Start postercampagne tegen kiloknaller
(18 augustus 2010)
Stichting Wakker Dier start deze week een postercampagne tegen de
kiloknaller. Komende weken zullen op straat en op stations abri-posters
met cartoons tegen de kiloknaller te zien zijn op meer dan 2000
locaties. Daarmee wil Wakker Dier haar campagne tegen de kiloknaller
opvoeren, want een kilo vlees is een kilo dier, geen dumpartikel. Het
verhaal over het dierenleed achter de kiloknaller, wil Wakker Dier met
de cartoon-abri's op een aardige manier overbrengen. 42 Cartoonisten
tekenden een cartoon tegen de kiloknallers. 13 cartoons staan op de
abriposter. Alle cartoons werden eerder al gepubliceerd op de website
wakkerdier.nl en zijn nog steeds daar te bekijken. De abricampagne is
mede mogelijk gemaakt door een overweldigende steun van het publiek:
duizenden mensen hebben de kiloknallercampagne ondertussen gesteund met
(extra) giften waardoor deze campagne versneld en vergroot kan worden.
Voor geen ander onderwerp kreeg Wakker Dier eerder zoveel directe
steun. Dat is een duidelijk teken aan de supermarkten dat er veel
onvrede is over de kiloknallers en supermarkten nu echt
diervriendelijker moeten worden.
Wakker Dier voert sinds maart campagne tegen de kiloknaller. Vorige
week bleek uit een interne notitie van C1000 nog dat zij haar
vleesbeleid al een beetje aanpast aan de kritiek van Wakker Dier,
boeren en politiek. Ze gaat minder kiloknallen en vaker
diervriendelijker biologisch vlees in de aanbieding doen. Bij
kiloknallers wordt vlees vaak verkocht onder de gemiddelde prijs van
kattenvoer van EUR4,12 per kilo. Wakker Dier wil een einde aan het
gestunt met industrievlees en voert hiertegen een langdurige campagne.
In de eerdere succesvolle legbatterijcampagne, biggencastratiecampagne
en kalfsvleescampagne duurde het ook altijd een tijdje voordat een
eerste succes werd geboekt maar daarna volgden de toezeggingen voor
diervriendelijk beleid zich altijd snel op. Wakker Dier verwacht dan
ook dat de stap van C1000 een voorbode is voor meer succes. Wakker Dier
wil dat supermarkten stoppen met het gestunt met vlees onder de prijs
van kattenvoer, meer diervriendelijke producten promoten, een
uitgebreider diervriendelijk assortiment nemen en ook voor hun
industrievlees welzijnseisen stellen. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld
voor volgend jaar aanvullende eisen aangekondigd voor al haar
varkensvlees waardoor deze 1 ster van de dierenbescherming krijgt; een
positieve uitzondering.
Vlees zit in een neerwaartse prijsspiraal. Meer dan ooit stunten
supermarkten met vlees. Een kwart (24,5%) van het vlees dat in 2009 bij
supermarkten over de toonbank ging was een kiloknaller (in de reclame).
De gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten
daalde tussen 1995 en 2008 van EUR6,35 naar EUR5,35. Deze prijs had
alleen al om de inflatie te compenseren moeten stijgen naar EUR8,25. Op
de korte termijn kopen kiloknaller-supermarkten wellicht niet
dieronvriendelijker in, maar op de lange termijn ontstaat steeds meer
druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen steeds
goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. Tegelijk worden
consumenten zo opgevoed met de gedachte dat extreem lage vleesprijzen
normaal zijn en wordt het prijsverschil met diervriendelijkere
producten alleen maar groter.
Her resultaat van de diepe prijsstunts is dat boeren slechts 1euro50
krijgen om een kip haar leven lang te verzorgen. Voor een dergelijke
onfatsoenlijke prijs kan een boer zijn dieren niet fatsoenlijk
verzorgen. Ze worden met 20 op een vierkante meter gepropt en ze staan
in hun eigen poep omdat het schoonmaken van de stal te duur is.
Daardoor heeft driekwart pijnlijke pootontstekingen. Supermarkten
aarzelen niet om elders in te kopen als dat een paar centen goedkoper
is, ongeacht het dierenwelzijn. Zo wordt een deel van het varkensvlees
door supermarkten gehaald uit Duitsland waar de varkens in krappe
hokken zitten die in Nederland allang verboden zijn.
Stichting Wakker Dier