18-08-2010
Werkgelegenheid reisbranche flink gedaald, werknemerstevredenheid
onveranderd hoog
Het aantal werknemers in de reisbranche is onder invloed van de
economische crisis in 2009 met 10% afgenomen ten opzichte van 2007. Bij
de Nederlandse touroperators en (zaken)reisbureaus zijn momenteel zo'n
17000 medewerkers in dienst. De werknemerstevredenheid zit met een 7,3
wederom boven het landelijk gemiddelde. Deze resultaten komen uit de
tweejaarlijkse arbeidsmarktmonitor van Reiswerk, het opleidingsfonds
van reisbrancheorganisatie ANVR en de vakbonden.
Werkgelegenheid
Opvallend in de dalende werknemersaantallen is dat de uitstroom niet
veel is gedaald ten opzichte van twee jaar eerder, maar dat de instroom
met 55% is afgenomen. Het aantal vertrokken medewerkers per werkgever
is ongeveer gelijk gebleven aan het aantal van twee jaar geleden. Er
zijn wel minder medewerkers aangenomen.
Werknemerstevredenheid
Werknemers in de reisbranche geven gemiddeld een 7,3 voor hun huidige
baan! Het werken in de reisbranche scoort hiermee hoger dan het
landelijk gemiddelde van een 7,1. Vooral de mate van vrijheid en de
samenwerking met collega's worden door de werknemers het meest
gewaardeerd. Daarnaast wordt ook de diversiteit in de werkzaamheden,
het werken met een leuk product en een leuke klant positief
gewaardeerd.
Opleidings- en ontwikkelmogelijkheden
63% van alle verkoopmedewerkers heeft minimaal 1 cursus gevolgd in het
afgelopen jaar. Van de leidinggevende functies is dit 77%. Het aandeel
leidinggevende of managementfuncties in de branche is overigens in 6
jaar tijd meer dan verdubbeld van 4,5% in 2003 naar 10,1% in 2009. Dit
is een positief gegeven voor de doorgroeimogelijkheden in de branche.
Opleidingsniveau en stages
Het opleidingsniveau is gestegen van een kwart HBO-ers in 2003 naar
bijna een derde HBO-ers werkzaam in de branche in 2009. Ook is het
aantal HBO-stageplaatsen in de reisbranche toegenomen van 13,2% in 2007
tot 21,2% in 2009. De stagiairs krijgen de hoogste waardering voor hun
respresentativiteit en aanpassingsvermogen. De schoolverlaters die in
dienst komen worden bovendien met een ruime voldoende gewaardeerd om
hun servicegerichtheid. Dit sluit goed aan bij één van de gewenste
gedragskenmerken van Excellente Commerciële Dienstverlening, de
toegevoegde waarde van het werk en van het werken in de reisbranche.
Werkgevers zijn minder positief gestemd over de kennis en vaardigheden
van de stagiair en schoolverlater die in dienst komt. Stagiaires zelf
geven hun stage een 7,4, dat is iets hoger dan twee jaar geleden en het
landelijk gemiddelde cijfer dat aan stages wordt gegeven. Vooral de
werksfeer, de werkzaamheden en de begeleiding worden positief
gewaardeerd.
Thuiswerken
Bij circa 40% van de ondervraagde ANVR-ondernemingen kunnen werknemers
thuiswerken, laat de arbeidsmarktmonitor van Reiswerk zien.
Ziekteverzuim
De reisbranche laat al jaren een laag ziekteverzuim zien. Het
ziekteverzuimpercentage bleek in 2009 zelfs weer gedaald t.o.v. 2007 en
met 3% veel lager dan het landelijk ziekteverzuimpercentage van 4,3%.
Het volledige rapport van de Arbeidsmarktmonitor Reisbranche is te
downloaden op www.reiswerk.nl.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen