Senternovem
16-08-2010 |
Zes toekenningen uit Subsidieregeling Innovatie cultuuruitingen
Op 17 mei 2010 zijn 59 aanvragen ingediend voor de Subsidieregeling
Innovatie cultuuruitingen. Van de 52 aanvragen die zijn beoordeeld door
de Adviescommissie hebben zes projecten een positief advies gekregen.
De commissie is van mening dat deze zes projecten opvallen door de
heldere analyse van de eigen organisatie en daarmee samenhangend de
urgentie die aan de projecten ten grondslag ligt. Urgentie niet alleen
voor de aanvragende instelling zelf, maar voor de cultuursector en
zelfs voor de (internationale) markt. De voorstellen zijn door de
commissie getoetst op aansluiting bij de doelstellingen van de
Subsidieregeling, waarbij de criteria innovatieve kracht,
netwerkvorming, duurzame verandering, navolging en kosteneffectiviteit
werden gewogen.
In 2011 stelt het ministerie van OCW opnieuw drie miljoen beschikbaar.
Tot uiterlijk 31 maart 2011 kunnen voorstellen worden ingediend .
Belangstellenden worden uitgenodigd contact op te nemen met Agentschap
NL (voorheen SenterNovem) voor een vrijblijvende toetsing van hun
projectidee aan de doelstellingen van de Subsidieregeling.
De zes toegekende projecten
Realisatie Digital Art Lab
Stichting Kunst en Cultuur Zoetermeer
Met het project Digital Art Lab wil het centrum de aansluiting met de
huidige generatie jongeren vernieuwen en vergroten door aan het
bestaande traditionele vrijetijdskunstonderwijs nieuwe vormen van
mediatechnologie toe te voegen. Het Digital Art Lab wordt een Research
& Development omgeving voor innovatieve vormen van kunsteducatie. Deze
omgeving biedt jongeren een vrijplaats waar ze hun digitale
creativiteit kunnen exploreren. Met het Lab wordt digitale creatie niet
naast, maar dwars op de bestaande kunstzinnige disciplines geplaatst.
Door de nadruk op het belang van een landelijke spreiding van de
resultaten van het project, kan het een voorbeeld zijn voor de gehele
kunsteducatieve sector. Voornaamste inhoudelijke partners zijn The
Patching Zone (onderzoek- en ontwikkelcentrum waar jonge professionals
en studenten werken vanuit de creatieve industrie) en Kunstfactor, het
sectorinstituut dat een belangrijke rol kan spelen in de
doorontwikkeling naar een landelijk model.
Museum zonder grenzen, een nieuwe publieksbeleving
Stichting Drents Museum
Bezoekers zijn in toenemende mate gewend om via mobiele media vragen te
stellen en direct relevante informatie te ontvangen, veelal op
associatieve wijze en niet altijd in lineaire volgorde. De huidige
museale kennisoverdracht voldoet niet langer aan de eisen van bezoekers
en het Drents Museum voelt de noodzaak om opnieuw aansluiting te
zoeken. In de nieuwe visie van het museum op publieksbeleving staat de
bezoeker centraal en is het belangrijk om een custom made beleving aan
te bieden. De partners ontwikkelen in dit project een platform om
verbanden te kunnen leggen tussen verschillende locaties en culturele
bronnen om bezoekers een interessant cultureel en toeristisch aanbod te
kunnen bieden. Een intelligent, zelflerend mobiel systeem moet realtime
relevante content leveren en deze afstemmen op (het profiel van de)
bezoeker. Deze kan de content opslaan, aanvullen, doorsturen en delen.
Het systeem leert van de interacties met bezoekers en neemt de
bewerkingen mee in de ontwikkeling van het verdere aanbod. De
projectpartners krijgen de kans om te komen tot kaders en toepassingen
voor datamanagement, data-analyse en kennisoverdracht en doen ervaring
op met de mogelijkheden van business intelligence. Het platform wordt
ontwikkeld op basis van open architecture en zal toegankelijk worden
voor andere instellingen in de sector. Overige partners zijn Yacht ICT,
Motorola en Rijksuniversiteit Groningen.
Beleef mijn Gelderland!
Stichting Gelders Erfgoed
De basis voor dit provinciale project is de succesvolle samenwerking
van 29 musea die zijn aangesloten bij de museumwebsite
CollectieGelderland. Doel is erfgoedinstellingen te ondersteunen bij
een verkenning van innovatieve toepassingen voor een actieve
publieksbeleving van erfgoed, toepasbaar binnen educatie en
cultuurtoerisme, zowel binnen als buiten de muren van de instellingen.
Hierbij wordt `mijnGelderland' als uitgangspunt genomen: deze website
vormt de koepel voor al het erfgoed in Gelderland. Door de omvang van
het regionale samenwerkingsverband (70 erfgoedinstellingen) wordt het
mogelijk om met veel objecten van zeer uiteenlopende aard een
samenhangend verhaal te vertellen. De objecten worden met bijvoorbeeld
augmented reality teruggeplaatst in hun context buiten de muren van de
instellingen. Binnen de instellingen worden daarop aansluitend
presentaties ontwikkeld. Met het project wordt de gehele erfgoedsector
van de Provincie Gelderland op eenduidige wijze ontsloten waardoor
eenieder thuis, in het museum of onderweg Gelderland kan `beleven'. Het
project kan een voorbeeldfunctie hebben voor andere provincies of
gebieden.
Naast de erfgoedinstellingen zijn de volgende partijen betrokken: het
Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme, Rijksdienst voor het
Cultureel Erfgoed en het Nederlands Uitburo. Daarnaast zijn voor de
technische ondersteuning DelftTech B.V., Trisum, Taff, KamerblauwLicht,
VTHP Eemnes en ab- c media betrokken.
New is the new new
Stichting Droog Design
Met het initiatief Saved by Droog is eerder geëxperimenteerd met het
herontwerpen van bestaande producten. Bekende ontwerpers werden
uitgenodigd om allerlei items, van tafel, klapstoelen tot zakdoekjes,
als ruw materiaal te beschouwen voor een creatief herontwerpproces. Het
achterliggende idee is dat creativiteit van ontwerpers ook ingezet kan
worden om restpartijen en halffabricaten een tweede leven te geven als
volwaardige designproducten.
Droog Design wil met dit project een nieuwe ontwerprichting stimuleren,
waarbij ontwerpers worden geprikkeld hun creativiteit te richten op
reeds (door-)ontwikkelde en geteste producten. Nu besteden ontwerpers
veel tijd en energie aan het ontwerpen van nieuwe producten, terwijl
het lang duurt voor een prototype in productie gaat. Met relevante
partijen als Marktplaats, Opkoper.eu en Van Gansewinkel groep
onderzoekt Droog hoe een betere match tussen het aanbod van
restpartijen en halffabricaten en de vraag van ontwerpers tot stand kan
komen. Door het kortere creatieve proces kunnen meer designproducten
tegen lagere prijzen en op meer duurzame wijze aan een groter publiek
worden aangeboden. Overige partners zijn architectenbureau
2012Architecten, gericht op lokale uitwisseling en productie als
alternatief voor wereldwijde transport, en technische partners CMK1 en
Call for Action.
Plaatsen van Betekenis (PvBs)/ Significant Sights
Amsterdams Historisch Museum (AHM)
Digitale ontsluiting van erfgoed leidt niet automatisch tot een groter
publieksbereik en vernieuwende publiekstoepassingen. In dit project
wordt een concept en een platform ontwikkeld dat bruikbaar wordt voor
de gehele erfgoedsector. Plaatsen van Betekenis, geïnspireerd op de
site `History of the World in 100 objects' van het British Museum, is
een crossmediaal sociaal netwerk over aansprekende plekken die een
bijzondere betekenis hebben. Het wijst mensen de weg naar objecten in
archieven, collecties en verbindt deze aan fysieke locaties.
Voorbeelden van onderdelen van het platform zijn een Webgids annex
Michelingids, een Erfgoedrouteplanner en een Reisgidsgenerator, voor
een persoonlijke reisgids. Het publiek kan bijdragen door objecten te
`embedden' en eigen materiaal toe te voegen, door tagging en
beoordeling van Plaatsen.
Binnen het project worden drie themapilots uitgevoerd. Het AHM treedt
op als early adaptor en neemt deel aan een pliot voor de Amsterdamse
grachtengordel.
Het platform wordt open source ontwikkeld en navolging in de sector is
nadrukkelijk het doel.
Erfgoedinstellingen kunnen met dit platform hun eigen
(gedigitaliseerde) bronnen in het netwerk en in een bredere context
ontsluiten en verbinden aan bijvoorbeeld de toeristische sector. De
keuze van het concept `Plaatsen van Betekenis' brengt voor het publiek
meer samenhang in het aanbod en herkenbaarheid van erfgoedinformatie.
In het project zijn naast initiatiefnemers AMH, BMH en Etant Donnes,
een groot aantal partijen betrokken zoals WeCross, Toxus, Dondersteen
media, CWI, VU, Hogeschool INHolland, DEN, Adlib, Beeld en Geluid,
Nationaal Archief en Zoover.nl.
Revolution Foam, What's next!
FOAM
Het fotografiemuseum groeit uit zijn fysieke voegen, en heeft de
ambitie om te blijven groeien en een breed en divers publiek aan zich
te binden, zowel nationaal als internationaal. Daarnaast wil FOAM
adequater inspelen op de ontwikkelingen in het vakgebied fotografie en
de democratisering van het medium. Het project What's next wordt door
het museum als motor gebruikt om het proces van inhoudelijke verdieping
en verbinding met het netwerk en nieuwe doelgroepen op gang te brengen.
Voor het museum betekent dit een transformatie van duiden naar
faciliteren en discussiëren. Smaakmakers uit het vakgebied worden bij
het project betrokken door hen de vraag `what's next' ten aanzien van
fotografie voor te leggen. Met deze inhoudelijke basis wordt een online
platform gestart waar data op associatieve en vernieuwende wijze kan
worden verbonden en ontsloten, en wordt een community opgebouwd met ook
nieuwe doelgroepen uit onderwijs, de culturele sector en diverse
expertises. Door het platform als voorwaardig derde podium - naast het
fysieke museum en het magazine - te beschouwen, toont FOAM zich een
voorloper in de mediale verandering die musea doormaken, met
internationale voorbeelden als Tate en MoMa als inspiratie.
Wijzigingsdatum |
16-08-2010