Gemeente Lansingerland
Geluidsoverlast HSL: 'Meten is weten'.
rijdende HSL
Volgens het geluidmeetonderzoek van DCMR vindt er een overschrijding
van de vastgestelde geluidsnormen voor de HSL plaats. Dit zei Rogier
Wigbels van DCMR tijdens een informatieavond op 19 augustus over dit
onderzoek, dat in opdracht van onze gemeente is uitgevoerd.
DCMR verwacht ook in de toekomst, ondanks de nieuwe treinstellen, een
overschrijding van de normen. Dit laatste zal echter eerst gemeten
moeten worden. Want zoals burgemeester Ewald van Vliet zei, âMeten is
weten. De feitelijke situatie is bepalend. Alleen op basis daarvan
kunnen we als gemeente vervolgstappen ondernemen.â
Meten aan de gevel
Raadsleden en ruim twintig bezoekers luisterden geboeid naar de
duidelijke uitleg van Rogier Wigbels. DCMR heeft twee maanden lang op
verschillende plaatsen in de gemeente aan de gevels gemeten, waarbij ze
het geluidsniveau van alle treinen die voorbijkwamen, ook die buiten de
dienstregeling reden, hebben onderzocht. De resultaten zijn vervolgens
doorgerekend voor vier scenarioâs: een waarbij nog geen maatregelen
waren genomen, een waarbij de remmen waren afgeblokt en het spoor was
geslepen, een over het hele jaar 2010 en een toekomstverwachting. In
alle gevallen bleek er sprake van een overschrijding. Rogier Wigbels
vertelde er wel bij dat er nog niet gemeten is aan de nieuwe
treinenstellen en ook nog niet als de treinen met een snelheid van 250
â 300 km per uur voorbij razen.
Metingen TNO
DCMR heeft zijn metingen afgerond. Op dit moment vinden er in
Lansingerland nog metingen van TNO plaats. Dit gebeurt ook aan de
gevel. âTNO voert deze metingen in nauw overleg met DCMR, de gemeente
en de gemeentelijke adviseur uit,â aldus vervoerswethouder Henk de
Paepe. âWe zijn betrokken bij de onderzoeksopzet en bespreken achteraf
de verkregen resultaten zodat er geen discussie kan ontstaan over de
meetmethoden. Op basis van die resultaten besluiten we wat we daarna
gaan doen.â Hij kon nog niet zeggen wanneer het rapport van TNO gereed
is, wel vertelde hij dat het gezondheidsonderzoek van de GGD naar de
gevolgen van de geluidsbelasting op de gezondheid van de inwoners bijna
is afgerond.
Snelheid meten
Rogier Wigbels gaf aan dat DCMR niet direct de snelheid van de treinen
heeft gemeten. Uit de meetresultaten kon DCMR aflezen dat de treinen
ongeveer even hard reden, 160 km per uur. TNO neemt bij de huidige
metingen wel de snelheid van de treinen mee. âHet slijpen van de rails
kan toch niet tot het oneindige doorgaan,â was een opmerking uit het
publiek. âDaar heeft u gelijk in,â zei Rogier Wigbels. âDe minister
heeft een monitoringsprogramma daarvoor opgesteld. DCMR en de gemeente
hebben de minister gevraagd of ze daar inzicht in kunnen krijgen. Het
lijkt er nu op dat elke twee maanden het spoor geslepen wordt.
Â
Tot slot antwoordde Rogiers Wigbels op een vraag wat de oorzaak is van
de herrie onomwonden dat het geluid wordt veroorzaakt door de reflectie
tegen de geluidsschermen van beton en glas. Deze schermen absorberen
het geluid niet.