Gemeente Hoorn
Burgerjaarverslag 2009 is uit
Inwoners van Hoorn maken steeds minder gebruik van
participatiemogelijkheden. Volgens het onderzoek Waar staat je gemeente
scoort de gemeente in de waardering door inwoners net onder het
landelijke gemiddelde. In de afhandeling van e-mail presteert Hoorn
juist heel goed. Ook op de ranglijst van gemeentelijke websites is
Hoorn gestegen. Dit zijn enkele conclusies die vermeld staan in het
burgerjaarverslag 2009 van burgemeester dr. G.O. van Veldhuizen.
Jaarlijks rapporteert de burgemeester in het burgerjaarverslag over de
kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van
procedures op het vlak van burgerparticipatie. Hier worden
verschillende onderzoeksresultaten en cijfers van de gemeente Hoorn
voor gebruikt. Het is niet meer wettelijk verplicht om het
burgerjaarverslag in deze vorm uit te geven. Vanaf volgend jaar wordt
het in de jaarstukken van de gemeente Hoorn opgenomen. Niet meer de
burgemeester, maar het college zal dan rapporteren over
burgerparticipatie en dienstverlening.
Participatie
In 2009 waardeerde de burger als kiezer de gemeente Hoorn met een 5,5,
ten opzichte van een 5,7 landelijk. Als partner een 5,3, ten opzichte
van een 5,6 landelijk. Dit blijkt uit het onderzoek Waar staat je
gemeente. Steeds minder vaak maken burgers gebruik van de vele
participatiemogelijkheden die de gemeente biedt. Dit is een landelijke
tendens die ook in Hoorn te zien is. Volgens burgemeester Van
Veldhuizen moet de gemeente voor de toekomst kritisch zijn op de inzet
van participatiemiddelen. Liever minder mogelijkheden die vaker worden
gebruikt, dan meer mogelijkheden die toch niet worden gebruikt. Een
goede taak voor de nieuwe gemeenteraad en het nieuwe college. De
inbreng van burgers, bedrijven en instellingen blijft namelijk
onmisbaar voor het ontwikkelen van breed gedragen beleid en het goed
functioneren van de gemeente.
Daar is in 2009 al een aanzet voor gedaan met het instellen van een
digitaal burgerpanel met ruim 1.200 deelnemers. Het burgerpanel is toen
twee keer ingezet om de mening van inwoners te peilen.
Dienstverlening
De burger als klant waardeert de gemeente Hoorn met een 7,0 (landelijk
7,4). Volgens hetzelfde onderzoek waardeert de burger als onderdaan de
gemeente Hoorn met een 6,1 (landelijk 6,2). Andere onderzoeken laten
zien dat de gemeente Hoorn op het gebied van dienstverlening
vooruitgang boekt. Op de ranglijst van gemeentelijke websites is Hoorn
60 plaatsen gestegen. Een mysteryguest-onderzoek laat zien dat de
gemeente Hoorn met gemiddeld een 8,2 goed scoort op de beantwoording
van e-mails. Qua snelheid, maar vooral ook qua taalgebruik. In 2009
kwamen 269.565 telefoontjes binnen. 91 procent daarvan werd binnen 25
seconden opgenomen. Het is voor het eerst dat Hoorn deze zelfgestelde
norm haalde. Volgens burgemeester Van Veldhuizen zal in 2010 nog meer
vooruitgang worden geboekt op het gebied van dienstverlening: Met een
nieuwe afdeling Publiekszaken ben ik ervan overtuigd dat we in 2010
flinke slagen zullen gaan maken. Ook op het gebied van digitale
dienstverlening, want dat wordt in de toekomst steeds belangrijker.
Inzage
Behandeling van het burgerjaarverslag staat gepland na de zomer 2010.
Het burgerjaarverslag is verkrijgbaar bij de balie Voorlichting in het
stadhuis, Nieuwe Steen 1. Daarnaast is het burgerjaarverslag online in
te zien.