Radboud Universiteit Nijmegen
* `Achterlopende' ...
`Achterlopende' vrouwenbladen niet van invloed op katholiek huwelijksleven
1950-1975
Datum bericht: 19 augustus 2010
Historica Marloes Hülsken onderzocht of vrouwenbladen in de periode
1950-1975 de ideeën van katholieke vrouwen over moederschap,
geboorteregeling en seksuele moraal beïnvloedden. Dat deden ze niet,
althans niet direct. `Vanaf eind jaren zestig waren de bladen wel
behulpzaam, bijvoorbeeld als ze de voor- en nadelen van verschillende
vormen van anticonceptie bespraken. Daarvoor ging het wel eens over
seksuele voorlichting aan kinderen, maar verder nooit over seks of
geboortebeperking.'
Behoudend voor de advertenties
De grote vrouwenbladen waren lange tijd behoorlijk conservatief,
constateert Hülsken. Dat heeft te maken met de grootte van de bladen:
in 1955-1956 las 73 procent van de bevolking, mannen en vrouwen, wel
eens een blad als Beatrijs, Libelle of Margriet. `Het bereik was groot
en de prijs van de bladen laag, wat alleen mogelijk was dankzij
advertenties. Om zoveel mogelijk adverteerders te werven, wilden de
uitgevers van de bladen geen lezers voor het hoofd stoten.'
Bevrijdend: geld en tijd besteden aan jezelf
Indirect hadden de bladen een bevrijdend effect: `Als het blad binnen
kwam werd het uiteindelijk door alle gezinsleden gelezen, maar het was
toch vooral en op de eerste plaats voor moeder, die daar nou eens
lekker voor ging zitten. Dat ervoeren de vrouwen die ik sprak als nieuw
en bevrijdend: geld uitgeven aan jezelf, tijd uittrekken voor jezelf.'
Feministische wetenschappers, die de damesbladen veroordeelden vanwege
hun conservatieve inhoud, hebben dat aspect ten onrechte over het hoofd
gezien, meent Hülsken. `Vrouwenbladen hadden wel degelijk een
moderniserende, emanciperende rol, maar anders dan je zou denken. Zo
herinnerde een vrouw zich hoeveel indruk een advertentie voor
gezichtscrème op haar had gemaakt. Zeker, de boodschap was dat ze er
leuker uit kon zien voor haar man. Maar zij vond vooral het idee om
geld uit te geven aan zichzelf in plaats van aan het gezin
revolutionair.'
Lees meer over dit onderzoek in de Wetenschapsagenda