Studenten zetten Wubbo Ockels in zijn hemd met eigen 'Ecoship'
Het deze week gedoopte schip van Ockels nu al achterhaald
AMSTERDAM, 20100818 -- Dat je geen 5 miljoen Euro nodig hebt om een duurzaam zeilschip te bouwen bewijzen studenten van de Hogeschool van Amsterdam HVA. Zij zijn er in geslaagd om met beperkte financiële middelen een zeilschip te bouwen dat duurzamer is dan de deze week gedoopte Ecolution van Ockels. Het Ecoship is vanaf aanstaande donderdag 19 augustus te zien tijdens Sail 2010.
Het Ecoship kan gezien worden als de praktische tegenhanger van het schip van Wubbo Ockels. Waar hij een schip heeft gebouwd met technologie die nog nauwelijks beschikbaar is en slechts haalbaar voor een zeer elitaire doelgroep (zeg maar een Rolls Royce), zijn de studenten erin geslaagd om een schip te bouwen dat voor iedereen bereikbaar is. Aan boord van het Ecoship géén vier toiletten, vloerverwarming of stoomcabine, maar wel plaats voor 4 mensen om te leven en werken. Dit kan gezien worden als de ´Volkswagen Golf´ versie van een duurzaam schip.
De studenten hadden slechts een fractie (3%) van het budget van Ockels tot hun beschikking. Toch hebben ze in de afgelopen maanden een geweldige prestatie geleverd. De studenten hebben op basis van een bestaand schip met kleine aanpassingen een schip ontworpen waarop volledig onafhankelijk geleefd kan worden voor een langere periode. Een normaal leven leiden, koken, slapen, werken, sporten en communicatie met het internet is mogelijk volledig op duurzame energiebronnen.
De studenten tonen met de realisatie van het schip dat je geen miljonair hoeft te zijn om duurzame technologie toe te passen in bedrijf of huis. Met betaalbare technologie is het voor iedereen bereikbaar om duurzaam te leven.
Het schip is zelfs duurzamer dan de Ecolution van Ockels. Zo kan een bestaand schip als basis worden gebruikt voor dit schip en hoeft er niet een geheel nieuw schip te worden gebouwd. Door het ontwerp is het niet nodig het HvA schip te voorzien van dieselmotoren, die gebruik maken van fossiele brandstoffen (zoals op de Ecolution). Het schip van de HvA werkt volledig op wind- en zonne-energie. Het is zelfs niet nodig te zeilen om in de energievoorziening te voorzien. Het HvA schip kan langere tijd op één plaats blijven liggen, terwijl met de Ecolution 4 dagen gezeild moet worden om de accu's op te laden.
Het is een geweldige en een opmerkelijke prestatie van de studenten, die door hun beperkte budget heel creatief moesten zijn, om een schip te bouwen dat in duurzame prestaties een schip met een budget van 5 miljoen Euro overtreft.
De studenten van de HvA vonden een sponsor in het bedrijf Bolster in Haarlem, een bedrijf dat organisaties ondersteunt met leiderschap en duurzaamheid. Dit bedrijf overweegt nu om, bij voldoende interesse, een kit op de markt te brengen waarmee bestaande zeilschepen met eenvoudige aanpassingen omgebouwd kunnen worden tot een volledig duurzaam schip.
Van 19 t/m 23 augustus, tijdens de periode van Sail 2010, zal Rogier 't Hooft (Bolster) aan boord van het schip op duurzame energie leven en hier via het internet verslag van doen. www.teambolster.com.
Het project van de HvA wordt verder ondersteund door BMW, Dell, Evoswitch en The Green Fan.