Politiebond ACP

20 augustus 2010

IOOV-rapport: `Politieopleiding deels onder de maat'

De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) heeft onlangs een vervolgonderzoek afgesloten naar de kwaliteit van de initiële (reguliere) politieopleiding. De uitkomsten zijn niet mals. Studenten hebben na een examenopdracht nog niet de vereiste kennis, vaardigheden en beroepshouding die nodig is om het politievak goed uit te oefenen.

Het onderzoek richtte zich op de opleidingen voor de functies van (assistent) politiemedewerker en allround politiemedewerker (niveau 2 t/m 4). De bachelor opleiding (HBO niveau 5) werd niet onderzocht, maar het is aannemelijk dat de uitkomsten van een onderzoek daar niet anders zouden zijn. Hoewel het oordeel van het IOOV hard is, ervaart de ACP de uitkomsten niet als een verrassing. "Vanuit gesprekken met collega's in opleiding en hun begeleiders was het beeld in ieder geval bij studenten, docenten en begeleiders al langer bekend", aldus Wiep van der Pal (vicevoorzitter ACP).

Onderzoek
In het IOOV-rapport wordt verder aangestipt dat de examenopdrachten in het politieonderwijs nu nog onvoldoende de kennis en vaardigheden toetsen die de studenten moeten opdoen. Studenten aan de Politieacademie besteden ook minder tijd aan hun opleiding dan ervoor staat. Zij richten zich in de beschikbare tijd vooral op de verplichte examenopdrachten en maken slechts iets meer dan de helft van de niet verplichte leeropdrachten. De inspectiedienst stelt ook dat het meer dan aannemelijk is dat studenten na het behalen van hun politiediploma nog niet alle vastgestelde kennis en vaardigheden beheersen.

`Proeven van bekwaamheid'
Bij 18 van de 29 onderzochte vakken (`kernopgaven') bleek dat de examenopdrachten (`proeven van bekwaamheid') wel voldoende de kennis, vaardigheden en beroepshouding toetsen die studenten zich eigen moeten maken. In elf gevallen waren de examenopdrachten onvoldoende, ze toetsen minder dan driekwart van de les- en leerstof. Laag scoren bijvoorbeeld de examens over het optreden bij misdrijven, optreden bij drugsdelicten en het uitvoeren van ingewikkelde verkeerscontroles. Examenopdrachten in de meer publieksgerichte vakken bleken veel beter.

Veel zelfstudie
Aan het begin van de opleiding hebben de studenten meer uren contact met hun docenten, later neemt dat af en wordt van de studenten veel zelfstudie verwacht. Deze opzet werkt maar gedeeltelijk. Het aantal lessenuren neemt wel af, maar het aantal uren zelfstudie neemt maar een beetje toe, met leegloop als resultaat. Bij navraag onder docenten en begeleiders in de politiekorpsen en bij de Politieacademie constateerde de inspectie dat ook zij vinden dat studenten na een examenopdracht nog niet de vereiste kennis, vaardigheden en beroepshouding hebben.

Oplossingen
Het IOOV draagt in haar rapport ook oplossingen aan. Zo geeft zij aan dat verplichte leeropdrachten als formeel onderdeel van de examens de `gaten' kunnen opvullen. Door de leeropdrachten te verplichten zal het aantal uren effectieve zelfstudie ook toenemen.

Minister grijpt in
Minister Hirsch Ballin van Binnenlandse Zaken en de Politieacademie zijn geschrokken van de uitkomsten. Op basis van het IOOV-rapport zijn een aantal aanpassingen in de opleidingen doorgevoerd:


- Leeropdrachten voor de onderzochte opleidingen worden met onmiddellijke ingang verplicht gesteld.

- Bij de kernopgaven zal voor 1 januari 2011 worden nagegaan of alle relevante competenties zijn bepaald.

- De toetsing van de examens is op 1 juli 2011 zodanig aangepast dat minimaal 75 procent van de competenties van een kernopgave door het examen wordt getoetst.

- De Politieacademie zorgt ervoor dat het daadwerkelijke aantal contacturen tussen docent en student wordt uitgebreid.
- Maatregelen om tot een efficiënter en effectiever onderwijs te komen worden alleen doorgevoerd indien is geborgd dat studenten de vastgestelde competenties behalen.

Nieuw onderzoek
Daarnaast heeft minister Hirsch Ballin met de Inspectie OOV de volgende aanvullende afspraken gemaakt:


- De IOOV zal medio volgend jaar een onderzoek doen naar de uitvoering van deze maatregelen.

- De IOOV wordt ook betrokken bij de voortgangsevaluatie van het onderwijs die momenteel door de Politieonderwijsraad wordt uitgevoerd.

`Niet uitbesteden'
De ACP is blij met de voortvarende wijze waarop minister Hirsch Ballin reageert op het onderzoek van het IOOV. "Het verhogen van de kwaliteit van het politieonderwijs past bij een professionele organisatie die het beste uit zichzelf wil halen. Ondanks de harde conclusies van het IOOV zien we dat de kwaliteit van het onderwijs sinds de start in 2002 is toegenomen."

Er gaan geluiden op dat het beter zou zijn om de politieopleiding uit te besteden aan het reguliere onderwijs. De ACP vindt dat geen goede weg. "Wij hechten aan een opleiding waarover de politie zelf de regie voert. Verbeteringen kunnen dan snel worden doorgevoerd en het onderwijs kan snel inspelen op de ontwikkelingen en gewijzigde inzichten. Want laten we eerlijk zijn, in het reguliere onderwijs is het zeker ook niet allemaal rozengeur en maneschijn."
---