Nudge: aandelen Greenchoice windmolen A4 voor eerste 1000 vrienden
Nudge stimuleert duurzaam consumptiepatroon
HEEMSTEDE, 20100819 -- Vandaag heeft de 1000e groene consument zich via het invoeren van een postcode aangemeld op www.nudge.nl. Nog voordat de eerste activiteiten hebben plaatsgevonden weet Nudge een zeer concrete behoefte te vertalen in volgers via internet. Het doel van Nudge is een krachtig consumentenplatform bieden waarmee met kleine zetjes een groene economie wordt gerealiseerd. Het eerste tastbare resultaat is dat Greenchoice de eerste 1000 aanmeldingen een aandeel geeft in de Meerwind windmolen langs de A4.
Krachtenbundeling
"Als iedereen alleen nog spaarlampen zou gebruiken dan kunnen we over een jaar een kolencentrale sluiten in plaats van een nieuwe te bouwen". Met deze overtuiging is Jan van Betten op 1 juli 2010 met www.nudge.nl van start gegaan. 'To nudge' betekent in het engels 'een zetje geven'. Met kleine zetjes & een krachtenbundeling van consumenten de economie verduurzamen, dat is wat Jan van Betten voor ogen heeft. Met het ingeven van een postcode op de website stimuleert de bezoeker van de site het initiatief voor de wens voor een duurzame samenleving.
Greenchoice
Greenchoice is founding partner van Nudge en biedt de eerste 1000 vrienden een participatie in de windmolen langs de A4. Michiel Rexwinkel, mede oprichter en Directeur Business Development van Greenchoice: "De overtuiging van Nudge sluit volledig aan bij onze visie. Met een aandeel in de windmolen langs de A4 willen we de goede keuze van de consument bevestigen en stimuleren. Heel concreet."
Behoefte aan duurzaamheid
Verandering komt van onderaf. Nudge steunt, faciliteert en laat die verandering groeien. De 1000 consumenten die zich tot nu toe via de site bij Nudge hebben aangemeld zijn voornamelijk via sociale media geïnformeerd over het initiatief. Dit aantal spontane meldingen op nudge.nl geeft beeld van een groeiende consumentenbehoefte aan een duurzame economie.
Nudge staat voor 'zetje' en voor New Union for the Development of a Green Economy. Nudge.nl is op 1 juli 2010 opgericht door Jan van Betten, voormalig CEO van Reed Elsevier in Duitsland. Nudge is een 'social enterprise' en streeft naar een 100% duurzame economie. Nudge werkt samen met het bedrijfsleven aan het verankeren van duurzaamheid in de huidige economie.
Nudge wordt vormgegeven door een onafhankelijke stichting die een doorslaggevende stem heeft in een werkmaatschappij waarin particuliere andeelhouders participeren. De stichting bewaakt het ideële doel en de continuïteit van Nudge. Leden van het Bestuur zullen op 11 november bekend worden gemaakt aan vrienden van Nudge en de media. Dan wordt ook de beta versie van de website van Nudge geïntroduceerd.
Nudge