20 augustus 2010
IOOV-rapport: `Politieopleiding deels onder de maat'
De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) heeft onlangs een
vervolgonderzoek afgesloten naar de kwaliteit van de initiële
(reguliere) politieopleiding. De uitkomsten zijn niet mals. Studenten
hebben na een examenopdracht nog niet de vereiste kennis, vaardigheden
en beroepshouding die nodig is om het politievak goed uit te oefenen.
Het onderzoek richtte zich op de opleidingen voor de functies van
(assistent) politiemedewerker en allround politiemedewerker (niveau 2
t/m 4). De bachelor opleiding (HBO niveau 5) werd niet onderzocht, maar
het is aannemelijk dat de uitkomsten van een onderzoek daar niet anders
zouden zijn. Hoewel het oordeel van het IOOV hard is, ervaart de ACP de
uitkomsten niet als een verrassing. "Vanuit gesprekken met collega's in
opleiding en hun begeleiders was het beeld in ieder geval bij
studenten, docenten en begeleiders al langer bekend", aldus Wiep van
der Pal (vicevoorzitter ACP).
Onderzoek
In het IOOV-rapport wordt verder aangestipt dat de examenopdrachten in
het politieonderwijs nu nog onvoldoende de kennis en vaardigheden
toetsen die de studenten moeten opdoen. Studenten aan de
Politieacademie besteden ook minder tijd aan hun opleiding dan ervoor
staat. Zij richten zich in de beschikbare tijd vooral op de verplichte
examenopdrachten en maken slechts iets meer dan de helft van de niet
verplichte leeropdrachten. De inspectiedienst stelt ook dat het meer
dan aannemelijk is dat studenten na het behalen van hun politiediploma
nog niet alle vastgestelde kennis en vaardigheden beheersen.
`Proeven van bekwaamheid'
Bij 18 van de 29 onderzochte vakken (`kernopgaven') bleek dat de
examenopdrachten (`proeven van bekwaamheid') wel voldoende de kennis,
vaardigheden en beroepshouding toetsen die studenten zich eigen moeten
maken. In elf gevallen waren de examenopdrachten onvoldoende, ze
toetsen minder dan driekwart van de les- en leerstof. Laag scoren
bijvoorbeeld de examens over het optreden bij misdrijven, optreden bij
drugsdelicten en het uitvoeren van ingewikkelde verkeerscontroles.
Examenopdrachten in de meer publieksgerichte vakken bleken veel beter.
Veel zelfstudie
Aan het begin van de opleiding hebben de studenten meer uren contact
met hun docenten, later neemt dat af en wordt van de studenten veel
zelfstudie verwacht. Deze opzet werkt maar gedeeltelijk. Het aantal
lessenuren neemt wel af, maar het aantal uren zelfstudie neemt maar een
beetje toe, met leegloop als resultaat. Bij navraag onder docenten en
begeleiders in de politiekorpsen en bij de Politieacademie constateerde
de inspectie dat ook zij vinden dat studenten na een examenopdracht nog
niet de vereiste kennis, vaardigheden en beroepshouding hebben.
Oplossingen
Het IOOV draagt in haar rapport ook oplossingen aan. Zo geeft zij aan
dat verplichte leeropdrachten als formeel onderdeel van de examens de
`gaten' kunnen opvullen. Door de leeropdrachten te verplichten zal het
aantal uren effectieve zelfstudie ook toenemen.
Minister grijpt in
Minister Hirsch Ballin van Binnenlandse Zaken en de Politieacademie
zijn geschrokken van de uitkomsten. Op basis van het IOOV-rapport zijn
een aantal aanpassingen in de opleidingen doorgevoerd:
- Leeropdrachten voor de onderzochte opleidingen worden met
onmiddellijke ingang verplicht gesteld.
- Bij de kernopgaven zal voor 1 januari 2011 worden nagegaan of alle
relevante competenties zijn bepaald.
- De toetsing van de examens is op 1 juli 2011 zodanig aangepast dat
minimaal 75 procent van de competenties van een kernopgave door het
examen wordt getoetst.
- De Politieacademie zorgt ervoor dat het daadwerkelijke aantal
contacturen tussen docent en student wordt uitgebreid.
- Maatregelen om tot een efficiënter en effectiever onderwijs te komen
worden alleen doorgevoerd indien is geborgd dat studenten de
vastgestelde competenties behalen.
Nieuw onderzoek
Daarnaast heeft minister Hirsch Ballin met de Inspectie OOV de volgende
aanvullende afspraken gemaakt:
- De IOOV zal medio volgend jaar een onderzoek doen naar de uitvoering
van deze maatregelen.
- De IOOV wordt ook betrokken bij de voortgangsevaluatie van het
onderwijs die momenteel door de Politieonderwijsraad wordt uitgevoerd.
`Niet uitbesteden'
De ACP is blij met de voortvarende wijze waarop minister Hirsch Ballin
reageert op het onderzoek van het IOOV. "Het verhogen van de kwaliteit
van het politieonderwijs past bij een professionele organisatie die het
beste uit zichzelf wil halen. Ondanks de harde conclusies van het IOOV
zien we dat de kwaliteit van het onderwijs sinds de start in 2002 is
toegenomen."
Er gaan geluiden op dat het beter zou zijn om de politieopleiding uit
te besteden aan het reguliere onderwijs. De ACP vindt dat geen goede
weg. "Wij hechten aan een opleiding waarover de politie zelf de regie
voert. Verbeteringen kunnen dan snel worden doorgevoerd en het
onderwijs kan snel inspelen op de ontwikkelingen en gewijzigde
inzichten. Want laten we eerlijk zijn, in het reguliere onderwijs is
het zeker ook niet allemaal rozengeur en maneschijn."
---
Politiebond ACP