GroenLinks Utrecht
Schriftelijke vragen 17 augustus 2010
Steven de Vries (GroenLinks)
WONEN IN KANTOREN
Juist nu de introductieweek voor Hogeschool en Universiteit van start is gegaan kopt het AD/ UN: 'Wonen in kantoor mislukt'. De fractie van GroenLinks is verbaasd over het bericht en maakt zich zorgen over de duizenden nieuwe studenten die de stad mag verwelkomen en hoopt dat zij een geschikte kamer kunnen vinden. Dat er tot nu toe slechts drie projecten in de stad zijn gerealiseerd is wat dat betreft dan ook slecht nieuws. GroenLinks is met name bezorgd omdat we met PvdA en D66 in het collegeakkoord hebben afgesproken 'een substantieel aantal woningen' te realiseren in leegstaande kantoorpanden. GroenLinks heeft daarom de volgende vragen:
* Hoe kan het dat er in Utrecht slechts drie projecten voor wonen in kantoren gerealiseerd zijn terwijl er duizenden vierkante meters kantoorruimte zijn én er duizenden woningzoekenden zijn? Hoe verhoudt zich dit feit tot de ambitie uit het collegeprogramma?
* Deelt u de conclusie, zoals samengevat in de kop van het voorpagina artikel 'Wonen in kantoor mislukt'. Kunt u dit toelichten?
* Welke voornemens heeft u dit soort projecten vlot te trekken, dan wel uw eigen aanbevelingen uit de Taskforce Transformatie 2009/2010 over te nemen en in de praktijk te brengen?
* Wat is uw mening over de in het artikel genoemde argumenten: "afschrijvingstijd tekort", "bouwtechnisch nauwelijks te realiseren" en "aanleggen leidingwerk en brandvoorzieningen te duur", "locatie ongewenst" ; in hoeverre waren deze argumenten niet al bekend tijdens uw deelname aan de breed samengestelde Taskforce en waarom waren zij toen geen belemmering om tot adviezen te komen?
* Bent u bereid om per direct met de Utrechtse woningcorporaties om de tafel te gaan en met hen te kijken naar mogelijkheden meer woonruimte in kantoren te realiseren? Zo nee, waarom niet?
* Bent u bereid om - zo nodig - eigenaars van leegstaande kantoren, ontwikkelaars en/of woningcorporaties extra te faciliteren bij deze ombouw in de vorm van tegemoetkomingen in bijvoorbeeld de leges en OZB, het in erfpacht nemen van de grond, ruimtes binnen het bouwbesluit, de bureaucratische procedures, begeleiding en kennisuitwisseling, vereenvoudiging van lokale regelgeving? Kunt u dit toelichten?