PERSBERICHT
UNIEKE PECH-ONDERWEG-SERVICE BRENGT AMERSFOORTSE MEDEWERKER MET FIETSPECH NAAR HET WERK
Op maandag 16 augustus 2010 startte in het kader van de campagne rij2op5 een pech-onderweg-service in samenwerking met vervoersbedrijf Besseling en plaatselijke fietshandelaren.
Lekke band, ketting eraf? Geen probleem. Alle fietsende werknemers van 16 grote bedrijven in de regio Amersfoort die meedoen aan de campagne rij2op5 kunnen gebruik maken van een pech-onderweg-service. Bij pech aan de fiets bellen ze een noodnummer dat staat op de pas die ze ontvangen na (gratis)inschrijving. Hij/zij geeft aan waar hij staat en kan dan kiezen tussen de volgende twee opties:
1. Abonnementhouder krijgt ter plaatse een vervangende fiets en Taxi Besseling brengt de kapotte fiets gratis naar een fietsenmaker. Na het telefoontje 'gerepareerd!' rijdt abonnementhouder op de leenfiets naar de fietsenmaker, waarna deze wordt ingeruild voor de eigen gerepareerde fiets.
2. Abonnementhouder wordt opgehaald door Taxi Besseling en met de kapotte fiets bij werk of huis afgezet.
Deelnemer aan de pechservice krijgt een leenfiets van Taxi Besseling.
Foto: Rodney Kersten
Samenwerking
De pech-onderweg-service is een unieke samenwerking van bedrijven en de fietshandelaren. Edwin Besseling (Directeur Besseling): 'Ik werk mee aan de campagne omdat fietsen naar het werk een win-win situatie is: het vermindert autoverkeer, het is gezond, sociaal en ontspannend. Het excuus, "maar wat als ik een lekke band krijg", helpt niet meer. Met de Pech Onderweg Service bereik je altijd je bestemming'. Eugen Uppelschoten, eigenaar van Bikeshop Amersfoort en coördinator van de fietshandelaren: 'Wij ondersteunen deze actie omdat het voor nog meer mensen mogelijk wordt om naar het werk te fietsen. Meer fietsen is goed voor de bereikbaarheid en gezond voor mens en milieu.
rij2op5
De pech-onderweg-service is een onderdeel van de campagne rij2op5. Deze spoort de automobilist die op fietsbare afstand van zijn werk af woont aan om (vaker) de fiets te pakken naar het werk. Door samenwerking met bedrijven wordt de doelgroep direct bereikt en kunnen collega's elkaar stimuleren om te gaan fietsen. De ondersteunende middelen zijn vanuit de belevingswereld van de automobilist ontworpen.
rij2op5 is een initiatief van de Fietsersbond in samenwerking met VNM en mede mogelijk gemaakt door de provincie Utrecht en het BRU. Tevens wordt de campagne mogelijk gemaakt door de volgende fietshandelaren: Batavus, Gazelle, Sparta, Giant, Qwic en Montego. Voor meer informatie kijk op
De campagne is gestart op 31 maart 2010 en loopt nu bij 30 bedrijven in Amersfoort-Noord en Utrecht-West. Vanaf 31 augustus komen daar nog 30 bedrijven in Hilversum, Houten en Zeist bij. Daarnaast wordt met de Taskforce Mobiliteitsmanagement gewerkt aan een opschaling van rij2op5, met als doel een landelijke campagne in het voorjaar van 2011.
Ingezonden persbericht