Gemeente Diemen


Diemen blijft tevreden

De uitkomsten van de Burgermonitor 2010 vertonen geen grote afwijkingen ten opzichte van voorgaande jaren. Inwoners van Diemen tonen zich in het onderzoek onder burgers tevreden over de dienstverlening van de gemeente, over het wonen in Diemen, over de nabijheid van Amsterdam en over de rust in het dorp. Het veiligheidsgevoel blijft aandacht vragen en aan het nieuwe afvalinzamelsysteem moeten de bewoners nog wennen, zo blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek onder Diemenaren.

Evenals in 2008 en 2008 heeft het bureau Trendview in opdracht van de gemeente onderzoek uitgevoerd onder de inwoners van Diemen. Van half april tot eind mei zijn 700 inwoners van 18 jaar en ouder telefonisch gevraagd hun mening te geven over beleid, voorzieningen en dienstverlening van de gemeente. De uitkomsten van de Burgermonitor geven de gemeente belangrijke informatie voor beleids- en begrotingsvoorbereiding en voor het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening.

Goed oordeel over dienstverlening
Wat betreft dienstverlening blijft de score goed. De telefonische dienstverlening, met name van het Klant Contact Centrum (voorheen de Servicelijn Openbare Ruimte) blijft ruim boven de 7 scoren. Ook de communicatiemiddelen van de gemeente krijgen een goed oordeel. Daarbij is een behoorlijke toename is te constateren van het gebruik van de gemeentelijke website als informatiebron van 45,4% naar 57,7%. Het algemene gevoel van veiligheid dat mensen voor heel Diemen overdag ervaren laat een stijging zien van 88,4 naar 92,3% mensen die zich veilig voelen. De resultaten over het veiligheidsgevoel in de eigen buurt laten een daling in Diemen Centrum en Diemen Zuid zien en een lichte stijging in Diemen Noord. Bewoners blijven het station in Diemen Zuid vooral ´s avonds als onveilig ervaren.

Wonen aantrekkelijk
Wat betreft het wonen blijven de nabijheid van Amsterdam (59,3 %) en de rust (37,1 %) de aantrekkelijkste aspecten van het wonen in Diemen. Als minder aantrekkelijke aspecten worden genoemd de saaiheid (10,3%), het gebrek aan horeca (9,7%) en het winkelaanbod (7,0%), maar de percentages liggen daarvan beduidend lager. Verder vindt ruim 22 % van de ondervraagden dat er in Diemen geen woningen bijgebouwd moeten worden. Dit percentage is hoger dan vorige keer (16,9%). In het hoofdstuk leefbaarheid en veiligheid valt de afgenomen waardering van de afvalinzameling op. Kennelijk zijn veel mensen nog niet vertrouwd met het nieuw ingevoerde afvalinzamelsysteem. Ook de waardering voor het onderhoud van het groen en het schoonhouden van straten en stoepen is afgenomen. Dit laatste aspect wordt door de meeste mensen genoemd als eerste verbeterpunt van hun buurt, gevolgd door een verbetering van de afvalinzameling. Overlast wordt vooral ervaren door hangjongeren en asociaal gedrag.

Vervolg
Burgemeester Amy Koopmanschap toont zich gematigd tevreden over de resultaten van het burgeronderzoek: 'Het wonen in Diemen en de gemeentelijke dienstverlening krijgen een aanhoudend goede waardering. Dat is mooi en dat willen we ook graag zo houden. Het aspect veiligheid hebben we natuurlijk al langer in het oog als aandachtspunt en daar komt ook binnenkort een actieplan voor, maar dat is een zaak van lange adem. Voor wat betreft de afvalinzameling is het zo dat we natuurlijk allemaal moeten wennen aan zo'n nieuw systeem en dat we de klachten en opmerking van burgers nu snel proberen te verhelpen. In het komende voorjaar hebben ook we een grote evaluatie op de rol staan.'

Het college heeft inmiddels voor de gebieden waar de Burgermonitor een afwijking te zien heeft gegeven een lijst actiepunten vastgesteld die in september in de gemeenteraad worden besproken. De wijkwethouders zullen de resultaten in de diverse overleggen met de wijken in Diemen meenemen.

De Burgermonitor is hier te raadplegen.

---