Website aanpassen aan de eisen van tijd en overheid
Als overheidsorganisatie moeten wij eind 2010 een website hebben die
voldoet aan de landelijke webrichtlijnen. Door de toepassing van de
webrichtlijnen werkt onze website beter en is de site goed toegankelijk
voor gebruikers. Onafhankelijk van welke software zij op hun computer
hebben staan, kunnen bezoekers onze site goed gebruiken en bekijken. Zo
verbeteren we ook onze digitale dienstverlening.
Om de website klaar te maken voor de landelijke webrichtlijnen moet het
CMS, het besturingssysteem, worden aangepast. Deze louter technische
aanpassing doet de leverancier van onze website, Simgroep, voor ons.
Van de gelegenheid maakt de gemeente tevens gebruik om de vormgeving te
moderniseren. De verwachting is dat een en ander zo rond de
jaarwisseling gereed zal zijn.
Â
Los van de webrichtlijnen is een heldere vormgeving van een website
belangrijk voor bezoekers. Een heldere vormgeving helpt bezoekers
navigeren door de website. De huidige website van de gemeente heeft een
zogeheten menustructuur. Tegenwoordig hebben veel sites echter een
portalstructuur. Door het gebruik van portals (zeg maar verzamelhallen)
kun je informatie veel doelgerichter aanbieden, bijvoorbeeld een portal
specifiek voor bewoners en een portal voor ondernemers. Groot voordeel
hiervan is dat bezoekers snel zien waar ze informatie kunnen vinden die
voor hen belangrijk is.
Â
Informatie die niet nodig is, leidt dan niet onnodig af. Overigens
kunnen bezoekers eenvoudig van de ene portal naar de andere portal
surfen. Op de homepage zien bezoekers welke portals er zijn en dus
welke keuzes ze kunnen maken. Door een portal aan te klikken vinden zij
informatie die voor hen van belang is. Een voorbeeld van een
portal-website is Capelle aan den Ijsel (opent in nieuw venster).
Gemeente Schagen