Gemeente Diemen
Diemen blijft tevreden
De uitkomsten van de Burgermonitor 2010 vertonen geen grote afwijkingen
ten opzichte van voorgaande jaren. Inwoners van Diemen tonen zich in
het onderzoek onder burgers tevreden over de dienstverlening van de
gemeente, over het wonen in Diemen, over de nabijheid van Amsterdam en
over de rust in het dorp. Het veiligheidsgevoel blijft aandacht vragen
en aan het nieuwe afvalinzamelsysteem moeten de bewoners nog wennen, zo
blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek onder Diemenaren.
Evenals in 2008 en 2008 heeft het bureau Trendview in opdracht van de
gemeente onderzoek uitgevoerd onder de inwoners van Diemen. Van half
april tot eind mei zijn 700 inwoners van 18 jaar en ouder telefonisch
gevraagd hun mening te geven over beleid, voorzieningen en
dienstverlening van de gemeente. De uitkomsten van de Burgermonitor
geven de gemeente belangrijke informatie voor beleids- en
begrotingsvoorbereiding en voor het verhogen van de kwaliteit van de
dienstverlening.
Goed oordeel over dienstverlening
Wat betreft dienstverlening blijft de score goed. De telefonische
dienstverlening, met name van het Klant Contact Centrum (voorheen de
Servicelijn Openbare Ruimte) blijft ruim boven de 7 scoren. Ook de
communicatiemiddelen van de gemeente krijgen een goed oordeel. Daarbij
is een behoorlijke toename is te constateren van het gebruik van de
gemeentelijke website als informatiebron van 45,4% naar 57,7%.
Het algemene gevoel van veiligheid dat mensen voor heel Diemen overdag
ervaren laat een stijging zien van 88,4 naar 92,3% mensen die zich
veilig voelen. De resultaten over het veiligheidsgevoel in de eigen
buurt laten een daling in Diemen Centrum en Diemen Zuid zien en een
lichte stijging in Diemen Noord. Bewoners blijven het station in Diemen
Zuid vooral ´s avonds als onveilig ervaren.
Wonen aantrekkelijk
Wat betreft het wonen blijven de nabijheid van Amsterdam (59,3 %) en de
rust (37,1 %) de aantrekkelijkste aspecten van het wonen in Diemen. Als
minder aantrekkelijke aspecten worden genoemd de saaiheid (10,3%), het
gebrek aan horeca (9,7%) en het winkelaanbod (7,0%), maar de
percentages liggen daarvan beduidend lager. Verder vindt ruim 22 % van
de ondervraagden dat er in Diemen geen woningen bijgebouwd moeten
worden. Dit percentage is hoger dan vorige keer (16,9%).
In het hoofdstuk leefbaarheid en veiligheid valt de afgenomen
waardering van de afvalinzameling op. Kennelijk zijn veel mensen nog
niet vertrouwd met het nieuw ingevoerde afvalinzamelsysteem. Ook de
waardering voor het onderhoud van het groen en het schoonhouden van
straten en stoepen is afgenomen. Dit laatste aspect wordt door de
meeste mensen genoemd als eerste verbeterpunt van hun buurt, gevolgd
door een verbetering van de afvalinzameling. Overlast wordt vooral
ervaren door hangjongeren en asociaal gedrag.
Vervolg
Burgemeester Amy Koopmanschap toont zich gematigd tevreden over de
resultaten van het burgeronderzoek: 'Het wonen in Diemen en de
gemeentelijke dienstverlening krijgen een aanhoudend goede waardering.
Dat is mooi en dat willen we ook graag zo houden. Het aspect veiligheid
hebben we natuurlijk al langer in het oog als aandachtspunt en daar
komt ook binnenkort een actieplan voor, maar dat is een zaak van lange
adem. Voor wat betreft de afvalinzameling is het zo dat we natuurlijk
allemaal moeten wennen aan zo'n nieuw systeem en dat we de klachten en
opmerking van burgers nu snel proberen te verhelpen. In het komende
voorjaar hebben ook we een grote evaluatie op de rol staan.'
Het college heeft inmiddels voor de gebieden waar de Burgermonitor een
afwijking te zien heeft gegeven een lijst actiepunten vastgesteld die
in september in de gemeenteraad worden besproken. De wijkwethouders
zullen de resultaten in de diverse overleggen met de wijken in Diemen
meenemen.
De Burgermonitor is hier te raadplegen.
---