Groen!
De 'groene auto' als light sigaret
door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 18 augustus 2010 in "Milieu en
natuur", "Mobiliteit en verkeersveiligheid"
We lezen het vaak de laatste dagen: âgroene autoâsâ worden steeds
populairder omdat ze âmilieuvriendelijk zijnâ. De groene autoâs
waarnaar verwezen wordt zijn echter geen elektrische autoâs of wagens
die op een andere manier klimaatneutraal rijden. Neen, het gaat om
diesel- en benzinewagentjes waarvoor je, als je kiest voor een model
dat minder CO2 uitstoot, kan rekenen op een door de overheid
gesubsidieerde korting. Maar het is niet omdat een wagen iets minder
CO2 uitstoot dat hij plots milieuvriendelijk wordt.
Stel dat een sigarettenfabrikant een sigaret met verlaagd teer- en
nicotine gehalte aan de man brengt met de slogan `beter voor de
gezondheid!' Niemand zou dat pikken. Onderzoek zou uitwijzen dat ook
die sigaret nog altijd schadelijk is voor de gezondheid en dat rokers
bovendien méér van die sigaretten zouden roken, zodat het uiteindelijke
effect even nefast zou zijn.
Nochtans is het precies in die termen dat media en uiteraard de
bedrijven zelf graag berichten over de zogenaamde groene wagens. De
bedrijfsdieseltjes die vandaag de showroom uitrijden en iets minder
vervuilend zijn dan de modellen van vorig jaar, worden zonder schroom
omschreven als `groene en dus milieuvriendelijke wagens'.
Een auto die een paar gram CO2 minder uitstoot, is echter alleen maar
iets minder schadelijk voor het milieu en dus niet `milieuvriendelijk'.
De op papier lagere uitstoot van de huidige benzine- en diesel wagens
wordt in de praktijk bovendien zelden gehaald. Ondermeer omdat
autobestuurders, gesteund door diverse fiscale voordelen, extra
milieubelastende opties zoals airco aanschaffen. Hierdoor wordt het
potentiële effect van de lagere uitstoot teniet gedaan. De auto's waar
je anno 2010 een C02-korting voor krijgt, zijn dus helemaal niet groen,
laat staan milieuvriendelijk.
Van Michael Braungart en William McDonough, de bedenkers van het
cradle-to-cradle principe, is de uitspraak `less bad is still no good.'
Ze bedoelen dat bedrijven die minder vervuilen nog altijd vervuilen en
dat `minder slecht doen' dus geen structurele oplossing is voor de
huidige klimaatproblemen. Bedrijven die werken volgens het
cradle-to-cradle principe zorgen dat elk onderdeel van hun product, tot
de verpakking toe, duurzaam hergebruikt kan worden en dat de productie
klimaatneutraal verloopt. Dat betekent een andere manier van denken
over productie.
Over onze automobiliteit zullen we ook op een totaal andere manier
moeten gaan nadenken. Op het vlak van klimaatneutrale wagens is er nog
veel werk aan de winkel: Vlaanderen bengelt aan de staart van het
Europese peloton op het vlak van investeringen in infrastructuur voor
elektrische wagens. De uitdaging is om even mobiel te blijven maar het
aandeel van verplaatsingen met de (eigen) wagen drastisch naarbeneden
te brengen.
Contact: Dirk Peeters -
Deel Deel
Dirk Peeters
Vlaams Volksvertegenwoordiger
www.dirkpeeters.nu