Reclamecampagne Tele2 voor analoge kabeltelevisie bevat misleidende en
onjuiste vergelijkende reclame
Den Haag, 13 augustus 2010 - De voorzieningenrechter van de rechtbank
's-Gravenhage heeft vandaag uitspraak gedaan in twee kort gedingen
tegen telecommunicatiebedrijf Tele2 over haar reclamecampagne voor
analoge kabeltelevisie. De kort gedingen waren aangespannen door Ziggo
en UPC.
Tele2 heeft op 27 juli 2010 een reclamecampagne gestart waarin zij
kenbaar maakt dat ook zij (analoge) kabeltelevisie aan de consument
aanbiedt. In geschil in beide gedingen was de vraag of de
reclamecampagne misleidende en/of ongeoorloofde vergelijkende reclame
bevat. Vergelijkende reclame is geoorloofd als aan een aantal
voorwaarden wordt voldaan.
De voorzieningenrechter concludeert dat er inderdaad sprake is van
misleidende reclame en ongeoorloofd vergelijkende reclame in de zin van
artikel 6:194a BW.
De voorzieningenrechter heeft Tele2 verboden nog te adverteren met de
reclame-uitingen die in beide vonnissen zijn beoordeeld. Ook moet Tele2
gedurende veertien dagen een rectificatie plaatsen op de homepage van
haar website, deze rectificatie eenmalig plaatsen in alle gedrukte
media waarin zij de reclame-uitingen heeft geplaatst en de rectificatie
eenmalig gedurende 30 seconden op of omstreeks 20:00 uur op alle
televisiezenders vertonen, via welke zij de reclame-uitingen heeft
gepubliceerd.
De vonnissen zijn te openen via onderstaande LJ-nummers.
LJ Nummers
BN3964
BN3984
Bron: Rechtbank 's-Gravenhage
Datum actualiteit: 13 augustus 2010
Rechtbank 's-Gravenhage