en het hoger onderwijs werken aan een effectievere regiopromotie. Dit is nodig om als regio sociaal en economisch succesvol te zijn en te blijven. Tegelijk kan een grotere naamsbekendheid ervoor zorgen dat meer mensen de weg naar Fryslân weten te vinden.
Uit onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders Fryslân kent, al was het maar als naam. In de grensstreek kent 10% van de Belgen en Duitsers Fryslân. Het oordeel over de provincie is positief, maar dat is vooral te danken aan het Friese toerisme en de sport.
Samen moeten we Fryslân neerzetten als een moderne, groene provincie met een eigen identiteit waar het behalve recreëren ook uitstekend wonen, werken en studeren is. Fryslân is waterprovincie nummer één: van waterkennis tot waterplezier. Deze provincie moet niet alleen de mooiste provincie zijn, maar ook de regio met de gelukkigste inwoners.
Een breder en eigentijds imago kan daarbij helpen. Fryslân wil ambitie, lef en betrouwbaarheid uitstralen. De merkcampagne kan uitkomst bieden. Belangrijk uitgangspunt daarbij is het verbinden en stroomlijnen van allerlei activiteiten en organisaties die bezig zijn met de ontwikkeling en promotie van Fryslân.
Een hulpmiddel bij die campagne is de meertalige slogan 'Fan Fryslân'. Die kan aangeven dat mensen, bedrijven of producten uit Fryslân komen of dat mensen of bedrijven liefhebber zijn van de provincie. De slogan is te gebruiken om allerlei typisch Friese zaken te verbinden door steeds te zeggen dat iets echt 'fan Fryslân' is.
---- --
Provincie Friesland