PR Newswire
BERLIJN en KEULEN, Duitsland, August 18, 2010 /PRNewswire/ -- Duitsland's gamingindustrie blijft stabiel in 2010, evenaart bijna de omzetcijfers van 2009 na het recordjaar 2008. Met meer dan 21 miljoen gamers en 62 miljoen internetgebruikers, blijft de Duitse markt de grootste en meest aantrekkelijke markt in Europa. Ontwikkelingen op het gebied van onlinegaming, in het bijzonder de toenemende populariteit van "social gaming" op sociale netwerksites zoals Facebook, en ook recente demografische ontwikkelingen, duiden op een industriebrede verschuiving. Verschillende internationale gameontwikkelaars en -uitgevers zijn al in Duitsland actief. Gamingdeskundigen van Germany Trade & Invest zullen dit jaar aanwezig zijn bij de gamesbeurs "Gamescom" die van 18 tot en met 22 augustus in Keulen gehouden wordt . Zij zullen daar spreken over markt- en investeringskansen in de Duitse gamingindustrie.
In de afgelopen vijf jaar heeft de Duitse gamingindustrie, die bestaat uit PC, console, online en mobiel gaming, een aantal belangrijke ontwikkelingen voortgebracht. De gamingindustrie wist in 2008 een recordomzet te behalen van 2,7 miljard euro, met in de afgelopen jaren groeicijfers tot maar liefst 47% in bepaalde sectoren. De industrie zag in 2009 tijdens de wereldwijde economische achteruitgang een lichte omzetdaling tot 2,4 miljard euro, hoewel sommige sectoren, vooral online gaming, buitengewoon populair bleven. De toenemende populariteit van gaming via sociale netwerksites zal in de komende jaren zorgen voor een aanzienlijk groeipotentieel en voor een vernieuwingsimpuls.
Recente demografische ontwikkelingen in de industrie zorgen ook voor nieuw marktpotentieel. Vier op de vijf tieners zijn gamers, maar deze traditionele doelgroep is niet de enige die elektronische spelletjes speelt. Volgens een recent rapport van BITKOM, speelt bijna één derde van de 40- tot 49-jarigen video- of computerspelletjes. De meest aantrekkelijke games in Duitsland zijn elektronische puzzels en strategie- en managementgames.
Verschillende internationale gamingbedrijven hebben zich al in Duitsland gevestigd, met nevenvestigingen en dochterondernemingen in het hele land verspreid. Een groot aantal hiervan hebben hun hoofdkantoor in de VS, zoals EA Phenomics in Ingelheim, een dochteronderneming van Electronic Art. Aziatische bedrijven zijn ook sterk aanwezig op de Duitse markt. De Japanse spelontwikkelaar Konami Digital Entertainment heeft bijvoorbeeld een nevenvestiging in Frankfurt. Omdat de Duitse markt niet wordt gedomineerd door grote bedrijven met aanzienlijke marktaandelen, blijven de omstandigheden voor nieuwe ontwikkelaars en uitgevers voor markttoetreding heel gunstig. De Duitse gamingindustrie bestaat voornamelijk uit kleine en middelgrote bedrijven. Van de 200 spelontwikkelstudio's in Duitsland, zijn er maar 25 die meer dan 50 medewerkers hebben.
Met ongeveer 62 miljoen internetgebruikers, heeft Duitsland de grootste online markt in Europa en biedt daarom aanzienlijke kansen voor bedrijven in de online gamingsector. Dankzij Duitsland's geografische positie in het centrum van Europa, de uitstekende infrastructuur, en het ultramoderne breedbandnetwerk, kunnen bedrijven hun Europese activiteiten perfect daarvandaan uitvoeren. De beschikbaarheid van hooggeschoolde werknemers is nog een strategisch voordeel voor de innovatiegevoelige gamingindustrie. Duitse universiteiten, technische hogescholen en het duale onderwijssysteem in het land zorgen voor een hoge kwaliteit van onderwijs en voorzien bedrijven van gekwalificeerde en gemotiveerde werknemers tegen competitieve kosten. Tegenwoordig bieden verschillende hogeronderwijsinstellingen, zoals de Games Academy in Frankfurt en Berlijn of de Universiteit Toegepaste Wetenschappen in Hamburg, studierichtingen aan die gerelateerd zijn aan de gamingindustrie.
Dit jaar vindt in Keulen de gamesbeurs Gamescom plaats van 18 tot en met 22 augustus. Germany Trade & Invest zal hier aanwezig zijn met experts op het gebied van de gamingindustrie. Zij zullen daar ingaan op de laatste ontwikkelingen en zakelijke kansen in de grootste gamingmarkt van Europa.
Germany Trade & Invest is het promotiebureau van de Duitse federale overheid dat zich bezighoudt met buitenlandse handel en interne investeringen. Deze organisatie adviseert buitenlandse bedrijven die hun zakelijke activiteiten willen uitbreiden op de Duitse markt en informeert Duitse bedrijven die buitenlandse markten willen betreden over buitenlandse handel.
Germany Trade & Invest
Eva Henkel