Dynamische maximumsnelheden: sneller als het kan, langzamer als het moet
18 augustus 2010
Een betere doorstroming, kortere files, meer veiligheid, minder
milieubelasting. En meer begrip bij de automobilist. Dat waren de
uitgangspunten bij het instellen van dynamische maximumsnelheden op
verschillende snelwegen. Ook op de `Ruit van Rotterdam' gaat binnen een
pilotproject een dynamische maximumsnelheid gelden.
Deze ruit, die bestaat uit de snelwegen A13, A20, A16 A15, vormt een
zeer drukbereden stuk infrastructuur in Nederland. Om de nodige
technologische aanpassingen te doen, zal binnen zeer korte tijd, met zo
min mogelijk hinder, gewerkt moeten worden. Imtech (Peek) speelt een
cruciale rol in het project.
Trajectcontrole
`Het klinkt soms makkelijker dan het is', vertelt Andy Berkouwer, key
account manager van Peek Traffic. `Want je zet toch gewoon een andere
maximumsnelheid op de bekende matrixborden boven de snelweg? De
praktijk is weerbarstiger. Want bij dit project maakt Rijkswaterstaat
gebruik van een nieuwe led-technologie. En dat heeft weer grote
gevolgen voor de handhaving van de maximumsnelheid. Bij de `oude'
matrix-borden zit namelijk een signaal dat is gekoppeld aan de lamp die
hoort bij een bepaalde maximumsnelheid, bijvoorbeeld de lamp die
aangeeft dat je 80 mag. Rijdt iemand te snel, bijvoorbeeld 100, dan
wordt dat via dit signaal geregistreerd en doorgegeven aan het
trajecten controle-systeem. Dit systeem handhaaft dus de op dat moment
aangegeven maximum snelheid. De bewijslast is simpel: op dat moment
brandde die `80' lamp, dus de bestuurder mocht geen 100 rijden. Met
led is dat heel anders, omdat het cijfer '80' wordt opgebouwd uit
verschillende kleinere led lampjes, die ook gebruikt worden voor
bijvoorbeeld 100. Dan is de bewijslast dus moeilijker te geven. Daarom
moet er een juridisch waterdichte software-oplossing komen die
dezelfde bewijslast oplevert. Peek Traffic heeft die kennis in huis en
schrijft deze software met de nieuwe functionaliteit.
Binnen drie maanden
Behalve de nieuwe software moet er nog heel wat meer gebeuren. Zo
moeten 135 wegkantsystemen vervangen worden (de bekende `grijze
kastjes' naast de portalen boven de weg, waar alle
wegtechnologie-systemen in zitten), 660 led signaalgevers en 55
detectorstations aangebracht worden. Berkouwer: `Daarnaast moeten alle
systemen via glasvezel verbonden worden met de verkeerscentrale
Zuidwest Nederland, waar de monitoring van alle verkeersge-gevens
plaatsvindt. Dit alles moet binnen drie maanden startend in augustus,
zonder dat het verkeershinder veroorzaakt. Een pittige klus dus.'
Zweden
`Nu we in staat zijn om volgens de nieuwe technologie norm software te
leveren voor de wegkantsystemen, hopen we daar een concurrentievoordeel
uit te halen. We zijn namelijk op dit moment de eerste marktpartij die
dit aan Rijkswaterstaat levert. Ook voor onze collega's in Zweden, dat
met dezelfde normen werkt, als Rijkswaterstaat, kan dit interessant
zijn. Daarom zijn we met hen in gesprek over hoe we dit verder kunnen
benutten.
Imtech NV