Gemeente Lopik

Wmo-cliënten gemeente Lopik tevreden

Begin 2010 hebben alle Wmo-cliënten in de gemeente Lopik een schriftelijke vragenlijst ontvangen. Hierop konden zij aangeven, net als de afgelopen twee jaar, in hoeverre zij tevreden zijn met de ondersteuning die de gemeente biedt in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De vragenlijst maakte deel uit van een landelijk, onafhankelijk onderzoek waarbij gemeenten met elkaar worden vergeleken. De Wmoclienten uit de gemeente Lopik zijn over het algemeen tevreden over de Wmo-voorzieningen. Het onderzoek maakt tevens duidelijk welke aspecten van de Wmo kunnen worden verbeterd. Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de invulling van alles wat in deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg. De Wmo moet ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving. De gemeente Lopik zorgt er samen met haar maatschappelijke partners voor dat inwoners de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die nodig zijn om mee te kunnen blijven doen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben een scootmobiel of rolstoel nodig om zich te kunnen verplaatsen. Anderen hebben hulp nodig om het huishouden te runnen. Werkwijze Er zijn 414 vragenlijsten verzonden. De vragenlijst is door 194 Wmo-cliënten ingevuld en geretourneerd. Het onderzoek richtte zich onder andere op de mening van de cliënten over de toegankelijkheid van de ondersteuning en de aanvraagprocedure, de hulpmiddelen, hulp bij het huishouden, mantelzorg en de Wmoraad. Uitkomsten van het onderzoek Algemeen Over de meeste voorzieningen waren cliënten in 2009 even tevreden als zij in 2008 waren. De algemene tevredenheid over hulp bij het huishouden in 2009 bijvoorbeeld bleef gelijk aan 2008 (7,8). De gemeente Lopik verschilt wat dit betreft niet van andere gemeenten. De regiotaxi scoorde in 2009 iets beter dan in 2008 (van 6,5 naar 6,6), maar lager in vergelijking met andere gemeenten (6,9). Het rapportcijfer voor de Wmo-hulpmiddelen lag op het niveau van de andere gemeenten (7,3), maar was iets lager dan in 2008 (7,4). Toegang tot ondersteuning Het gemiddelde rapportcijfer voor de aanvraagprocedure is gestegen van 7,0 (2008) naar 7,3 (2009). In 2009 is de tevredenheid van Wmo-cliënten toegenomen over verschillende aspecten van de toegang tot ondersteuning zoals de indicatiestelling, de wachttijd, informatie over de afhandeling en tijd voor de aanvraag. Toch ligt de tevredenheid op deze onderdelen lager dan bij andere gemeenten.

Over de wijze van behandeling van de aanvraag en de deskundigheid van de medewerkers, de twee andere aspecten van toegang tot ondersteuning die werden onderzocht, is men in 2009 iets minder tevreden dan in 2008. Bereikbaarheid van het Wmo-loket Aan de cliënten werd gevraagd hoe tevreden zij waren over de telefonische en fysieke bereikbaarheid van het Wmo-loket. Maar liefst 92% van de respondenten geeft aan (zeer) tevreden te zijn over het Wmo-loket in de gemeente Lopik. In de gemeente Nieuwegein is ook een Wmo-loket beschikbaar voor inwoners van de gemeente Lopik. Hierover is 91% van de respondenten (zeer) tevreden. Wmo-raad 60% van de cliënten heeft gehoord van de Wmo-raad. Bij andere gemeenten is de bekendheid gemiddeld 29%. Meer dan de helft van de cliënten (53%) weet dat inwoners invloed kunnen uitoefenen op het Wmo-beleid van de gemeente en 81% weet dat de Wmo-raad een adviesfunctie heeft naar het college van burgemeester en wethouders toe. Van de cliënten is 98% (zeer) tevreden over de adviezen van de Wmo-raad aan het college. Deze cijfers steken gunstig af bij de tevredenheid van inwoners van andere gemeenten over de Wmo-raad. Verbeterpunten Het onderzoek toont duidelijk aan waar de verbeterpunten liggen. Het functioneren van de regiotaxi wordt nauwlettend gevolgd. In het ambtelijk regionaal overleg over de regiotaxi dat regelmatig wordt gehouden, zal hieraan nog meer aandacht worden besteed. De ondersteuning die cliënten hebben ontvangen bij het indienen van hun aanvraag voor een voorziening, is nog niet op voldoende niveau. De informatiefunctie van het Wmo-loket werd niet meegenomen in het onderzoek. Om de informatieverstrekking vanuit het Wmo-loket te optimaliseren, is de gemeente Lopik gestart met het ontwikkelen van een digitale sociale kaart. Deze kaart bevat lokale en regionale informatie over wonen, welzijn en zorg. Eind 2010 is de digitale sociale kaart gereed en kan worden geraadpleegd via de gemeentelijke website www.lopik.nl. Informatie over de Wmo Inwoners die informatie over Wmo-voorzieningen willen of een aanvraag willen indienen, kunnen elke maandag- en donderdagochtend van 09.00 tot 12.00 uur terecht bij het Wmo-loket in het gemeentehuis van Lopik. Het loket is tijdens deze openingstijden bereikbaar via telefoonnummer 0348 55 99 55. Inwoners kunnen ook terecht bij het Wmo-loket in de gemeente Nieuwegein. Dit loket is dagelijks geopend van 08.30 tot 13.00 uur en op woensdag van 08.30 tot 20.00 uur. Tijdens deze openingstijden is het loket te bereiken via telefoonnummer 030 607 12 80. Informatie over de Wmo-raad kan worden ingewonnen bij de heer R. Dekker, secretaris, telefoon 0348 551 733 of de heer W. van Vreeswijk, voorzitter, telefoon 0182 384 776. Daarnaast kunnen inwoners voor nadere informatie terecht op www.lopik.nl
Lopik, 12 augustus 2010