FNV Bondgenoten: stijgende werkdruk chauffeurs touringcarbranche veroorzaakt
door werkgevers
Chauffeurs in de touringcarbranche worden zo door hun werkgever onder
druk gezet dat dit kan leiden tot onveilige situaties. Dat concludeert
vakbond FNV Bondgenoten na uren- en loonstaten van chauffeurs op grote
schaal te hebben gecontroleerd. Chauffeurs die de wettelijke rusttijd
willen naleven dreigen hun baan te verliezen als ze de door hun baas
toegewezen rit weigeren.
Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten: "Als vakbond maken we ons
grote zorgen om de veiligheid van de chauffeurs én de passagiers. Uit
onze inventarisatie blijkt dat chauffeurs op grote schaal niet het loon
krijgen waar ze recht op hebben omdat werkgevers de cao niet naleven.
In het hoogseizoen kan dit maandelijks honderden euro's schelen."
In 2009 startte FNV Bondgenoten de actie 'Vuile Was'; chauffeurs werden
opgeroepen hun uren- en loonstaten door de bond te controleren. Paas:
"Aan de hand van deze staten kan je heel makkelijk achterhalen of een
werkgever de chauffeur betaalt conform cao." Chauffeurs die hun
werkgever erop aanspreken dat ze recht hebben op meer loon krijgen
minder (lucratieve) ritten toegewezen of kunnen op zoek gaan naar een
andere baan. "Angst en intimidatie zijn inmiddels zo 'normaal'
geworden", aldus Paas, "dat de chauffeurs het niet eens meer als
zodanig benoemen."
De grootste misstanden heeft de vakbond verzameld in het 'Zwartboek
Sector Besloten Busvervoer'. De meest voorkomende overtredingen van de
cao zijn: het niet betalen van de toeslagen, het te laat of niet
verstrekken van de roosters en de onjuiste werkverdeling aan de
verschillende chauffeurs. Vakbond FNV Bondgenoten roept de
verantwoordelijke instaties op erop toe te zien dat alle regelgeving
wordt nageleefd.
In de touringcarbranche werken 7.766 chauffeurs; hiervan zijn 1.674
(21,56 procent) fulltimers en 765 (9,65%) parttimers in vaste dienst.
Van het totale aantal werknemers werkt tweederde op basis van een
flexcontract.
FNV Bondgenoten