Vilans
Cliënten geven incontinentiezorg een 7,4
Utrecht, 5 augustus 2010 In verpleeghuizen in Nederland hebben 3 op de
4 cliënten last van urine-incontinentie. Vanuit het programma Zorg voor
Beter is Vilans, kenniscentrum voor langdurende zorg, een
verbetertraject gestart gericht op continentiezorg. Na een jaar
verbeteren blijkt dat eenvoudige verbeteringen zorgen voor betere
continentiezorg en dus betere kwaliteit van leven van de cliënt. Het
rapportcijfer steeg van een 6 naar een 7,4.
Verbetertraject Continentie
Aan het Zorg voor Betertraject Continentie deden in totaal 17
zorgorganisaties een jaar lang mee om de continentiezorg in hun
organisatie te verbeteren. Het doel was tweeledig: incontinentie bij
cliënten verminderen en de fysieke belasting van de verzorgende
verminderen. Na een jaar verbeteren blijkt dat je veel kunt bereiken
met eenvoudige verbeteringen, vertelt Roelf van der Veen, projectleider
bij Vilans. Bijvoorbeeld door het verwijderen van obstakels in de gang
zodat er een goede doorgang is naar het toilet.
Om cliënten met urine-incontinentie goed te kunnen behandelen is het
belangrijk dat de huisarts, specialist ouderengeneeskunde of uroloog
vaststelt om welke vorm van urine-incontinentie het gaat. Functionele
incontinentie komt het meeste voor in de langdurende zorg en wordt
veroorzaakt door lichamelijke of praktische beperkingen, legt Sabina
Mak, programmamedewerker bij Vilans, uit. Cliënten kunnen bijvoorbeeld
het toilet niet meer vinden. Als je dat weet, kun je ervoor zorgen dat
de cliënt zo min mogelijk hoeft te zoeken door bijvoorbeeld een
pictogram op de wc-deur te hangen.
Kleine verbeteringen, groot resultaat
Incontinentiezorg gaat niet alleen gepaard met zware fysieke belasting
voor de verzorgenden, maar ook met schaamte, onzekerheid en depressieve
gevoelens bij de cliënt. Continentiezorg vraagt daarnaast veel tijd van
verzorgenden en verpleegkundigen in verpleeghuizen, verzorgingshuizen
en de thuiszorg. En die tijd is er meestal niet.
Stichting Elisabeth in Breda heeft dit voortvarend opgepakt. We hadden
een klein budget en kozen daarom eerst voor kleine verbeteracties, zegt
Miriam Wilmot, fysiotherapeut en adviseur verbetermanagement. We hebben
katrollen aan de toiletdeuren bevestigd, meer ruimte gecreëerd in de
huiskamer en de wasmanden en overbodig incontinentiemateriaal uit de
badkamers gehaald. Dit zijn kleine aanpassingen, maar zorgen er wel
voor dat de cliënten nu op tijd hun toilet bereiken. Miriam vertelt:
Het leuke van deze verbeteracties is dat resultaten direct zichtbaar
zijn!
Boekje Verantwoorde continentiezorg: Wat jij als verzorgende kunt doen!
Dit boekje bevat inspirerende praktijkverhalen, tips en instrumenten
uit het verbetertraject om de dagelijkse continentiezorg te verbeteren.
Het is speciaal geschreven voor verzorgenden. We kunnen niet alle
cliënten continent maken, maar de zorg wel degelijk verbeteren en het
werk fysiek lichter maken, geeft Roelf van der Veen van Vilans aan. Dit
boekje is een handig naslagwerk voor iedere verzorgende.
Het boekje Verantwoorde continentiezorg: Wat jij als verzorgende kunt
doen! is te verkrijgen via de webwinkel van Vilans, kenniscentrum voor
langdurende zorg: www.vilanswebwinkel.nl.
Over Zorg voor Beter
Zorg voor Beter stimuleert organisaties in de langdurende zorg om te
werken aan kwaliteitsverbetering en duurzaamheid van de zorg. Dit om
iedereen nu én in de toekomst goede zorg te kunnen garanderen. Zorg
voor Beter biedt een methodische aanpak, goede voorbeelden en advies
van experts. Leren van elkaar staat centraal. Zorg voor Beter is een
initiatief van het ministerie van VWS. ZonMw heeft de regie. Vilans is
hoofduitvoerder van de verbetertrajecten. Meer dan 700 zorgorganisaties
deden al mee.
Laatst gewijzigd op: 9 augustus 2010