Toerisme heeft de kracht om percepties te veranderen


Onderzoek naar beeldvorming van Nederlanders over Marokko als vakantiebestemming en Marokkanen in Nederland

LEEUWARDEN, 20100818 -- Nederlanders die Marokko hebben bezocht zijn minder geneigd bevooroordeeld te zijn richting Marokkanen die in Nederland wonen, dan degenen die het land nooit bezochten. Dr. Omar Moufakkir, verbonden aan het International Centre for Peace Through Tourism (Stenden Hogeschool Leeuwarden), leidde een aantal onderzoeken, die als doel hadden via empirische studie zicht te krijgen op de beeldvorming van Nederlanders over Marokko als toeristische bestemming. Binnen deze onderzoeken werd een relatie gelegd met de beeldvorming over de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.

Het sociale en politieke landschap van Nederland is besmet met de moord op de rechtse politicus Pim Fortuyn vlak voor de nationale verkiezingen in mei 2002. Naast een toenemende wantrouwen ten opzichte van gevestigde politici, werd het succes van Fortuyn toegeschreven aan de kwestie van de 'mislukte' integratie van etnische minderheden (Krouwel et al.., 2006) of wat Scheffer (2000) het "multiculturele drama" noemde. De moord in november 2004 op de uitgesproken anti-islamitische opinieleider, filmmaker Theo van Gogh, schokte de natie. De angst voor interetnische polarisatie, alsmede de noodzaak van effectieve maatregelen voor de integratie, lijkt een realiteit (Krouwel et al.., 2006). Zoals gemeld in de media, leidden ook de verkiezingsresultaten van de PVV tot een schok bij het Nederlandse volk en de internationale gemeenschap; met name vanwege de reputatie van Nederland als een samenleving bekend om zijn tolerantie en multiculturalisme.

De resultaten van een eerste studie uitgevoerd door het International Centre for Peace Through Tourism naar de beeldvorming van Nederlanders over Marokkanen in Nederland tonen in dit opzicht geen verrassingen.
Ze lijken alleen maar de opvattingen te bevestigen van de "publieke opinie" over de Marokkaanse Allochtonen in Nederland en die is grotendeels negatief. Wel kan worden gewezen op het feit dat Nederlanders die Marokko ooit bezochten minder bevooroordeeld blijken te zijn in de richting van Marokkanen dan degenen die het land nooit bezochten.

Algemene conclusies uit het onderzoek:

1) Het beeld dat de Nederlanders hebben van het land Marokko is overwegend negatief.
2) Het beeld dat de Nederlanders hebben van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland is negatief, maar minder negatief dan het beeld dat zij hebben van het land Marokko.
3) Het geprojecteerde beeld van Marokko als een toeristische bestemming voor de Nederlandse toerist is positief, congruent met het waargenomen beeld, maar nog zwak en gemengd met het beeld dat men heeft van Marokkanen in Nederland.
4) De Nederlandse potentiële toerist lijkt kennis te hebben van en waardering voor de "toerisme- tastbare" eigenschappen van Marokko, maar lijkt gebrek aan kennis te hebben van de immateriële kanten die worden geassocieerd met het Marokkaanse volk en de sociaal-politieke vooruitgang van het land, waardoor een negatieve perceptie overheerst.

Een nader onderzoek van het International Centre for Peace Through Tourism was gericht op de vraag in hoeverre er een relatie bestaat tussen het stemgedrag van Nederlanders en het bezoeken van vakantiebestemming Marokko. Doel van het onderzoek was het vergelijken van respondenten wiens stem in de meest recente verkiezingen (landelijke verkiezingen 2010) ging naar twee politieke partijen met uiteenlopende ideologieën op het gebied van immigratie, burgerschap en diversiteit: Groen Links en de Partij voor de Vrijheid (PVV).

Zo werd aan deze twee groepen respondenten achtereenvolgens gevraagd naar hun perceptie van (a) personen van Marokkaanse afkomst die in Nederland wonen, (b) Marokkaans mensen in Marokko, (c) Marokko als een toeristische bestemming en (d) Marokkaanse vrouwen .
Geschikte teststatistieken werden dienovereenkomstig gebruikt om verschillen tussen de twee groepen te beoordelen.
De resultaten lieten zien dat de PVV stemmers minder geneigd zijn om Marokko te bezoeken dan hun tegenhangers van Groen Links.

In het kader van deze studies lijkt Toerisme vooroordelen te verminderen. Bovendien lijken degenen die een bezoek aan Marokko brachten minder bevooroordeeld te zijn dan degenen die dit niet deden; hiermee zou kunnen worden gesuggereerd dat toerisme tot op zekere hoogte een positief effect heeft op percepties en beeldvorming .

Om de culturele onrust te verminderen die de kloof tussen allochtonen en autochtonen verbreedt en die aanleiding geeft tot extremisme aan beide zijden, zouden de Marokkaanse Ministeries van Toerisme en van Immigratie moeten samenwerken met haar Nederlandse ministeriële vakgenoten.

Om als bestemming toeristen aan te trekken, is het niet voldoende om slechts de natuurlijke en culturele attracties van die bestemming te promoten. Als de percepties over de inwoners negatief zijn, zijn blauwe luchten en witte stranden niet afdoende. Om de Nederlandse toeristische markt aan te trekken, maar ook om andere markten aan te boren, zal Marokko haar onderzoek en marketing in toerisme moeten intellectualiseren.


*) grootheid die in waarde kan wisselen

Voor meer informatie neem contact met ons op. Contact Dr. Moufakkir: omar.moufakkir@stenden.com. Visit our website www.icptr.com.


Wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door het International Centre for Peace Through Tourism Research - te Leeuwarden onder het lectoraat van Dr. Omar Moufakkir.


Vertaling: Afke Moufakkir-van der Woud en Adriaan Kolen (lid kenniskring ICPTR)

International Centre for Peace Through Tourism Research





Ingezonden persbericht