Gemeente Schagen

Website aanpassen aan de eisen van tijd en overheid

Als overheidsorganisatie moeten wij eind 2010 een website hebben die voldoet aan de landelijke webrichtlijnen. Door de toepassing van de webrichtlijnen werkt onze website beter en is de site goed toegankelijk voor gebruikers. Onafhankelijk van welke software zij op hun computer hebben staan, kunnen bezoekers onze site goed gebruiken en bekijken. Zo verbeteren we ook onze digitale dienstverlening.

Om de website klaar te maken voor de landelijke webrichtlijnen moet het CMS, het besturingssysteem, worden aangepast. Deze louter technische aanpassing doet de leverancier van onze website, Simgroep, voor ons. Van de gelegenheid maakt de gemeente tevens gebruik om de vormgeving te moderniseren. De verwachting is dat een en ander zo rond de jaarwisseling gereed zal zijn.

Â

Los van de webrichtlijnen is een heldere vormgeving van een website belangrijk voor bezoekers. Een heldere vormgeving helpt bezoekers navigeren door de website. De huidige website van de gemeente heeft een zogeheten menustructuur. Tegenwoordig hebben veel sites echter een portalstructuur. Door het gebruik van portals (zeg maar verzamelhallen) kun je informatie veel doelgerichter aanbieden, bijvoorbeeld een portal specifiek voor bewoners en een portal voor ondernemers. Groot voordeel hiervan is dat bezoekers snel zien waar ze informatie kunnen vinden die voor hen belangrijk is.

Â

Informatie die niet nodig is, leidt dan niet onnodig af. Overigens kunnen bezoekers eenvoudig van de ene portal naar de andere portal surfen. Op de homepage zien bezoekers welke portals er zijn en dus welke keuzes ze kunnen maken. Door een portal aan te klikken vinden zij informatie die voor hen van belang is. Een voorbeeld van een portal-website is Capelle aan den Ijsel (opent in nieuw venster).