Ingezonden persbericht
Persbericht
Milieuwinst 12 procent groter dan gedacht
Cargohopper Utrecht levert
10.000ste zending af
Utrecht, 13-08-2010. Met een trots gebaar overhandigde Cargohopper chauffeur Raimond Klarenbeek vanmiddag de 10.000ste aflevering bij kofferhandel Schrandt in de Utrechtse binnenstad. Het bereiken van deze mijlpaal betekende ook voor Raimond en zijn collega's meer dan dat ze 10.000 keer de rolluiken van Cargohopper hebben open- en dichtgedaan. Want, hoewel nog niet eens in het bezit van een groot rijbewijs, schrijven deze jonge Cargohopper chauffeurs nu al geschiedenis.
Wethouder verkeer en vervoer Frits Lintmeijer (Groen Links) verwees in zijn speech naar de grote belangstelling voor het zonne-elektrisch aangedreven concept in binnen- en buitenland. "Wat ik elke keer weer merk, is hoe verbaasd andere gemeenten zijn als ik vertel hoe goed Cargohopper in ons beleid past om de distributie van de binnenstad te verduurzamen en toch rendabel zonder overheidssubsidie kan draaien." De wethouder toonde zich ook tevreden over de golf aan publiciteit die Cargohopper de stad gebracht heeft. "Wij zijn er trots op dat er binnen het vakgebied van de duurzame stadsdistributie inmiddels gesproken wordt van 'het Utrechtse model'. Dat schept natuurlijk wel verplichtingen om het in de toekomst nóg beter te doen." In dat verband verwees de wethouder naar het idee om in Utrecht te komen tot een Bouw-logistiekcentrum om de grote hoeveelheid bouwverkeer in de binnenstad te reduceren en de rol die Cargohopper daarbij kan spelen.
De overhandiging van de 10.000ste zending was natuurlijk in de eerste plaats de dag van de initiatiefnemer, Jacques van der Linden. Hij schetste nog eens kort het beeld van de snelle start van deze zero-emissie manier van vervoeren en hoe hij de daarbij gemeente in een faciliterende rol aan zijn zijde vond.
Nog schoner dan gedacht
Uiteraard stond hij uitgebreid stil bij de cijfers die beter uitpakken dan hij aanvankelijk had kunnen dromen. Ondanks de slechte markt en de vele dagen dat Cargohopper niets vervoerde omdat hij ergens op een tentoonstelling of milieucongres stond of ingezet werd voor het geven van demonstraties, heeft het voertuig tussen 22 april 2009 en 13 augustus 2010 10.000 beleveringen gemaakt en daarbij ruim 55.000 pakketten bezorgd. Daarmee bespaarde het voertuig 1500 reguliere bestelwagenritten tussen het industriegebied Lage Weide langs de A2 en de Utrechtse binnenstad en daarmee iets meer dan 112.000 kilometer. "In onze berekeningen gingen we ervan uit de we op jaarbasis 100.000 bestelwagenkilometers uit de Utrechtse binnenstad konden halen. Dat zijn er 12.000 meer geworden. Voor het klimaat betekent dat een besparing van 33 ton CO2 en voor ons de aanschaf van 22.400 liter diesel. Verder zie ik het zo dat elke kilometer die een truck niet de binnenstad in hoeft, de verkeersveiligheid positief beïnvloed."
Volgens Van der Linden zullen die cijfers alleen maar beter worden. "Cargohopper zit nog niet aan zijn potentieel. Nu het economisch weer iets beter gaat, krijgen wij vrijwel dagelijks nieuwe klanten die ons vragen, het laatste deel van hun transport de stad in, door Cargohopper te laten doen. Voor ons is dat het beste bewijs, dat de tijd rijp is voor deze vorm van stadsdistributie. De komst van onze tweede grotere Cargohopper zal dat alleen nog maar versterken. Ook zul je zien dat het Cargohopper systeem de komende tijd een steeds belangrijker rol kan gaan spelen bij het inzamelen van reststoffen als papier en karton bij winkeliers. En verder maken wij ons op om samen met bouwonderneming Heijmans een pilot te gaan draaien om tijdens de afbouw van het vernieuwde Muziekcentrum Vredenburg het aantal bouwkilometers te gaan terugdringen door de aanvoer van materialen beter te gaan bundelen vanaf ons distributiecentrum op Lage Weide."
Peter Tjalma, lid van de expertgroep van de Landelijke Ambassadeur Stedelijke Distributie, schetste een meer algemeen beeld waar uit duidelijk bleek dat naar zijn idee, overheden duurzame stedelijke distributie initiatieven veel meer van uit een business case model zouden moeten benaderen. "Overheden kijken te vaak alleen naar milieu en klimaat. Veel gemeenten beseffen niet dat als men de portemonnee trekt voor een duurzam binnenstad initiatief, men daarmee automatisch de reeds bestaande transporteurs in de wielen rijdt. Terwijl die juist zo'n belangrijke rol kunnen spelen in een duurzame en leefbare binnenstad."
Hij gaf verder aan dat de voordelen van de bestuurlijke decentralisatie en de autonomie van de gemeenten aan de andere kant leiden tot een versnippering. "Een sterkere rol van de centrale overheid moet als voordeel hebben dat niet elke stad zelf het wiel hoeft uit te vinden", aldus Tjalma die dat illustreerde door te wijzen op de grote verschillen in Utrecht en Amsterdam. Tjalma toonde zich oprecht gelukkig met het feit dat het Cargohopper systeem na een jaar operationeel te zijn al zoveel navolging krijgt in andere steden. Er rijdt er inmiddels één in Haarlem, Vervoerders in Zutphen en het Belgische Kortrijk hebben er elk een besteld en Amsterdam heeft grote belangstelling. "Dat toont aan dat het 'Utrechtse model' in ieder geval succes heeft."
Meer over Cargohopper
Cargohopper Utrecht is een stadsdistributiesysteem dat met een 16 meter lang zonne-elektrisch aangedreven voertuig goederen aflevert in de Utrechtse binnenstad. Dat gebeurt vanuit een overslagpunt aan de rand van het centrum. De goederen zelf worden door andere vervoerders op het grote distributiecentrum buiten de stad afgeleverd. Daar worden de verschillende zendingen gebundeld op straatniveau en met één truck naar het overslagpunt vervoert.
Cargohopper werkt voor zowel winkels, bedrijven als particulieren. Het bijzondere van de Utrechtse aanpak is verder, dat het laat zien, dat zero-emissie transport niet alleen heel efficiënt maar ook 100 procent commercieel, dus zonder subsidie of andere gemeenschapsgelden, rendabel kan zijn. Cargohopper Utrecht maakt deel uit van het Utrechtse samenwerkingsverband dat vorig jaar de Nationale Stadsdistributie Award 2009 won. Zie ook www.cargohopper.nl.
Noot aan de redactie: (
Ingezonden persbericht