Werkgevers en vakbonden bereiken principeakkoord cao Railinfrastructuur
Werkgevers en vakbonden hebben op 17 augustus een principeakkoord
bereikt voor een CAO op de korte termijn en basis voor de afspraken op
langere termijn.
Lange termijn (CAO 2011-2015)
In de aanloop naar een nieuwe cao in 2011 is afgesproken om een
paritaire werkgroep in te stellen die voorstellen gaat onderzoeken en
formuleren voor een nieuwe, vereenvoudigde CAO Railinfrastructuur per
periode 5-2011. Deze nieuwe cao moet de basis vormen
voor toekomstbestendige arbeidsvoorwaarden voor de gehele
railinfrasector. Hiertoe is een gezamenlijke startnotitie opgesteld,
waarin de uitgangspunten voor de vernieuwing in de cao vanaf 2011 reeds
benoemd zijn. De veranderingen in de railinfrasector hebben hiertoe
aanleiding gegeven.
Korte termijn (CAO 2010-2011)
Looptijd
De looptijd van deze nieuwe cao is 1 jaar en betreft de periode 5-2010
tot en met periode 4-2011.
Salaris
Werknemers ontvangen per periode 7-2010 een structurele
salarisverhoging van 1% en per periode 4-2011 een structurele
salarisverhoging van 0,25%.
Werkgelegenheid
CAO-partijen laten een onafhankelijk, extern onderzoek uitvoeren naar
de werkgelegenheid binnen de totale railinfrasector. Voor boventallige
medewerkers zullen separate afspraken gemaakt worden tussen het
betreffende bedrijf en de vakbonden.
Ook zijn er werkgelegenheidsafspraken gemaakt in het geval een
onderhoudscontract overgaat naar een andere aannemer. Indien er ten
gevolge van overgang van een onderhoudscontract bij de nieuwe aannemer
vacatures ontstaan, heeft deze aannemer de plicht eventuele
boventallige werknemers van de oude aannemer een functie aan te bieden
indien de werknemer voldoet aan de functie-eisen.
En als laatste is afgesproken dat het maximale percentage aan inhuur
25% per jaar mag bedragen, om zo zoveel mogelijk structurele
werkgelegenheid te behouden voor de Railinfra.
Partijen zijn tevreden met het bereikte resultaat, dat tot stand
gekomen is na constructief overleg.
FNV Bondgenoten