Grootbank scoort ondergemiddeld bij spaarrekeningen op prijs-kwaliteit

13/08/2010 15:07

Independer.nl

Op het gebied van spaarrekeningen scoren grootbanken nog steeds slecht op prijs - kwaliteit verhouding('value for money'). De grootbanken scoren gemiddeld een 6,1, net als bij de laatste meting vorig jaar. Dat blijkt uit recent onderzoek van financiële vergelijkingssite Independer.nl. Rabobank (6,3), Fortis Bank (6,2), SNS Bank (6,2), ING Bank (6,0) en ABN Amro (5,8) scoren opvallend lager dan de best scorende banken ASN Bank (8,2), Triodos Bank (8,1), Garantibank (8,0) en NIBC Direct (7,9) op dit gebied.

Uit de laatste update van de Independer.nl Consumenten Monitor blijkt dat er grote verschillen zijn in de waardering van banken. Zo lopen de scores op het gebied van 'beloften nakomen' zelfs uiteen van een 5,9 (Nationale Nederlanden) tot een 8,3 (Triodos Bank). En de verschillen op het gebied van 'klaarstaan voor klanten' lopen uiteen van een 6,0 (Advanzia Bank) tot een 8,2 (Triodos Bank). De score op 'snelheid van dienstverlening' varieert van een 6,2 (Advanzia Bank) tot een 7,9 (Amsterdam Trade Bank, Garantibank, ASN Bank en Triodos Bank).

De grootste dalers zijn De Hypotheker (gemiddelde score 6,4) en Advanzia Bank. Zij hebben beide een gemiddelde score van 6,0 en zijn beide gedaald met 0,6. De grootste stijgers zijn Kruidvat (+ 0,9) en Nationale Nederlanden (+0,7). Maar zij staan ondanks deze stijging nog steeds onderaan (met respectievelijk een 6,3 en 6,1).

Afgelopen jaar beoordeelden ruim 122.000 bezoekers die op Independer.nl een vergelijking maakten spaarrekeningen en deposito's van de bank waar zij het grootste deel van hun spaargeld hebben staan. Ze gaven hun mening over de volgende aspecten:


- Klaarstaan voor klanten


- Snelheid van dienstverlening


- Beloften nakomen


- 'Value For Money' (prijs - kwaliteit verhouding)

Reacties

Bezoekers kregen ook de mogelijkheid een korte toelichting te geven op hun ervaring met een aanbieder van spaarrekeningen. De meeste reacties gaan over de (snel dalende) rente zonder berichtgeving vooraf. Andere veelgehoorde opmerkingen zijn:


- Betaalde 0900 klantenservice telefoonnummers


- Slechte bereikbaarheid bank


- Duurt lang alvorens inlogcodes voor internetbankieren ontvangen zijn


- Reageren traag of helemaal niet op email





http://www.independer.nl