Senternovem

16-08-2010 |

Zes toekenningen uit Subsidieregeling Innovatie cultuuruitingen

Op 17 mei 2010 zijn 59 aanvragen ingediend voor de Subsidieregeling Innovatie cultuuruitingen. Van de 52 aanvragen die zijn beoordeeld door de Adviescommissie hebben zes projecten een positief advies gekregen. De commissie is van mening dat deze zes projecten opvallen door de heldere analyse van de eigen organisatie en daarmee samenhangend de urgentie die aan de projecten ten grondslag ligt. Urgentie niet alleen voor de aanvragende instelling zelf, maar voor de cultuursector en zelfs voor de (internationale) markt. De voorstellen zijn door de commissie getoetst op aansluiting bij de doelstellingen van de Subsidieregeling, waarbij de criteria innovatieve kracht, netwerkvorming, duurzame verandering, navolging en kosteneffectiviteit werden gewogen.

In 2011 stelt het ministerie van OCW opnieuw drie miljoen beschikbaar. Tot uiterlijk 31 maart 2011 kunnen voorstellen worden ingediend . Belangstellenden worden uitgenodigd contact op te nemen met Agentschap NL (voorheen SenterNovem) voor een vrijblijvende toetsing van hun projectidee aan de doelstellingen van de Subsidieregeling.

De zes toegekende projecten

Realisatie Digital Art Lab
Stichting Kunst en Cultuur Zoetermeer
Met het project Digital Art Lab wil het centrum de aansluiting met de huidige generatie jongeren vernieuwen en vergroten door aan het bestaande traditionele vrijetijdskunstonderwijs nieuwe vormen van mediatechnologie toe te voegen. Het Digital Art Lab wordt een Research & Development omgeving voor innovatieve vormen van kunsteducatie. Deze omgeving biedt jongeren een vrijplaats waar ze hun digitale creativiteit kunnen exploreren. Met het Lab wordt digitale creatie niet naast, maar dwars op de bestaande kunstzinnige disciplines geplaatst. Door de nadruk op het belang van een landelijke spreiding van de resultaten van het project, kan het een voorbeeld zijn voor de gehele kunsteducatieve sector. Voornaamste inhoudelijke partners zijn The Patching Zone (onderzoek- en ontwikkelcentrum waar jonge professionals en studenten werken vanuit de creatieve industrie) en Kunstfactor, het sectorinstituut dat een belangrijke rol kan spelen in de doorontwikkeling naar een landelijk model.

Museum zonder grenzen, een nieuwe publieksbeleving Stichting Drents Museum
Bezoekers zijn in toenemende mate gewend om via mobiele media vragen te stellen en direct relevante informatie te ontvangen, veelal op associatieve wijze en niet altijd in lineaire volgorde. De huidige museale kennisoverdracht voldoet niet langer aan de eisen van bezoekers en het Drents Museum voelt de noodzaak om opnieuw aansluiting te zoeken. In de nieuwe visie van het museum op publieksbeleving staat de bezoeker centraal en is het belangrijk om een custom made beleving aan te bieden. De partners ontwikkelen in dit project een platform om verbanden te kunnen leggen tussen verschillende locaties en culturele bronnen om bezoekers een interessant cultureel en toeristisch aanbod te kunnen bieden. Een intelligent, zelflerend mobiel systeem moet realtime relevante content leveren en deze afstemmen op (het profiel van de) bezoeker. Deze kan de content opslaan, aanvullen, doorsturen en delen. Het systeem leert van de interacties met bezoekers en neemt de bewerkingen mee in de ontwikkeling van het verdere aanbod. De projectpartners krijgen de kans om te komen tot kaders en toepassingen voor datamanagement, data-analyse en kennisoverdracht en doen ervaring op met de mogelijkheden van business intelligence. Het platform wordt ontwikkeld op basis van open architecture en zal toegankelijk worden voor andere instellingen in de sector. Overige partners zijn Yacht ICT, Motorola en Rijksuniversiteit Groningen.

Beleef mijn Gelderland!
Stichting Gelders Erfgoed
De basis voor dit provinciale project is de succesvolle samenwerking van 29 musea die zijn aangesloten bij de museumwebsite CollectieGelderland. Doel is erfgoedinstellingen te ondersteunen bij een verkenning van innovatieve toepassingen voor een actieve publieksbeleving van erfgoed, toepasbaar binnen educatie en cultuurtoerisme, zowel binnen als buiten de muren van de instellingen. Hierbij wordt `mijnGelderland' als uitgangspunt genomen: deze website vormt de koepel voor al het erfgoed in Gelderland. Door de omvang van het regionale samenwerkingsverband (70 erfgoedinstellingen) wordt het mogelijk om met veel objecten van zeer uiteenlopende aard een samenhangend verhaal te vertellen. De objecten worden met bijvoorbeeld augmented reality teruggeplaatst in hun context buiten de muren van de instellingen. Binnen de instellingen worden daarop aansluitend presentaties ontwikkeld. Met het project wordt de gehele erfgoedsector van de Provincie Gelderland op eenduidige wijze ontsloten waardoor eenieder thuis, in het museum of onderweg Gelderland kan `beleven'. Het project kan een voorbeeldfunctie hebben voor andere provincies of gebieden.
Naast de erfgoedinstellingen zijn de volgende partijen betrokken: het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en het Nederlands Uitburo. Daarnaast zijn voor de technische ondersteuning DelftTech B.V., Trisum, Taff, KamerblauwLicht, VTHP Eemnes en ab- c media betrokken.

New is the new new
Stichting Droog Design
Met het initiatief Saved by Droog is eerder geëxperimenteerd met het herontwerpen van bestaande producten. Bekende ontwerpers werden uitgenodigd om allerlei items, van tafel, klapstoelen tot zakdoekjes, als ruw materiaal te beschouwen voor een creatief herontwerpproces. Het achterliggende idee is dat creativiteit van ontwerpers ook ingezet kan worden om restpartijen en halffabricaten een tweede leven te geven als volwaardige designproducten.
Droog Design wil met dit project een nieuwe ontwerprichting stimuleren, waarbij ontwerpers worden geprikkeld hun creativiteit te richten op reeds (door-)ontwikkelde en geteste producten. Nu besteden ontwerpers veel tijd en energie aan het ontwerpen van nieuwe producten, terwijl het lang duurt voor een prototype in productie gaat. Met relevante partijen als Marktplaats, Opkoper.eu en Van Gansewinkel groep onderzoekt Droog hoe een betere match tussen het aanbod van restpartijen en halffabricaten en de vraag van ontwerpers tot stand kan komen. Door het kortere creatieve proces kunnen meer designproducten tegen lagere prijzen en op meer duurzame wijze aan een groter publiek worden aangeboden. Overige partners zijn architectenbureau 2012Architecten, gericht op lokale uitwisseling en productie als alternatief voor wereldwijde transport, en technische partners CMK1 en Call for Action.

Plaatsen van Betekenis (PvBs)/ Significant Sights Amsterdams Historisch Museum (AHM)
Digitale ontsluiting van erfgoed leidt niet automatisch tot een groter publieksbereik en vernieuwende publiekstoepassingen. In dit project wordt een concept en een platform ontwikkeld dat bruikbaar wordt voor de gehele erfgoedsector. Plaatsen van Betekenis, geïnspireerd op de site `History of the World in 100 objects' van het British Museum, is een crossmediaal sociaal netwerk over aansprekende plekken die een bijzondere betekenis hebben. Het wijst mensen de weg naar objecten in archieven, collecties en verbindt deze aan fysieke locaties. Voorbeelden van onderdelen van het platform zijn een Webgids annex Michelingids, een Erfgoedrouteplanner en een Reisgidsgenerator, voor een persoonlijke reisgids. Het publiek kan bijdragen door objecten te `embedden' en eigen materiaal toe te voegen, door tagging en beoordeling van Plaatsen.
Binnen het project worden drie themapilots uitgevoerd. Het AHM treedt op als early adaptor en neemt deel aan een pliot voor de Amsterdamse grachtengordel.
Het platform wordt open source ontwikkeld en navolging in de sector is nadrukkelijk het doel.
Erfgoedinstellingen kunnen met dit platform hun eigen (gedigitaliseerde) bronnen in het netwerk en in een bredere context ontsluiten en verbinden aan bijvoorbeeld de toeristische sector. De keuze van het concept `Plaatsen van Betekenis' brengt voor het publiek meer samenhang in het aanbod en herkenbaarheid van erfgoedinformatie. In het project zijn naast initiatiefnemers AMH, BMH en Etant Donnes, een groot aantal partijen betrokken zoals WeCross, Toxus, Dondersteen media, CWI, VU, Hogeschool INHolland, DEN, Adlib, Beeld en Geluid, Nationaal Archief en Zoover.nl.

Revolution Foam, What's next!
FOAM
Het fotografiemuseum groeit uit zijn fysieke voegen, en heeft de ambitie om te blijven groeien en een breed en divers publiek aan zich te binden, zowel nationaal als internationaal. Daarnaast wil FOAM adequater inspelen op de ontwikkelingen in het vakgebied fotografie en de democratisering van het medium. Het project What's next wordt door het museum als motor gebruikt om het proces van inhoudelijke verdieping en verbinding met het netwerk en nieuwe doelgroepen op gang te brengen. Voor het museum betekent dit een transformatie van duiden naar faciliteren en discussiëren. Smaakmakers uit het vakgebied worden bij het project betrokken door hen de vraag `what's next' ten aanzien van fotografie voor te leggen. Met deze inhoudelijke basis wordt een online platform gestart waar data op associatieve en vernieuwende wijze kan worden verbonden en ontsloten, en wordt een community opgebouwd met ook nieuwe doelgroepen uit onderwijs, de culturele sector en diverse expertises. Door het platform als voorwaardig derde podium - naast het fysieke museum en het magazine - te beschouwen, toont FOAM zich een voorloper in de mediale verandering die musea doormaken, met internationale voorbeelden als Tate en MoMa als inspiratie. Wijzigingsdatum |

16-08-2010