Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 10 augustus 2010

EYE, EYE, Sir!
Bijzondere vertoning zeilfilm in Cuypershal station Amsterdam Centraal tijdens SAIL 2010

Met het oog op het vertrek naar het nieuwe onderkomen in Overhoeks laat EYE zich deze zomer alvast zien rond het IJ. In de Cuypershal van station Amsterdam Centraal kunnen passanten zich tijdens Sail 2010 laten verassen door indrukwekkende opnamen van de viermastbark Pamir, die in 1930 van Hamburg naar Centraal-Amerika voer. Die letzten Segelschiffe werd onlangs door EYE Film Instituut Nederland gerestaureerd. De voorstelling in de Cuypershal is samen met NS tot stand gekomen en maakt deel uit van het EYE on the Move-programma. EYE, EYE, Sir! Filmvertoning in de Cuypershal van station Amsterdam Centraal, 19 t/m 22 augustus. EYE on the Move, vanaf 19 augustus. Zie voor het volledige programma www.eyefilm.nl

Met de onlangs voltooide restauratie van Windjammer und Janmaaten - Die letzten Segelschiffe (volledige titel) komt een hoogtepunt van de Duitse documentaire film uit de tijd van de Nieuwe Zakelijkheid weer in het zicht van een groot publiek.

In 1930 maakte de Duitse fotograaf, schrijver en avonturier Heinrich Hauser (1901-1955) een reis van Hamburg naar Chili. Tijdens de meer dan honderd dagen durende tocht op de viermastbark Pamir, een van de laatste grote houten zeilschepen, filmde Hauser met een eenvoudige (35mm-)handcamera het leven op het schip. Om mooie shots te maken klom hij met zijn camera in masten en hing aan de boegspriet. Vooral de stormopnamen zijn spectaculair, bij Kaap Hoorn scheuren zelfs de zeilen aan flarden. Als het erom spant, staat de bemanning in de rij voor een borrel van de kapitein, maar Hauser niet - hij filmt: met fotografenoog voor detail legt hij het spel van de wind in de zeilen vast, zoomt in op de dagelijkse bezigheden van de matrozen - een haai wordt gevangen, reparaties uitgevoerd - en maakt de enorme afmetingen van het schip voelbaar.

'Hauser heeft gefilmd met een zeemansoog: geen romantiek, geen intrige, een wolk van zeilen, luchten, touwwerk en menschen, de wereld op zee, zoals ze is', berichtte de pers enthousiast bij vertoning in 1930 in de Amsterdamse bioscoop De Uitkijk. 'Het is een van die films, die ons laten zien hoe prachtig de werkelijkheid is: de zee in haar gladde lange deining en in haar stuivende grauwe glinstering, de jagende stortzeeën en de vliegende brekers.'

Vertoning in Cuypershal, station Amsterdam Centraal De projectie van Die letzten Segelschiffe vindt plaats op een scherm in de monumentale Cuypershal van station Amsterdam Centraal (1889). De hal werd gebouwd door de architect Pierre Cuypers, die eerder de prestigieuze opdracht had gekregen voor het Rijksmuseum (1885) in Amsterdam. De zeer religieuze Cuypers genoot vooral bekendheid als architect van in neogotische stijl gebouwde godsgebouwen, zoals de Amsterdamse Vondelkerk (1870) en de St. Dominicuskerk (1884).

EYE on the Move
Eind 2011 opent EYE de deuren van zijn spectaculaire nieuwe onderkomen in Overhoeks. Met het zicht op de verhuizing laat EYE zich deze zomer alvast zien rond het IJ en in Amsterdam-Noord met het programma EYE on the Move. Behalve de voorstellingen op station Amsterdam Centraal vinden er nog diverse evenementen plaats in Overhoeks, het Noorderpark en het Buikslotermeerplein. Op het programma staan filmvoorstellingen in de open lucht met live muziek, de 'Canta Drive-in bioscoop' en een hiphopevenement rond het speelfilmdebuut van acteur Peter Faber en zijn zoon Jesse. Het complete programma van EYE on the Move is te vinden op www.eyefilm.nl.

Met dank aan: NS en MK2.




Ingezonden persbericht