Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Virtum: 'ICT-onderwijs nog steeds onder de maat'

Nijkerk, 16 augustus 2010 - Het hoger ICT-onderwijs is nog steeds onder de maat. Dat is de bevinding van Virtum, een adviesbureau voor CIO's. Enerzijds klaagt het bedrijfsleven over een gebrek aan praktijkervaring en actuele kennis, anderzijds verliezen studenten interesse in het huidige ICT-onderwijs. Het feit dat enkele opleidingen al gedwongen zijn de deuren te sluiten vormt een veeg teken, stelt Virtum.

Dat er problemen zijn tussen vraag en aanbod staat intussen op het radarscherm van zowel de onderwijsinspectie als ICT-Office. Zo gaf ICT-Office in 2010 aan dat 'veel scholen onvoldoende zicht hebben op de producten en diensten van ICT-leveranciers. Anderzijds hebben veel ICT-bedrijven onvoldoende zicht op de vraag en eisen vanuit het onderwijs.' De onderwijsinspectie op haar beurt zag zich vorig jaar genoodzaakt om verschillende ICT-opleidingen te dreigen met sluiting, indien het niveau niet snel zou stijgen.

CIO's krijgen steeds vaker te maken met afgestudeerden die achterlopen op de huidige ontwikkelingen in de ICT-wereld. De opleidingen integreren nieuwe ontwikkelingen te langzaam in de lesstof en er is een gebrek aan praktijkervaring bij de docenten. Volgens het adviesbureau verwerven studenten zo niet de vaardigheden die in de huidige ICT-wereld juist zo van belang zijn. Ze missen niet alleen praktijkervaring maar zelfs verbinding met de praktijk. 'Een gemiste kans', zegt François Zielemans van Virtum, 'Er is een grote behoefte aan een klasse zwaar gekwalificeerde generalisten die voor organisaties de grote lijnen uitzetten. En die worden op dit moment niet opgeleid.'

Veranderende rol van ICT

De rol van ICT is in veel organisaties intussen verschoven van een faciliteit naar een integraal onderdeel van het bedrijfsproces en is net als geld een kritieke productiefactor geworden. Zielemans: 'Dat houdt niet alleen in dat Business en ICT dichter bij elkaar gebracht moeten worden, het gaat er ook om dat er naar de gehele organisatie, de gehele waardeketen gekeken wordt, niet enkel naar losstaande afdelingen. Als studenten van begin af aan getraind zouden worden in het werken aan waardecreatie voor de gehele keten, in plaats van voor een enkele afdeling, zouden projecten een veel grotere slagingskans hebben.'

Helaas kiezen studenten steeds vaker voor een bedrijfskundige of economische opleiding. Verschillende ICT-faculteiten worden hierdoor gedwongen om te saneren, terwijl tegelijkertijd het belang van ICT in de samenleving en het bedrijfsleven nog nooit zo groot is geweest. Ter illustratie: Uit onderzoek in Hong Kong onder kenniswerkers, blijkt dat meer ICT-expertise zich vertaalt in meer omzet en een snellere groei.

Werken aan dynamiek en imago

'Innovatie en succesvol ondernemerschap zijn in negen van de tien gevallen afhankelijk van een grote technologie- of ICT-component', meent Zielemans. Het is aan de afstuderende ICT-student om gevestigde organisaties de helpende hand te bieden bij deze uitdagingen. Willen opleidingsinstellingen de collegezalen weer gevuld krijgen, dan is het zaak om enerzijds de inhoud veel sneller aan te passen aan de dynamiek en ontwikkelingen die buiten de muren plaatsvinden. Daarnaast loont het de moeite om de opleidingen zodanig te presenteren aan potentiële studenten dat het aansluit op hun beleving van ICT. De student van vandaag denkt bij ICT-professionals aan eenzame mannen die in donkere kelders achter een toetsenbord zitten. In werkelijkheid staat de ICT'er in toenemende mate naast de business manager en nemen zij gezamenlijk besluiten over de te varen koers. Zielemans: 'Opleidingen als Master of Business Information kunnen dan ook een zonnige toekomst tegemoet zien, als ze de juiste competenties, vaardigheden en kennis weten te verenigen in een actueel en dynamisch onderwijsprogramma.'

Over Virtum

Virtum is een organisatieadviesbureau dat hulp biedt aan 'CIO's nieuwe stijl'. De adviseurs helpen organisaties bij het afstemmen van de ICT-waardeketen op de bedrijfsprocessen en stellen hen in staat om zich te ontworstelen aan het juk van 'kostenpost'. De nieuwe ICT-organisatie is een interne zakenpartner die begrijpt waar de werkelijke kansen en bedreigingen van de business liggen en hoe de ICT-organisatie aantoonbaar bijdraagt aan het adresseren hiervan. Essentieel in de aanpak is de verticale benadering. Om ICT effectief in te zetten moet gekeken worden naar de bedrijfsprocessen in de gehele organisatie. Virtum werkt bij de uitvoering van projecten samen met Ventus en is gevestigd in Rijswijk en Heerenveen. Kijk voor meer informatie op www.virtum.nl.