CNV Onderwijs
18 augustus 2010
Leerkrachten: Door poetslessen gaan kinderen beter hun tanden poetsen
Dinsdag, 17 augustus 2010
Zoetermeer - Leerkrachten van basisscholen en leidsters van
peuterspeelzalen die hebben meegedaan aan het landelijke
onderwijsproject 'Hou je mond gezond!' zijn er lovend over. Dat blijkt
uit online onderzoek dat recent werd uitgevoerd door het Ivoren Kruis,
de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid. Van de leerkrachten en
leidsters denkt 66% dat kinderen na de poetsles beter hun tanden gaan
poetsen. Van de tandheelkundig zorgverleners denkt zelfs 77% dat
kinderen beter zullen gaan poetsen. Van de ondervraagde leerkrachten
verwacht 38% verder dat het bezoek van kinderen aan de tandheelkundige
praktijk door de poetsles een impuls krijgt. Het resultaat: een gezonde
mond. En dat is niet alleen prettig om te kunnen eten en drinken.
Kinderen die de juiste houding, kennis en vaardigheden aanleren om hun
gebit en mond goed te verzorgen, zijn ook vaardiger in preventie en
zelfzorg bij het voorkomen van ernstige vermijdbare ziektes.
Tandarts of mondhygiënist bezoekt klas
Centraal onderdeel van het lesproject over mondgezondheid is het bezoek
van een tandheelkundig zorgverlener (tandarts, mondhygiënist,
(preventie)assistent, GGD-medewerker, student tandheelkunde, mondzorg
of assistentenopleiding) aan een schoolklas of een kennismakingsbezoek
van een schoolklas aan een tandheelkundige praktijk. Daarnaast bestaat
de mogelijkheid dat een leerkracht de les Hou je mond gezond!
zelfstandig geeft. Doel van het lesproject is het bevorderen van een
gezonde mond door het terugdringen van gaatjes (cariës) en tanderosie,
het stimuleren van tandartsbezoek en het bij kinderen creëren van
bewustwording van de eigen invloed op de (mond)gezondheid. Zowel het
lesmateriaal als de waardering van het bezoek werden onderzocht.
Gastlessen tandheelkundig zorgverlener positief beoordeeld
Van de totaal 348 respondenten geeft 74% les in het basisonderwijs en
26% op een peuterspeelzaal. Bij de meeste leerkrachten (64%) kwam de
tandheelkundig zorgverlener in de klas. 33% gaf de les zelfstandig en
3% bezocht met de klas een tandheelkundige praktijk. Van de
leerkrachten die een gastles kregen, zegt 61% daarover zeer tevreden te
zijn en 36% is hierover tevreden! Over het maken van de afspraak met de
zorgverlener is 63% zeer tevreden en 33% tevreden. Nadat de groep was
aangemeld vond 75% dat de afspraak met de tandheelkundig zorgverlener
snel was geregeld. Voor het schriftelijke lesmateriaal geven de
leerkrachten de waardering 'goed' (74%). Bij het project hoort een
poetspakket met daarin tandenborstels, tandpasta en ouderfolders. Van
de leerkrachten vindt 97% dit poetspakket een goede aanvulling op de
poetsles.
Nog een keer voor de klas
Ook de tandheelkundig zorgverleners die aan het project hebben
meegewerkt, zijn ondervraagd. De meeste tandheelkundig zorgverleners
zijn zo enthousiast over hun medewerking aan het project dat ze graag
nog een keertje voor de klas zouden willen staan of nogmaals een groep
zouden willen ontvangen in hun praktijk. Van de 184 respondenten geeft
69% aan zelfs een poetsles te willen geven op een school waarvan men
weet dat het noodzakelijk is aandacht te besteden aan mondgezondheid!
Aantal aanmeldingen groeit nog steeds
Het aantal aanmeldingen is sinds de introductie in november 2009 boven
verwachting en stijgt nog steeds. Tot nu toe hebben 3.700 scholen zich
aangemeld. Ook in schooljaar 2010-2011 loopt het project door. Het
Ivoren Kruis heeft in ieder geval tot eind 2011 budget beschikbaar het
project voort te zetten. Ook partner Aquafresh heeft tot eind 2011
poetspakketten toegezegd. Het Ivoren Kruis streeft er bij blijvend
succes naar, het project permanent onderdeel te maken van zijn
voorlichting. Wie meer wil weten of zijn groep wil aanmelden voor
deelname aan het project, kijkt (voor o.a. een filmpje) op
www.houjemondgezond.nl.
---