Vertraagde luchtvaartpassagiers laten kans op compensatie liggen
19/08/2010 09:35
ARAG
Vertraagde luchtvaartpassagiers laten kans op compensatie liggen
Nieuwe service verlaagt drempel voor indienen claim
Leusden, 19 augustus 2010 - ARAG, een leidende onafhankelijke juridisch dienstverlener en rechtsbijstandverzekeraar, signaleert dat Nederlandse luchtvaartpassagiers jaarlijks miljoenen euro's laten liggen door schade door vertraging of annulering niet te claimen. Van de gedupeerde reizigers maakt 79% geen gebruik van de bestaande compensatieregeling, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van ARAG. Zij weten niet van het bestaan van de regeling of vinden het indienen van een claim 'teveel gedoe'. Om het reizigers makkelijker te maken, introduceert ARAG de Flight Claim Service. Via deze applicatie voor smart phones krijgen wachtende reizigers direct gratis inzicht in de hoogte van het compensatiebedrag. Reizigers kunnen ARAG desgewenst inschakelen voor het indienen van de claim.
Uit vluchtgegevens over vluchten van en naar Nederland over de jaren 2006, 2007, 2008 en 2009 blijkt dat gemiddeld 1,2 miljoen reizigers per jaar te maken hebben met een annulering of vertraging van de reis van langer dan drie uur. Jaarlijks kon in die periode volgens de Europese wetgeving voor een bedrag van ruim EUR 600 miljoen geclaimd worden. Toch blijkt uit cijfers van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) dat in 2010 naar verwachting slechts EUR 1,1 miljoen geclaimd zal worden.
Bijna 80% gedupeerde reizigers claimt schade niet
Uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van ARAG blijkt dat 43% van de ondervraagde luchtreizigers in de afgelopen drie jaar wel eens te maken heeft gehad met vertraging. Van de gedupeerden heeft 19% geprobeerd een compensatie te krijgen voor de geleden schade; maar liefst 79% zag daarvan af. Van die laatste groep noemde 25% als reden dat ze niet wisten van het bestaan van de compensatieregeling en 18% stelde geen claim ingediend te hebben omdat dat 'teveel gedoe' was.
Nieuwe service maakt berekening compensatie eenvoudig
Om het voor reizigers eenvoudiger te maken om te bepalen of zij recht hebben op compensatie en hoe hoog dat bedrag is, introduceert ARAG de Flight Claim Service. ARAG houdt dagelijks alle vluchtgegevens bij en kan zo exact berekenen hoe hoog het eventuele compensatiebedrag wordt. De prijs van het ticket heeft overigens niets te maken met het compensatiebedrag, dat kan oplopen tot 600 euro per persoon, plus eventuele additionele kosten zoals maaltijden en overnachtingen.
De Flight Claim Service App is gratis te downloaden voor iPhone, Blackberry en Android en ook te vinden op www.flightclaimservice.nl. Na het intoetsen van vluchtnummer en datum wordt inzicht verstrekt in het exacte bedrag van de compensatie. Ook vluchten die nog moeten plaatsvinden kunnen reizigers vooraf opgeven.
Juridische expertise vergroot kans op succes
Gedupeerde reizigers kunnen na berekening van het compensatiebedrag zelf een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij voor de geleden schade. Zij kunnen er ook voor kiezen dit proces af te laten handelen door ARAG. Met een uitgebreid team van vervoersrechtjuristen heeft ARAG de nodige kennis en expertise in huis. Waar particulieren nogal eens aan het kortste eind trekken, zal ARAG niet snel opgeven en terechte claims blijven verhalen, desnoods via de rechter, totdat de vergoeding is overgemaakt.
In het geval de reiziger ARAG inschakelt betaalt hij of zij voor de bemiddeling een vergoeding van 20% (inclusief btw) over de claimwaarde. Met deze prijsstelling onderscheidt ARAG zich van concurrenten die naast een hoger vast percentage ook nog eens additionele kosten zoals administratiekosten in rekening brengen.
Marc van Erven, directievoorzitter van ARAG, zegt in een toelichting: "De Flight Claim Service is een innovatief product en een goed voorbeeld van de verbreding van de juridische dienstverlening van ARAG voor consumenten en bedrijven. Reizigers kunnen via hun smart phone nu direct inzicht krijgen in de hoogte van een mogelijke vergoeding en indien gewenst een beroep doen op onze juridische expertise. De rechten van de vliegtuigpassagiers staan momenteel volop in het nieuws. Onze Flight Claim Service is gebaseerd op de Europese regelgeving en schept duidelijkheid voor zowel de passagiers als de luchtvaartmaatschappijen."
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.flightclaimservice.nl/