Sail 2010


Wereldprimeur op SAIL: Zero-emissie rondvaartboot

21 augustus 2010

Vandaag brengt rederij Lovers een wereldprimeur tijdens SAIL 2010: de eerste rondvaartboot zonder schadelijke uitstoot. De `Nemo H2' is speciaal ontworpen en gebouwd voor het varen op waterstof en produceert geen stank, lawaai of CO2. Na SAIL 2010 gaat de boot varen in de Amsterdamse grachten en op het IJ. De boot is in december 2009 gedoopt en te water gelaten en de afgelopen tijd afgebouwd. Spectaculair is de vaartsensatie: de boot is muisstil, alleen het zachtjes zoomen van de ventilator is hoorbaar.

Geen verbranding
Een motor zonder verbranding en zonder uitstoot? Het kan. Een waterstofmotor werkt volstrekt anders dan een ouderwetse diesel- of benzinemotor. De aandrijving gebeurt elektrisch met behulp van een brandstofcel. In deze cel worden waterstof en zuurstof met elkaar in contact gebracht, waardoor water en elektriciteit vrijkomen. Met deze natuurstroom worden de schroeven van het schip aangedreven en vaart de Nemo H2 geruisloos, schoon en duurzaam. Ook de gebruikte waterstof wordt duurzaam geproduceerd door het wind molenpark in de Noordzee. De waterstofrondvaartboot voldoet aan alle Europese regels voor binnenvaartschepen.

Typisch Amsterdams vlaggenschip
"Amsterdam is een stad die zich inzet voor schone lucht en duurzame mobiliteit, dankzij dit soort initiatieven kunnen we onze gemeente nóg beter op de kaart zetten. Dat iets typisch Amsterdams als een rondvaartboot daar het vlaggenschip voor kan zijn vind ik ronduit prachtig. De gemeente Amsterdam zelf zet zich ook in voor de toepassing van waterstof en de brandstofceltechniek. Met de waterstofcoalitie DutcHy werken we hard aan het ontwikkelen van klimaatneutrale manieren van stadvervoer. Een schonere stad is tenslotte een mooiere stad!" aldus een enthousiaste Milieuwethouder Marijke Vos.

Fuel Cell Boat B.V.
De waterstofrondvaartboot is het resultaat van een open innovatietraject, gerealiseerd door een consortium van vijf Nederlandse bedrijven dat waterstof en brandstofcellen als de toekomst van de scheepvaart ziet. Zo gaat innovatie hand in hand met een beter milieu. Fuel Cell Boat B.V. bestaat uit:

* Alewijnse Marine Systems - elektrotechnische systemen in boten - www.alewijnse.nl

* Linde Gas Benelux - productie, opslag en distributie van waterstof
- www.lindegasbenelux.com

* Rederij Lovers - www.lovers.nl


* Marine Service Noord - werktuigbouwkundige systemen in boten - www.marine-service-noord.nl

* Integral - coördinatie, projectmanagement en externe relaties - www.integral.nl


---

----------------------------------------

Noot aan de redactie (