Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
kunstcollectie van het LUMC
Een Vrije Keuze; uit de kunstcollectie van het LUMC
Publicatiedatum: 19 augustus 2010 | PERSBERICHT
Aandachtsgebieden: Patiënt en zorg, Research, Onderwijs en opleidingen
Vanaf 19 augustus tot en met 26 september 2010 is in de galerie van het Leids
Universitair Medisch Centrum (LUMC) de tentoonstelling Een Vrije Keuze te
zien. Deze tentoonstelling toont een vrije keuze uit de omvangrijke
kunstcollectie van het LUMC. Tekeningen, foto's en schilderijen van vijftien
hedendaagse kunstenaars zijn speciaal voor deze tentoonstelling van hun
vertrouwde plekken gehaald en voor even bij elkaar te zien. Daarna keren ze
weer terug in de wachtkamers, gangen en trappenhuizen van het LUMC.
Werk van Machiel Botman De kunstcollectie van het LUMC bestaat
inmiddels uit meer dan vijftienhonderd werken die te zien zijn in de
openbare ruimtes van de drie gebouwen van het LUMC. Zowel abstract als
figuratief werk is in de loop der jaren in de collectie opgenomen en
werk van bekende en minder bekende kunstenaars zijn bijeengebracht. De
collectie is daarmee divers samengesteld en geeft een beeld van de
rijke schakering van de hedendaagse kunst in Nederland van na 1970.
De kunstwerken te zien op deze tentoonstelling, hangen al jaren in de
trappenhuizen, gangen en wachtkamers van het LUMC. Niet eerder zijn ze
bij elkaar te zien geweest.
Zwart wit foto's van Machiel Botman (1955) die hij in de jaren tachtig
maakte van zijn directe omgeving, tonen korrelige, wazige en bewogen
beelden. De foto's hangen naast de kleurrijke en heldere foto's van
Kees Scherer (1920-1993). Een meisje liggend in een weiland omringd
door fel gele paardenbloemen of een jongen die een rups op zijn hand
bestudeerd, zijn foto's die Scherer rond de jaren tachtig heeft
gemaakt. Deze wat oudere foto's zijn, samen met foto's van Eva Besnyö,
Mario Giacomelli, Sanne Sannes en Sebastiao Salgado eind jaren tachtig
aan de collectie van het LUMC.toegevoegd. Net op het moment dat het
medium fotografie zich ontwikkelde tot een autonome kunstvorm. Meer
recente foto's van Holger Niehaus (1975), Ellen Mandemaker (1968) en
Hans van der Meer (1955) zijn later aan de collectie toegevoegd en nu
bij elkaar te zien.
Een schilderij van Ronald Ophuis (1968) getiteld `Lamentation
Sebrenica' sluit thematisch aan bij eerdere tekeningen die het LUMC van
Ophuis bezit over de oorlog in Sebrenica. Op dit schilderij heeft
Ronald Ophuis met donkere, zwarte verf een graf geschilderd uit
Sebrenica. Uit de inktzwarte aarde, gloort hoop, en groeien tere
bloemen naar het licht.
Ook een schilderij van Michael Kirkham (1971) waarop een verveelde
jongen op de grond tegen een muur leunt, past bij eerdere tekeningen
uit de collectie. De jongen staart wezenloos voor zich uit met naast
hem een bronzen beeld `Ceramic Boy' van een jongetje met dezelfde
onbestemde uitdrukking op zijn gezicht.
Twee kijkdoosjes van Lie van der Werff (1962) met een ingenieuze
collage van een vrouw in verschillende houdingen, hangen naast enkele
potloodtekeningen van Marc Nagtzaam (1968).
De tentoonstelling Een vrije keuze toont een intuïtieve greep uit de
kunstcollectie van het LUMC.