Ingezonden persbericht
Vakantiegangers vermijden steeds vaker de massa
Utrecht, 12 augustus - Veel Nederlanders hebben dit jaar weer gekozen voor een vakantie in het buitenland. Hierbij ging steeds vaker de voorkeur uit naar bijzondere plekjes, weg van de grote trekpleisters, zo blijkt uit onderzoek van touroperator Eliza was here. Een ruime meerderheid prefereert een vakantie waarbij het mogelijk is in de omgeving van de accommodatie daadwerkelijk de cultuur van een land te kunnen proeven en ervaren.
Het doel van een vakantie is voor 77% van de respondenten volledig tot rust komen. Om na afloop de rust te behouden neemt 41% zich voor vaker weekendjes weg of korte vakanties te plannen. 20% van de vakantiegangers heeft als voornemen na afloop van hun reis gezonder te gaan leven en meer te gaan sporten. Op de derde plaats van voornemens voor de komende maanden staat het streven om meer te lezen. Dus niet alleen op vakantie maar ook op vrije avonden of in het weekend. "Voornemens worden niet alleen geformuleerd voor het nieuwe jaar, steeds vaker worden er ook plannen gemaakt voor na een vakantie. Bij terugkomst van een vakantie zijn mensen vaak helemaal uitgerust, ze hebben weer energie om de dagelijkse taken op te pakken, voornemens te realiseren en gestelde doelen te bereiken," aldus Koen Everink, directeur van Eliza was here.
De lokale keuken proeven er ervaren
De vraag naar de massale all-inclusive vakanties waarbij je als vakantieganger ligt te zonnen tussen tientallen andere Nederlanders lijkt verleden tijd voor Nederland. Met name de hoger opgeleiden, maarliefst 73%, ontwijken de accommodaties die massatoerisme aantrekken. Maar liefst 70% van alle Nederlandse vakantiegangers is op zoek naar een kleinschalige, comfortabele accommodatie waarbij zij bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben te proeven van de lokale keuken. Verder vindt meer dan de helft van de Nederlanders het steeds belangrijker om in contact te komen met mensen uit het land zelf in plaats van alleen maar andere toeristen en Nederlanders tegen het lijf te lopen. "Er is een duidelijke trend waarneembaar in de wensen van de vakantieganger. Doordat de wereld kleiner wordt en grenzen verdwijnen wordt het steeds toegankelijker en dus laagdrempeliger om het onbekende van landen te ontdekken en de cultuur van een land daadwerkelijk te leren kennen. Wij proberen hier zoveel mogelijk op in te spelen door bijvoorbeeld vliegvakanties aan te bieden inclusief een huurauto zodat de vakantieganger nog eenvoudiger zelf de speciale plekjes kan bezoeken," aldus Everink.
Over het onderzoek
Eliza was here liet het onderzoek naar de vakantiewensen van Nederlanders uitvoeren door onderzoeksbureau PanelWizard. Aan het onderzoek namen 521 werknemers deel, zowel mannen als vrouwen, allen tussen 20 en de 70 jaar. PanelWizard heeft het onderzoek online uitgevoerd in de periode 28 juli t/m 5 augustus 2010.
Over Eliza was here
Reisorganisatie Eliza was here is opgericht in 2001 en gespecialiseerd in vakanties naar kleinschalige, authentieke accommodaties rondom het Middellandse Zeegebied. De vakantieganger verblijft in de stijl van het land, weg van het massatoerisme, waar men geniet van de rust, het eten en andere lokale tradities. Alle vliegvakanties zijn inclusief vlucht, verblijf en autohuur. Naast vliegvakanties biedt Eliza was here autovakanties naar Catalonië, Frankrijk, Toscane en Umbrië. Zie voor meer informatie en boekingen